------------------ Svenskt Top10 ----------------- Mattias Alkberg BD - Ändra på allt Även om det var lätt att bli besviken på uppföljaren till förra årets bästa svenska skiva fanns det också skäl att glädjas. En av de bästa anledningarna heter Ändra på allt, och är en skitösig jävla poppunkdänga som garanterat punkterar allt du visste om pop och punk i kombination. Green Day och Simple Plan kan suga min kuk. Moneybrother - Blow Him Back Into My Arms Moneybrother tar ännu ett steg från Bruce och ännu ett steg närmare northern soulen, och ingen är gladare än jag. Trummorna dundrar fram som ett åskmoln, manskören ångar på, svänget är totalt och längst fram är Anders Wendin, på sina knän, och ber. Eurosport - Tell no one about tonight Sommaren 2005 kommer du minnas för en enda sak, och det är ögonblicket när solen går ner över Fredsgatan 12, du dansar som en galning och stuntar i att du spiller din drink över allt och alla i närheten och plötsligt flinar Sebastian till och lägger på den ultimata gaypopdisco-låten. Eurosports Tell no one about tonight. Och just då är det det vackraste du någonsin hört. Bodies Without Organs - Open Door (disco version) Och om den förra låten var den ultimata gaypopdisco-låten, då vet jag inte vad det här är. Surburban Kids With Biblical Names - Funeral Face Hur en knäppskalle från Haninge med lökig skivsamling och fånigt leende förvandlades till popgeni på ungefär ett år är obegripligt. Med rader som "the sun will go murder the snow" och perfekta melodier frälser SKWBN hela popsverige. Vapnet - Ge Dom Våld Jag var förstås väldigt förtjust i Sibiria, men inget han gjorde där kan mäta sig med sidprojektet Vapnet, och särskilt inte med svinhårda och silkesmjuka hårdmesiga Ge dom våld. Med spröd röst över en enslig och mjuk popslinga ramlar den svinhårda uppmaningen till våld mot alla som försöker sätta sig på dig. Och du blir mer tänd än av någonsin Rage Against The Machine. Pelle Carlberg - Go To Hell Miss Rydell Ärligt talat oftast menlöse indiegubben Carlberg blev så hårt sågad att han inte kunde göra annat än att spy ut sin ilska i den här tragikomiska och underfundiga pärlan. En av årets argaste och roligaste låtar. The Tough Alliance - The New School Att välja bara en från TTAs fantastiska album är omöjligt. Men jag väljer The New School för det är helt enkelt den första riktiga låten på skivan. Det är hooligan house, pop, attityd, melodier, samplingar, one-liners och singalong-hooks för hela slanten, och om de bara skärper till sig live igen kommer TTA frälsa hela världen. Ut med det gamla, in med The Tough Alliance! Årets bästa skiva. Eller kanske årtiondets. Lo-Fi-Fnk - Unighted Skitbra dansmusik, helt enkelt. Pojkduos som gör härlig, elektronisk dansmusik är visst så 2005 det kan bli i det här landet. Så länge det låter så här bra gör det mig ingenting. Acid House Kings - This Heart Is A Stone Så fint, så fint tassar AHK fram, och leverar finpop av bästa märke. Det är sött, fint och alldeles alldeles underbart.