I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2005-09-24 14:08

Johnny Cash!?

Jag har precis upptäckt att Johnny Cash är typ bäst...
Vill ha litet tipps:

Främst: Vilka plattor skall man ha? (obs skriv inte bara "köp nån best fo platta", jag ogillar best of plattor...)

Vart finns klassikerna, låtar man hört men inte känner till namnet på, om nån förstår vad jag menar...

kanske också: finns det nån bra site på svenka om honom?

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-09-24 14:18
När han spelar i fängelset , "Johnny Cash Live at Folsom Prison 1968" Den är clean
Fuck me, I am weak

2005-09-24 22:18
johnny cash har typ gjort 1000 skivor kanske lite svårt och såga vilka som är bäst, det är helt en smaksak tycker jag.

jag tycker du ska leta runt lite jsälv och hitta lite egna favoriter!!

2005-09-25 07:13
haller med idi0t. ska du kopa nan skiva sa kop liveskivan fran folsom prison. class!
owen-shearer

2005-09-25 11:12
Hurt som är med på Man comes around (tror jag) är en överfet cover
Först Jesus, sen:

Hiphop, Soul, musik!!

2005-09-25 15:14
MaKa P25

Vad är det? är det nått sorts samlat verk eller?
Först Jesus, sen:

Hiphop, Soul, musik!!

2005-09-25 17:13
Han har en liveskiva från San Quentin också, jävligt bra!

Satt inte han innne själv på San Quentin? För vad i så fall?
Minns du när vi åkte tåg? Du tittade ut genom rutan och jag moonade. Folk trodde vi var tvillingar!

2005-09-25 17:28
han satt inne i typ 1 månad för stöld eller nåt litet brott. Sen skröt han om det och sa att han suttit inne jättelänge osv.
we have no rights | we have no future | no reasons why
Just born to die

2005-09-25 17:43
Liveskivan från San Quentin är bättre än den från Folson Prison, och om man ska ha någon av dem så tycker jag att det är den. Det bästa material han fått ur sig - av typ 1.500 släppta låtar, impressive - är de fyra sista skivorna, som han släppte på American Recordings. De är fan helt hysteriskt bra.

Jag skulle säga att av de fyra är Man comes around den bästa, men det är svårt. Köp alla.

Sen kan man ju säga att Cash faktiskt är en sån artist där samlingsplattor är helt okej. Han har ändå släppt såna sjuka mängder skivor, att man inte kan kolla upp allt på ett smidigt sätt.
"Dekker var en notorisk mytoman som berättade en massa lögner om sin sociala bakgrund och sin utbildning."

2005-09-25 18:48
Jag gillar Johnny cash på Österåker . Men det kan ju ha att göra med att den är inspelad i Sverige. Annars lyssnar jag på de sista skivorna.

2005-09-25 19:13
megamanton har så rätt! American III: Solitary Man och American IV: The Man comes Around har countrylåtar, folklåtar och rocklåtar i en fantastisk mix. så finns även Unearthed-boxen, fem skivor (varav en är en "Best of") som det också är fantastisk klass på. om du vill ha nyare alltså (skillnaden är mest att det var mer renodlad country, mer kristet och mer gospelinspirerat förr). men jag tycker faktiskt att du kan köpa en best of-skiva, typ The Essential Johnny Cash, som jag inte har själv men verkar ha en fantastisk mix av nytt och gammalt.
Det blir något att berätta för barnbarnen i lumpen på puben!

2005-09-25 20:25
tack alla så mkt för tippsen!
dekker: ahh, okej, jo kanske får skaffa en samlingsplatta då...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-11-04 21:56
American I, II, III & IV
Som han gjorde ihop med Rick Rubin är ett bra köp.

Annars finns ju
At Folsom Prison
Johnny Cash & Willie Nelson - Storytellers

Kan även rekommendera Johnny Cash - Legend (box set) 4cd.

Vet att du inte ville ha en best of skivan men den här är väldigt blandad och jävligt bra.
Where is Bubbles?

