I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Letar efter Old School ska

Övrig musik - Rock, pop & annat

2005-05-23 16:10

Letar efter Old School ska

Har alltid gillat gammal ska musik, har däremot inte särskilt bra koll på artister inom genren. Någon som har ett bra tips som den vill dela med sig av? Skriv gärna en rad om artisten/gruppen också. Exempelvis var den kommer ifrån vilken låt som är den absoluta favoriten etc.

Tack på förhand.

America: where a poor black boy can grow up to become a rich white woman. Michael Jackson

2005-05-23 16:18
är gammal musik en genre? vad för sorts gammal music?
"Don't schsch me motherfucker"

2005-05-23 16:20
'ska' är en genre...
America: where a poor black boy can grow up to become a rich white woman. Michael Jackson

2005-05-23 16:22
ser fram emot ett halvmeters inlägg av storpajsarn.

2005-05-23 17:04
Trojan ska box set ar vad jag rekommenderar att du borjar med. Tre skivor med blandade artister...

2005-05-23 17:24
räker med att du skickar mig ett mail eller så kan jag dunka en tre hundra meter lång lista som jag kommer få äta upp sen. vad du än vill ha så kan jag fixa det om det rör sig om ska det kan jag i all fal lova.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-05-23 17:28
trojan boxarna är biliga och bra och fins i två volymer med 3 skivor i varje.

sen blir det nog svårt att rotta vidare på cd om du inte vill ge dig in i vinyl träsket.

www.amty.se är att rekomendera när det gäller att köpa ska på cd men även en del vinyl.

sen fins det ju massa bra ny ska som låter extakt som det vore producerad på 60-talet.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-05-23 17:29
sen borde den här tråden liga i reggae forumt enligt mig.

2005-05-24 13:58
Storpajsaren

Jag vågade inte lägga den i raggae för jag befarade att ett gäng 90-tals reaggaefantaster skulle klaga på att det inte var reggae.

Den där listan avvaktar jag något med...

Men om vi säger så här: Vilket är det bästa skabandet genom tiderna? Och vilket är din favorit just nu? (så slipper jag plöja igenom all skit...=) )

2005-05-24 14:23
det är dock så att det flästa artister gjort att från mento,ska,rocksteady,roots och även är aktiva i dag så rena ska artister är svåra att nämna för dem som var de är ofta svåra att få tag album med.

skatalites
demond dekker
prince buster
the wailers (bob marley innan det var bara boban och rasta)
laurel aitken
derrick morgan
paragons
melodians
clancy eccles
dandy livingstone
ethiopians
the pioneers
maytals
ken boothe
the cimarrons
lord tanamo
lee perry & the soulettes
alton ellis

är några du borde lära känns till från början
sen fins det ny producerad bra original ska.

the slackers
radiation kings
kalles kaviar
ska flames
aspo
cool wise men

sen kan du börja leta vider men det är bra tips att börja med om det är old school ska du ska ha tag på.

2005-05-24 18:06
skatalites och desmon dekek är makalöst feta. Sen så har vi ju The Specials också.
we have no rights | we have no future | no reasons why
Just born to die

2005-05-24 18:14
Jo, The Specials ar bra men de ar ju inte direkt Old School ska som han letar efter.

2005-05-24 18:53
Lord Brynner
Intressepenisen hårdnar!

2005-05-24 20:14
som sakt kan man dropa minst 500 namn till på mindre kända artister som bland annat lord brynner. men det är nog lättast att börja med dem jag rekomenderade.

får du lust att leta upp fler kan du söka lite efter det namn som fins på min press.

2005-05-24 21:16
dert finns en (trojan?) box som heter the story of jamaican music. Första skivan är bara gammal 50-tals ska.
Just born to die

2005-05-24 21:18
min pappa lyssnade på ska när han var ung. Han gick typ omkring i kostym och svarta finskor.
Just born to die

2005-05-24 21:24
Kolla även upp Symarip dom är ganska lättsmälta och sköna att börja med
Shooo bree