I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2005-10-16 01:07

Emo???

Jag har en seriös beef med en sak i vardagen. Ingen jävel kan förklara vad det är med den här EMO. Vad är EMO? vem är emo? vad vill denna subkultur. vaffan är grejen? emo liksom.. har det något att göra med ELMO?

"i worship a god with an elephant head" /King Mob

2005-10-16 01:10
emo är förkortning av emotion, emotional, emotions
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-10-16 01:13
egentligen vet jag inte... tror de är sånna som lyssnar lite mer på depp och ser allmänt deppiga o svarta ut. TROR jag.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-10-16 01:15
Helenay

just det hade inte gått mig förbi heller, men det brsvarar på intet sett mina frågor. vilka kläder är emo? vilken musik? om en goth är nedstämnd och en punkare är dräggig och hiphopare är getto vad är emo då?

2005-10-16 01:15
Någon måste gå till båtten med det här nu!! och inte jag för jag ska dricka sprit.

2005-10-16 01:18
goth är ju iofs inte speciellt nedstämt.

sorlig musik bara.. eller äh, ÄH!

2005-10-16 01:28
Att lyssna på kent är emo, Broder Daniel är emo osv. Enligt mig.
Smash the show, glas on the go, geezers like whoa!
jewelheist.tumblr.com

2005-10-16 01:56
Läs om emo här!

härstammar från hardcore, men är väldigt brett.. kan säkert finnas hiphop-emo..

Så emo behöver väl inte vara förknippat med nån egentlig klädstil

2005-10-16 02:01
Nutid

Under andra halvan av nittiotalet och början av tjugohundratalet har band som Death Cab for Cutie, Dashboard Confessional och Taking Back Sunday nått stora kommersiella framgångar. Gränserna mellan deras emo och övrigt pop och rockmusik har suddats ut, vilket har gjort att begreppet idag nästan helt saknar en klar definition. Begreppet Emo har blivit ett försäljningsknep, tack vare att den uppmärksammats i musik och modetidskrifter, och tv-serier som The O.C .

http://sv.wikipedia.org/wiki/Emo

2005-10-16 10:43
asså Emos för mig är typ popare med svart popfrisyr, svarta kläder, kajalsmink osv.
we have no rights | we have no future | no reasons why
Just born to die

2005-10-16 10:43
asså jag älskar emo musik, men jag hatar alla EMO kids.
Just born to die

2005-10-16 11:18
alternativ metal med kärlekstexter typ..musiken är grym, texterna oftast lama
•pave paradise•

2005-10-16 12:02
tex: Meleeh och Hopesfall. Bra exempel på Emo. Går garanterat att hitta gratis mp3or på deras hemsiodr. Sen då är HIM jävligt emo också. Även fast de itne spelar emo. Men dom är liskom ämndå emo som fan.
Just born to die

2005-10-16 12:05
fantalights exempel är bra...men mer kommersiella band är ju typ..funeral for a friend, thrice, saosin, senses fail osv. fast de är säkert inte lika hårda som meleeh och hopesfall
•pave paradise•

2005-10-16 12:20
när jag hör emo så tänker jag direkt på deprimerade, riktigt svarthåriga "punkpopare" med svartvita randiga kläder som lyssnar på funeral for a friend och taking back sunday ^^
..we can get Sting down there, he saves the whales, saves the trees, saves the orchids, how about saving the CBGB's, punk? - Vinnie Stigma

2005-10-16 12:35
men asså Kent oCh BD är ändå emo. Det är ju EMO-pop. Sen finns det ju EMO-rock och EMO-core osvosv.
Just born to die

2005-10-16 12:46
kent och bd är bara pop. visst, närmare emo än annan pop, men ändå pop. banden jag och fjii nämnde samt de två fantalight nämnde är emo.
•pave paradise•

2005-10-16 17:59
Rites of spring är bra emo. La Quiete är också rätt nice.
Still in the bridge

2005-10-16 18:50
förövrigt så är Kent jävligt bra.
Just born to die

2005-10-16 20:35
emo är fan den sämsta jävla deffineringen som någonsin uppkommit inom musik. vad är INTE emo? så gott som all musik härstammar ju ur en känsla som man vill förmedla alternativt ett budskap eller en berättelse som man vill nå ut med, som i sin tur understöds av känslor.

2005-10-16 21:26
Om Hopesfall är Emo skulle man kunna säga att AFI också är det? Enligt mig var det ganska likt

2005-10-17 04:06
fantalight P15

nej, det är pandor och en å annan överbliven Dirt.