2005-11-05 21:49
fantalight: johnny cash har inte alls suttit inne pa san quentin.
owen-shearer

2005-11-06 02:26
nä, han satt i häktet några gånger, mest över natten, för fylla och marijuanainnehav nån gång också.

2005-11-06 15:46
murder är ju i princip en best of skiva iochmed att det är en samling av låtar som handlar om ond bråd död. me nden är helt klart den bästa enligt min mening. och såklart the man comes around.
INGA TJEJER PÅ INTERNET!

2005-11-06 17:38
ooh ja, mordlåtar är bäst!
"When I was just a baby my mummy told me 'Son,
always be a good boy, and don't ever play with guns',
but I shot a man in Reno, just to watch him die"
jag menar, den där sista raden är ju helt goddamn fantastisk.

och så hans bisarra kärleksmordlåtar, som:
"Delia, oh Delia, Delia all my life
if I hadn't shot m'poor Delia
I'd have her for my wife
Delia's gone one more round
Delia's gone"

Johnny Cash är sannerligen coolheten personifierad. The Man Comes Around, vilken skiva! covers av Nine Inch Nails, Sting, Depeche Mode, Beatles och Hank Williams i en och samma skiva plus den helt fantastiskt apokalyptiska låten med samma titel som skivan som kan få vem som helst att bli troende.

2005-11-06 17:41
skvattgalen P24
det är skönt när han snackar svenska..."Tack mina vänner...jag hoppas att ni gillar mig" osv. låter riktigt brutalt

2005-11-06 20:25
"Bitter Tears" består av låtar ur indianernas synvinkel, är det den du menar kanske?

2005-11-07 06:33
filmen om johnny cash's liv - walk the line - har premiar i USA 16e november. javlar vad jag ska se den!
owen-shearer

2005-11-07 14:45
Crazy country är bäst :)
I'm back!

2005-11-07 17:00
ring of fire.....basta johnny cash laten...aven laten som ar pa trailern till johnny cash filmen.....grym lat
hej.

2005-11-07 19:14
filmen kommer tyvärr inte till sverige förrän i februari :( gillar inte Joaquin Phoenix, men den här filmen har ju förutsättningarna att få mig att ändra mig.

2005-11-09 22:23
the man comes around ger en gåshud!
INGA TJEJER PÅ INTERNET!

2005-11-09 22:25
hans version av "hurt" är så bra att man nästan dör.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2005-11-10 20:28
ja men den har spelats sönder i min ipod så ja gahr tröttnat på den. :(
INGA TJEJER PÅ INTERNET!

2005-11-13 13:26
"Dagen efter"-låten av Johnny Cash är ju annars Sunday Morning Coming Down. en låt om baksmälla och en söndagspromenad. otroligt.

2005-11-13 14:52
kommer bara på några låtar just nu för jag har mest sånna gammla best of plattor...men dom gammla låtarna är ju klart bäst..jävligt bra

If i were a carpenter,ring of fire,what is truth, men in black, i got stripes m.m...
faty fat faty

2005-11-15 18:41
Solitary man är sjukt bra, helt otroligt...

2005-11-16 05:13
herr tamburinman: sunday morning coming down ar en kris kristofferson lat.. men bra ar den!
owen-shearer

2005-11-16 12:15
jag vet, men många av Cashs bästa låtar är ju covers som nästan helt utan undantag överträffar originalet.

2005-11-16 12:46
cash med låten "I still miss someone" är oslagbart. vilken skiva är den med på?
en kvinna är ett heltidsjobb, det gäller att välja sitt yrke// charles bukowski - factotum

2005-11-17 16:24
At Folsom Prison och At San Quentin har balla liveversioner av dom, originalet har jag ännu inte hittat originalskivan till, men den finns med på en herrans massa samlingsskivor, t ex:
Essential Johnny Cash 1955-1983
The Fabulous Johnny Cash
Johnny Cash: The Man in Black
Classic Cash: Hall of Fame series
och så vidare.