I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Sökes: sinnesutvidgande musik

Övrig musik - Rock, pop & annat

2005-09-05 15:48

Sökes: sinnesutvidgande musik

Tänkte mig lite äldre psykedelisk rock typ Pink Floyd - Set the controls for the heart of the sun, any recommendations?

Stank ya!

Well, I've got news for you pal, you ain't leadin' but two things: Jack and shit... and Jack just left town.

2005-09-05 20:14
den här musiken är jag expert på. Lyssna på The Spacius Mind. Tror dom har en hemsida. orkar inte kolla. Jag såg dom i skellefteå. Dom i lirade i 90 minuter helt utan pauser mellan låtarna. Ingen sång eller nåt sånt töntigt. Annars rekomenderar jag Hawkwind. Särskilt Wind Of Change. Annars gamla Tangerine Dream och skälvklart White Rabbit med Jeffeerson airplane.
we have no rights | we have no future | no reasons why
Just born to die

2005-09-05 20:15
snart kommer Jakob att droppe ettt långt inlägg om psykedelia.
Just born to die

2005-09-06 03:06
fantalight:orkar inte... eller, jo!!!

Amon Duul II -Tanz delr lemminge och Yeti
Can-Tago Mago, Ege Bamyasi och Future Dys
Hawkwind-Space Ritual, In search Of Space
Grateful Dead-Anthem of the Sun, originalvinylen på Aoxomoxoa (cdn är remixad och inte psykedelisk alls)
Soft Machine-2 och 3 (kanske mer progrock/jazzrock än psykedelia men ändå)
Träd, gräs och Stenar

Vad gäller mer vimsig brittisk pop-psykedelia i stil med tidiga Pink Floyd/Sgt Pepper etc. :Tomorrow
Pretty Things-SF sorrow

Mer melodiös amrikansk folkpoppsykedelia:Love-Da Capo, Forever Changes
Jefferson Airplane-Surrealistic Pillow, After Bathing at Baxters

Alla dessa band är "kända", ingen idé att gräva djupare innan man kollat grunderna...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-09-06 09:10
heter inte den vanliga utgåvan av Tanz del lemminge helt enkelt Dance of the lemmings?
Just born to die

2005-09-06 10:15
Tack för tipsen! Keep it coming! Bortsett från The Doors, Grateful Dead & Jefferson Airplane har jag inte hört så mycket av det ni föreslagit, men ska se till att göra det. :)

Nu när vi ändå är i farten, kan någon föreslå något lite nyare, typ "Primal Scream-aktigt"?
Well, I've got news for you pal, you ain't leadin' but two things: Jack and shit... and Jack just left town.

2005-09-06 12:08
Godspeed you black emperor! - Lift your skinny fists like antennas to heaven
The Mars Volta - Frances The Mute (inte äldre musik men äckligt bra :)
Univers Zero - Ceux Du Dehors

12.

2005-09-06 18:35
Mike Oldfield är det ända jag tänker säga...

2005-09-07 06:48
För eventuella Grateful Dead fans och andra nyfikna kan jag rekommendera sidan www.archive.org där det finns hundratals konserter med the Dead nedladdningsbara helt LEGALT!!! Eftersom det var ett utpräglat live-band (långa jams gör sig ofta inte så bra i studio) så är det en utmärkt chans att höra Grateful Dead som bäst. Har bara hört två av dem än så länge, 1968-02-14 (lite bluesigare) och 1968-10-13 (mer psykedelisk), men bägge är grymma och har bra ljud. It's like youre there, dude!!!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-09-07 08:03
Vad gäller nyare fanns det ett bra engelskt band i början av 90-talet, Sun Dial. Första, självbetitlade (kom runt 90) är hur grym som helst, sen blev det mer indie-pop. För mer i den stilen så kolla in Spacemen 3-"Playing with fire" och "perfect perscription" och första Spritualized, "Lazer guided melodies". Loop och Telescopes var också bra i den genren men jag har inte kvar några skivor med dem och kom inte ihåg vilka som var bäst...