Dirtsen var riktigt många för ett par år sedan, men det kändes bara som en direkt motreaktion på att papperstidnigen darling lades ned.

2005-10-17 15:32
jag tycker många som kategoriserar sig som emo och klär sig därefter har typ:
tighta svarta jeans (stuprör), band t-shirt (gärna svart), svart hår (ofta lite längre alternativt skitkort), töjning i örat, tatueringar, och fyrkantiga lite för stora glasögon.

emo emo emo
Rehab is for quiters.

2005-10-17 16:07
för mig känns det bara som att emo folket är deprimerade bandy mongon som inte vågar vara gotharte efter som det är lite för extremt och kräver kännsla för estetik och mode sammt är något man typ blir mobad för. och efter som det tigare säkert digat kent som alla andra menlösa människor och därför är inte steget långt till att göra om den där fudge moikanen till en lite längre lugg. sen lyssna på något hårdare och mer deprimerad musik än man gjort tidigare.

så det känns inte alls som emo är något någon igentligen skulle vilja ty sig till och det bygger mäst på deprimerade lirare med för lite koll på annan musik. känns som det uppstod av ett extremt misstag under någon fyla efter jugge från banyd laget blivit dumpad av sin tjej. kan ha helt fel men det är bara som det ter sig i min värld.

2005-10-17 20:37
storjpajsarn sa det. Men att kalla nån för bandyspelare är nog bland det elakaste man kan göra.
Just born to die

2005-10-17 22:00
från mitt håll känns det där ganska fel. men det är ju bara min uppfattning.
Rehab is for quiters.

2005-10-19 02:24
klart som fan det kan tuffa till sig med en fräsig fudgemoikan när det ska ut på kickis och leta röv att sodomera.

2005-10-19 09:11
roliga människor..
•pave paradise•

2005-10-19 10:53
det är rätt kul när man var tuff hardcore kid i bandana vitt linne och chinos och dissade emo hela tiden.

och så sitter man här och lyssnar på sensefield,texas is the reason,last days of april och sjunger med haha
//thugz4hugz marremuff representerar klenhet vekhet kärlek och tuffhet allt i en gosig och flottig pizzaförpackning,,, //

2005-10-19 11:58
Har inte sett nån som lyssnar på emocore som sett "deprimerad" ut iaf, men det beror väl på emo-inriktning.

Jag tycker inte "emo" i sig är något alls, utan det känns mer som inriktningar av andra musikstilar. Emocore, emopop osv.

För övrigt är ju emocore ibland sanslöst bra.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår

2005-10-19 12:06
jag tycker som refused. MEn denligt den där hemsidan är det ju just Emocore.
Just born to die

2005-10-19 13:52
sen finns det ju olika slags emo-core också. som samiam,sensefield,quicksand m.m som egentligen inte låter som hardcore alls. sen fanns det ju sheild sepearation och en massa andra hardcore grupper som lät emo men var fortfarande hardcore
//thugz4hugz marremuff representerar klenhet vekhet kärlek och tuffhet allt i en gosig och flottig pizzaförpackning,,, //

2005-10-19 14:33
jag tycker begreppet "screamo" på grupper som Senses Fail, Taking Back Sunday, AFI, The Used osv är rätt målande.

2005-10-19 14:34
Förresten är det chockerande hur sällan The Used nämns i såna här trådar. Maken till skön emocore/screamo finns ju knappt.

2005-10-19 14:41
BRA screamo=from first to last, alexisonfire, thrice. de refused nämnde sjunger för mycket..och för mesigt
•pave paradise•

2005-10-19 15:58
jag är en mes :P

men det är ju en svår definition, banden du nämner är ju i många låtar närmare hardcore än screamo i mina öron.

2005-10-19 16:03
refused: santsant. inte att du är en mes :P men att det är närmare hardcore..de banden du nämnde..alla deras sångare låter som pre-pubertala småpojkar. de jag nämnde skriker tills lungorna kollapsar :D
•pave paradise•

2005-10-19 16:30
lhabia:

alltså du kan ju inte på allvar säga att inte tex It's Hard To Say (The Used) är stenhård!

närrrrå...

alltså jag håller helt med om att skrik/sång-kvoten (hehe) är låg i alla de banden. men jag gillar mixen och glidningarna mellan skrik och sång, som i tex I'm A Fake (också The Used).

