I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2005-07-15 01:59

koma

rekommenderar starkt deras album tsunami. Jävligt bra... vet inte riktigt vilken etikett det bli men emo känns rätt nära till hands

Better active today than radioactive tomorrow
Hangaround

2005-07-15 16:45
köpte tsunami på hultsfred 04..såg dom i teaterladan och blev frälst. skitbra!
http://matildaberggrens.blogg.se

2005-07-15 18:03
japp, de är grymma som fan, ser framemot nästa skiva

One Of Us Must Hang är favoriten

nedan: artikel jag skrev om dem i Umeåguiden strax efter att skivan släpptes
No point in mentioning those bats, I thought. The poor bastard will see them soon enough.

Ett gerillaband med en flodvåg i ryggen

Med medlemmar från Cult of Luna, Scared, The Perishers och forna Plastic Pride så kan man kalla Koma för Umeås eget all-starband. Debutskivan har fått toppbetyg i de flesta recensionerna, promotionturnén är avklarad och den första pressen av albumet är nästan slutsåld. Guiden har pratat med Johannes Persson, gitarrist och låtskrivare, för att ta reda på lite mer om gruppen och vad som händer framöver.

Johannes har tillsammans med sångaren Jan Jämte och trummisen Thomas Hedlund ett förflutet i gruppen Plastic Pride som splittrades för ett par år sedan. När de nu återigen gjort gemensam sak så är det med en helt annan musikalisk infallsvinkel på det hela.
– Jag tycker inte att det går att jämföra de två banden, Plastic Pride var mest riffbaserat och nu är det mer melodier, säger Johannes.
Tillsammans med basisten Jonas Eriksson och The Perishers egen Ola Klüft har de nu skapat ett album fullt av intryck
– Men jag tror inte Ola kommer vara med så mycket på live-biten, han är mer intresserad av låtskrivandet och han är en stor del av soundet.
För nästan samtliga gruppmedlemmar så är Koma ett sidoprojekt, men efter alla lovord som regnat över debutskivan Tsunami så kan man undra om det kommer att se ut så även i framtiden.
– Jag tror inte riktigt vi har bestämt oss, vi har alla prioriterade projekt, så vi får se, säger Johannes.
No point in mentioning those bats, I thought. The poor bastard will see them soon enough.

”Det vi gjorde då vill vi absolut inte göra igen”
Den hype som finns runt bandet har växt fram efter att skivan släpptes, och trots att de på papperet funnits ett bra tag har det tidigare varit väldigt tyst runt Koma.
– Det har inte varit en medveten strategi utan vi har bara tagit det lugnt. Vi hade en spelning för ett och ett halvt år sedan som kanske var en bra ögonöppnare för vad vi ville göra. Det vi gjorde då vill vi absolut inte göra igen, skrattar Johannes.
Men att bandet har varit hemligt håller han inte riktigt med om.
– Om man menar hemlig i och med att man dyker upp i små attacker, att komma upp och sen försvinna, så visst, gerillaband kan man säga att vi är. Både idémässigt och musikaliskt kanske.
De politiska åsikter som speglas genom Jämtes texter står alla i bandet bakom. Vad det gäller det musikaliska så försöker Johannes att vara nyskapande och bryta mönster och därmed väva in den politiska andan.
– Jag blev förvånad över att det blivit så otroligt stort genomslag med recensionerna. Men det kan ju ha blivit så att man kommit rätt.

Nu när promotionturnén, som till största delen genomfördes på andra sidan Östersjön, är avslutad väntar spelningar i Sverige och skrivandet av nya låtar. Och kreativitet är knappast någon bristvara. Johannes tror att man har en stor fördel i att befinna sig i en liten stad långt från det kommersiella tänkandet i storstäderna när man ska göra bra musik.
– Umeå som musikstad är en av världens bästa städer per capita. Det finns så många bra band per antalet personer som utövar musik, konstaterar Johannes.
Guiden kan bara hålla med.

2005-07-15 20:53
like coming home äger
goda nyheter från uncle ben's spännande värld!

2005-07-16 03:40
ja jag tycker också den är bäst faktiskt
Better active today than radioactive tomorrow
Hangaround

2005-07-16 16:04
Stop Making Speeches är ju också grym. Lätt snyggaste skivomslaget 04 också.
http://matildaberggrens.blogg.se