2005-09-07 11:26
Merci!

2005-09-07 12:58
Tack Enhörning, det var en användbar länk! :)

2005-09-07 14:18
Sigur ros. Har aldrig hört dom men dom ska vist vara jävligt psykedeliska.
Just born to die

2005-09-07 14:19
kom just på den fetaste progg/psykedelia skivan av dom alla

Bo Hansson - Sagan om ringen
Just born to die

2005-09-07 22:24
Sigur Ros är bra som fan, men liknar dock inte all annan musik som folk har räknat upp här.

Kolla upp om du skulle hitta Hidria Spacefolk. Ganska hypnotiska låtar med intressanta instrument +"grundinstrumenten" alltså gitarr,bas,trummor.
Still in the bridge

2005-09-07 22:28
jävla pundare! vet hut!
INGA TJEJER PÅ INTERNET!

2005-09-08 14:28
kebnekaise
the crazy world of arthur brown

2005-09-08 14:34
Sleep's låt/platta Dopesmoker är galen... 63min av stoner rock...

2005-09-08 18:10
CiL P60

vill du ha en kram?
Just born to die

2005-09-08 18:13
cil

eller lite sinnensutvidgande preparat för att lbi lika softa som iv är?
Just born to die

2005-09-08 19:00
Sun City Girls - Torch of the Mystics
lär du nog också gilla
12.

2005-09-09 11:29
Dream Theater, Pagan's Mind. Två band som kommer att bli historiska....
Så länge du inte ger upp har du aldrig förlorat

2005-09-09 12:59
Broken Heart med Spiritualized
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår

2005-09-09 21:13
soul almighty: ja sleep ja.. de hade jag helt förlagt

2005-09-09 21:28
sen så är Cult of luna jävlaigt psykedeliska. Även om dom spelar typ metalcore.
Just born to die

2005-09-09 21:48
Popol Vuh, Achim Reichel, Acid Mothers Temple, Flat Earth Society, Ash Ra Tempel, Heldon, Lard Free, Deuter

2005-09-11 16:26
CiL:

Ifall du inte var ironisk så kan jag upplysa dig om att jag inte är pundare, om man bortser från att musiken gör mig "hög" :)

2005-09-11 19:04
sen så kan ni ju tanka the doors live in new york där dom kör The Celebration of the lizard. Typ 20 min lånt flum/poesi/svammel
Just born to die

2005-09-11 19:06
men fetaste låten är ändå Tangerine Dream - Cherokee lane från livealbumet Encore. Tänk er kraftwerk på LSD.
Just born to die

2005-09-12 03:10
Djupt chockad över att ingen har nämt 13th floor elevators!
roky ericksons gammla psykadelia band, svänger bra.

Sen Sun Ra är ju ett überflummigt avantgarde band som kan vara kul att kolla upp.

Sen har vi bandet Gun som hade en hit med bla. låten "race with the devil", inte riktigt pink floyd influerat kanske, men klart värt att kollas upp. Första plattan svänger bäst.
Omnia est Faeces

2005-09-13 11:13
Ja, jävligt dåligt av mig att glömma elevators, kan rekommendera Electric Prunes, Blues Magoos, the Seeds och Chocolate Watchband också i samma stil (garage-psyk) fast jag tror inte det är sånt som trådskaparen är ute efter...

2005-09-13 12:20
jakob: Egentligen inte, men så länge det svänger så går det bra! ;)

2005-09-13 19:22
the moving sidewalks är inte heller så pink floydiga. Men dom är coola. Typ hendrix psykedelia.
Just born to die

2005-09-13 21:07
om man vill höra lite lugnare elekronisk musik med sjönstämmig sång kan jag rekommendera Michelle Adamsons debutskiva Fallen Angel från i somras

2005-09-14 21:18
annars är Echoes med Floyd ett psykedeliskt mästerverk.
Just born to die

2005-09-14 21:25
skönstämmig... för att märka mina egna ord..