I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Crate Diggers på whoa?

Övrig musik - Rock, pop & annat

2005-10-05 10:39

Crate Diggers på whoa?

Finns det några sådana ? Då menar jag skivsamlare, inte producenter som använder det till sin musik.

2005-10-05 11:34
hehe det finns nog en hel del skivsamlare på whoa, sålänge alla inte har blivit mp3-ägg. Med andra ord, sånna som eg inte gillar musik.
Först Jesus, sen:

Hiphop, Soul, musik!!

2005-10-05 12:11
SamL: Så du menar att alla som lyssnar på mp3or inte eg. gillar musik?

Den här diskussionen har ju förstås förts till lust och leda, men jag anser iaf. att mp3or är ett ypperligt sätt att komma i kontakt med ny musik. Om man bryr sig mera om formatet än om musiken, så då kan man säga att man inte gillar musiken.
Still in the bridge

2005-10-05 13:53
ekonomi är väl det främsta argumentet för mp3.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-10-05 15:43
Mandrill

Tack.

2005-10-05 17:46
Clydisch P19

Självklart kan man använda mp3 som ett sätt att hitta nya grupper, som man sen ska köpa skivan av om man diggar. Men vissa köper aldrig en skiva, stöttar aldrig artister som dom gillar, utan drar bara ner massa Mp3. Å snackar sen som att dom kan allt om musik, det gillar jag inte. Sen så tycker iaf jag att det är kul att gräva lite i skivbackar å chansa lite utan att va helt säker innan.
Först Jesus, sen:

Hiphop, Soul, musik!!

2005-10-05 20:39
Tycker också att det är på något sätt bättre att köpa skivor, men att någon som bara laddar ner inte skulle kunna veta lika mycket om musik som en som köper sina skivor är befängt.
Still in the bridge

2005-10-05 20:42
Jag hade en cratediggerperiod för några år sedan, då allt handlade om att hitta en massa obskyra vinylutgåvor i gamla skivgömmor och att jaga skivmässor.
Jag köper fortfarande en hel del skivor, men jag gräver inte efter dem.

2005-10-05 20:52
Så länge skivor kostar vad de kostar så kommer folk att ladda istället för att köpa skivor.
Sen är det löjligt att alla skyller på nedladdning átt de inte säljer några skivor eller att försäljningen dalar.Nu är det ju så att det är ingen självklarhet att alla ska sälja.Det naturliga urvalet gäller även där,vissa artister är för kassa helt enkelt.
Sen blir det en annan sak när all obskyr musik går att köpa på ett bekvämt sätt.....
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-10-05 20:52
visserligen har jag inte köpt en skiva på länge... men jag brukar göra det rätt ofta annars ;o

hur som helst, är det bara jag som känner att det är SKÖNT på något sätt att köpa skivor? även om man har låtarna på datorn osv... det är något med att få hela .. cd-boken osv... det hör ju till, liksom. ^_^ plus att man vill stötta artisten ju ;O
kichi

2005-10-05 21:24
Clydisch P19

Ta inte just det uttalandet så hårt, jag mena mer att dom som bara drar ner massa mp3 å sen snackar som att dom vet allt, har fuskat lite. Dom har inte kämpat ett dugg för att kunna allt som dom kan om musik, å äger väldigt lite på skiva av vad dom snackar om. Kanske bara skitsnack från min sida, men......äh skit samma :)
Först Jesus, sen:

Hiphop, Soul, musik!!

2005-10-05 21:58
SamL

Håller med dig till viss del. Man bör stötta fattiga musiker...

Tyvärr så har jag halkat in på att ladda ner lite nu för tiden. Men jag har bortförklaringar till det, jag lovar!!! :D

2005-10-05 22:36
jag var en tidigare. men när man inte jobbar är det svårt att ha råd. csn stöder tyvärr inte oss skivköpare. det är svårslaget att komma över en riktigt bra vinyl-skiva. en mp3a har inte riktigt samma känsla.

2005-10-05 22:57
SamL: Ah, fattar nu hur du menar :) och kan hålla med om att det är ju mera arbete att "kunna musik" om man endast köper och samlar skivor.

Jag ser dock mera mina mp3or som komplement till mina skivor.
Still in the bridge

2005-10-06 01:30
crate diggers menar jag sådana som samlar rare funk soul librarys och sånt inte bara köper skivor. u guys dig =).

mp3 är fattigmans crate diggin =). När skivorna ligger på 50-hur många dollar som helst så är det ganska simpelt att ladda ner brian bennet och hawkshaw librarys

2005-10-06 01:37
klart man gräver igenom skivbackarna titt som tätt när man har cash. men jag skulle inte kalla mig cratedigger.

2005-10-06 11:44
the45king

det är ju skitfarligt egentligen....ett tag var jag jävligt inne på att ladda en jävla massa musik, men man blir ju lat och typ köper mindre skivor om man inte passar sig...

farligt det där...han den där internet.

2005-10-06 12:06
jag är väl det i alla fal. gräver mer än jag köper dock på grund av att jag är jävligt snäv i det jag söker.

2005-10-06 19:46
att gå på loppmarknad och leta skivor är ju bland det bästa som finns.
SMÅLAND!

2005-10-06 20:55
Synd bara att alla japaner har dammsugit världen på gamla vinylskivor och tagit med som krigsbyte hem till japan.

2005-10-06 21:31
Jag hittar jämt så jävla good shit på loppmarknader men oftast bara rock musik som inte jag lyssnar särskilt passionerat på så jag är bäst vän som ger bäst vinyler till kompisar.

Jag är så jävla imponerad av stora skivsamlingar av skivor man kämpat med att få både tidsmässigt och ekonomiskt. Lite props må jag säga ! Känslan av att få tag på rare utgåvan av blabla när man krigat för att få den . ouuuh.

2005-10-06 22:17
Mandrill

det äkliga är att det snor rika japanerna inte lyssnar på dem utan fryser ner vinylen. det är fan sjuka lirare.

2005-10-06 22:55
gräver lite, fins en shysst butik i lund t.ex. living in the past.
http://www.earforcefm.blogspot.com

2005-10-07 17:39
får man va me även om man är dj?
lil;D / Above ALL / Heads Up! / Teachers / Stay fresh...

2005-10-07 21:12
hur många vinyler krävs för att kvala in då? käng o grind säljs ju bara som sjuor liksom, räknas det då?
http://www.kommandot.se/wp/

2005-10-07 21:27
Var cratedigger mellan 10 och 22 års ålder ungefär, sen avtog det. Vad gäller mp3 debatten så har jag (precis som nästan alla andra cratediggers) letat i second hand affärer och det får ju inte artisten nåt för heller. Att det sen är oändligt mycket roligare att äga en vinyl-lp än att ha en mp3 katalog på datorn är en annan sak. Vad gäller cd däremot är det skit samma för mig om det är på original-cd eller mp3 såvida det inte finns massa kul bonus-info i cd-bookleten...

En grej som många glömmer vad gäller köpa vs mp3 är den att om man betalat för något så vill man gilla det. Många av mina favoritskivor är sånt som inte satte sig vid första lyssningen. När det gäller nedladdade grejer så slutar det alltid med att man slänger sånt man inte gillar för det bara tar upp plats, den där (ibland) nödvändiga extra ansträngningen görs inte eftersom det är gratis och då bryr man (läs:jag) sig inte...

2005-10-08 23:09
sant det där med att man faktiskt lyssnar nogrannare på sina vinyler än sina mp3or... fast å andra sidan har man ju en del vinyl som samlar damm hemma också