Ett gerillaband med en flodvåg i ryggen Med medlemmar från Cult of Luna, Scared, The Perishers och forna Plastic Pride så kan man kalla Koma för Umeås eget all-starband. Debutskivan har fått toppbetyg i de flesta recensionerna, promotionturnén är avklarad och den första pressen av albumet är nästan slutsåld. Guiden har pratat med Johannes Persson, gitarrist och låtskrivare, för att ta reda på lite mer om gruppen och vad som händer framöver. Johannes har tillsammans med sångaren Jan Jämte och trummisen Thomas Hedlund ett förflutet i gruppen Plastic Pride som splittrades för ett par år sedan. När de nu återigen gjort gemensam sak så är det med en helt annan musikalisk infallsvinkel på det hela. – Jag tycker inte att det går att jämföra de två banden, Plastic Pride var mest riffbaserat och nu är det mer melodier, säger Johannes. Tillsammans med basisten Jonas Eriksson och The Perishers egen Ola Klüft har de nu skapat ett album fullt av intryck – Men jag tror inte Ola kommer vara med så mycket på live-biten, han är mer intresserad av låtskrivandet och han är en stor del av soundet. För nästan samtliga gruppmedlemmar så är Koma ett sidoprojekt, men efter alla lovord som regnat över debutskivan Tsunami så kan man undra om det kommer att se ut så även i framtiden. – Jag tror inte riktigt vi har bestämt oss, vi har alla prioriterade projekt, så vi får se, säger Johannes.
No point in mentioning those bats, I thought. The poor bastard will see them soon enough.