2005-10-19 16:35
refused: jag lyssnar inte på the used, så jag vet inte vad du snackar om. skrik-kvoten är förbluffande låg i de banden du nämnde men det är det i Thrice och Saosin också. men skillnaden är att deras sångare har så jääävla mycket mer känsla i sin sång än t ex Bert McCracken. det är därför jag väljer att inte lyssna på the used. om man lyssnar på Senses Fail låter det som Blink 182 med en duktig gitarrist liksom..fuck that säger jag bara.
•pave paradise•

2005-10-19 16:46
nä Senses Fail är verkligen inte min favorit heller. däremot har jag inget problem alls med The Useds sångare. har du provat många låtar? prova gärna tex dom jag nämnde annars, tycker känslan sitter där den ska!

nu har vi kapat tråden =)

2005-10-19 16:50
refused: jag har sett deras gulliga video "i'm melting" eller vad den heter..fick ner några låtar igår också..de sög rätt hårt de med :P men du borde kolla in banden jag droppade, riktigt bra allihopa.
•pave paradise•

2005-10-19 20:37
AFI är dock riktigt jävla mesiga, usch usch.

http://www.fourfa.com/
Still in the bridge

2005-10-19 22:06
nr ett sa vill jag gora klart med alla att death cab for cutie INTE ar emo som bikarbonat skrev....

emo ar band som skriver alla sina latar om hur synd det ar om dom och hur manga tjejer som har varit elaka och deras liv e jatte daliga fast gor det pa ett "poppigt" vis.... emo killar klar sig i svarta tee shirtar och fargar haret och klagar lite mer pa hur synd det ar om dom och hur elaka deras foraldrar ar.... jag bor i usa och hajjar inte hur manga ungar som lyssnar pa emo och hur inne dom ar pa det...svart har,tee shirtar som garna ska saga :i hate everyone: eller nagot sant coolt,svarta dickies eller tajta jeans... det ar emo.... emo band ar typ fall out boy,taking back sunday (lite mindre emo),dashboard confessional,hidden in plain view,the used,my chemical romance com forovrigt e varldens samsta band......

och death cab ar inte emo
hej.

2005-10-20 00:58
Clydisch P19

Mesiga hur? Tycker dom är galet bra, fast mest då senaste skivan.

ralf:

hur manga tjejer som har varit elaka

Haha det var iofs huvudet på spiken. För övrigt ska jag kolla in din lista på bandtips ;-)

2005-10-20 14:21
maddox säger: Emo: An abbreviation for loser. Emo is the new goth, except goths are still around, so it's becoming almost unbearable. i sin förra uppdatering. Kanske dags för alla som gillar emocore att inse att deras subkultur är stulen! precis som vi som gillra riktig punk får göra dagarna i enda.

Charta 77 kan bara inte vara punk. det går inte. inte i någon verklighet.

2005-10-20 14:45
då tycker maddox som jag, jippie!

2005-10-20 15:08
Refused: Vet inte riktigt, har bara hört en skiva, men tycker att den är lite för "poppig". Har inte egentligen nånting emot att något låter poppigt men när det gäller punk/hardcore/emo så vill jag helst inte att det låter poppigt.

Emo är en subkultur/musikstil som verkligen har blivit stulen av såna som ralf beskriver, och den usla musik som de lyssnar på har folk börjat tro att är emo. Jag menar, My chemichal romance..? What the fuck? Det är långt ifrån äkta emo.
Still in the bridge

2005-10-20 15:55
Clydish: Jag håller med dig.

Beloved då, emo eller inte. Jag skulle nog säga emo även om de är ganska mjuka ibland.
Rehab is for quiters.

2005-10-20 16:45
Clydish:

Lyssna på senaste skivan. Visst är den melodiös, men det ligger ju iaf i min definition av emo? Men de är ju definitivt inte hardcore, långt ifrån...

2005-10-21 12:47
Refused: Har du några låttips? Om vi säger så, så har jag inga planer på att köpa skivan, men är kanske ändå smånyfiken på att lyssna på deras nya låtar, om du nu säger att de är bra.
Still in the bridge

2005-10-21 15:07
Death of Seasons kanske du skulle gilla. But Home is Nowhere brukar vara rätt populär, och The Leaving Song Pt. 2 är också sjysst. Sen finns det fler gladare och mer melodiösa spår, men det lät inte som det var intressant hehe.

Inga garantier lämnas, men en genomlyssning kan det ju vara värt =)