40 år av rock n roll
Jag tänkte sätta ihop en liten samling med skitbra rocknroll från de senaste 40 åren, med en låt från varje år. Jag tänkte börja med de första tjugo åren cirka, alltså 65 till 85, och har kommit en viss bit på väg. Vissa år är jag dock helt borttappad, och undrar om ni goda män och kvinnor på whoa har några bra förslag (eller har bättre koll på år än vad jag har, om jag minns nåt fel): 1965 - The Sonics - Psycho 1966 - Count Five - Psychotic Reaction 1967 - The Velvet Underground - I'm Waiting For The Man 1968 - The Who - Run, Run, Run 1969 - MC5 - Kick Out The Jams 1970 - The Rolling Stones - Gimme Shelter 1971 - The Faces - Stay With Me 1972 - Pugh Rogefeldt - Visan Om Bo 1973 - New York Dolls - Looking For A Kiss 1974 - 1975 - 1976 - The Ramones - Beat on the Brat 1977 - The Sex Pistols - Anarchy in the UK 1978 - Bruce Springsteen - Badlands 1979 - 1980 - 1981 - 1982 - 1983 - 1984 - 1985 -
Eksem:Tror "Gimme Shelter" är från 69, inte säker dock.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
ta inte badlands, ta darkness on the edge of town eller the promised land istället. bäst hade nog varit att välja born to run från 75, så kan du ta nån låt från dylans street legal från 78 istället...men du gör som du vill
1975 - nåt med AC/DC kanske???
we have no rights | we have no future | no reasons why Just born to die
1970 - crosby, stills, nash, young - deja vu
•pave paradise•
alltså, ska man välja nåt med bruce så ska det vara "rosalita (come out tonight)". iofs från -73, men du får nästan ta och byta ut new york dolls där.
going underground
Byta ut New York Dolls? Det händer liksom inte. Men jag tror nog också på nåt annat med Bruce, Ihre och lhabia har goda tankar. Keep em coming, folks!
1969-the band-music from big pink
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
iggy pop - raw power då??
Snackar vi Iggy hade jag hellre haft nåt med Stooges, men eftersom deras bra platta kom samtidigt som MC5 måste jag tyvärr prioritera bort Stooges. Vilket är ohyggligt synd. Det är mycket från 69 som inte kommer med. Raw Power hamnar i konflikt med Ramones, som jag i ärlighetens namn tycker är mycket viktigare att få med. Men tack för din input.
Öh, nu snurrade jag visst till en massa årtal här, äh, jo, nåt med Stooges eller Iggy Pop vill jag ju ha med. Får se var.
blir jävligt osäker på årtal. det kan vara helt åt helvete. men ändå. 1974 - kiss - strutter, bad company - can't get enough, lou reed - heroin, rolling stones - ain't too proud to beg 1975 - led zeppelin - kashmir 1979 - motörhead - limb from limb, the clash - valfri låt från london calling, the cure - grinding halt 1980 - stiff little fingers - at the edge, ac/dc - you shook me all night long 1981 - mötley crüe - too fast for love, dead kennedys - moral majority, iron maiden - hallowed be thy name 1982 - misfits - 20 eyes, runaways - school days 1983 - slayer - die bye the sword (om det inte var 84), mötley crüe - shout at the devil, combat 84 - rapist 1984 - ac/dc - jailbreak 1985 - misfits - who killed marilyn
put lube around uranus, bitch, i'm fucking out of this world
slayer - die by the sword, menade jag.
Raw Power hamnar INTE i konflikt med Ramones, den släpptes maj 73. Sen står det 76 på vissa vinylutgåvor (vet ej varför). Stooges spliitrades 74. Tilläggas bör att Raw Powr var färdiginspelad redan i början/mitten av 72. Stooges bästa tycker jag är Funhouse. Titelspåret på den (och allt annat också, tom LA Blues) är den bästa rock som någonsin gjorts...
snorty F21 var inte who killed marilyn en glenn danzig skiva? ;)
får vi göra samma sak med 85-05?
•pave paradise•
lhabia Ja för fan, jag har inte ens börjat där ännu, men ju fler tips desto bättre. Orkade bara inte skriva 1985-2005 tomma :) Band jag själv klurat på där inkluderar bland andra Black Rebel Motorcycle Club, Death From Above 1979, White Stripes, Nirvana och lite annat. Men just 80-talet är jag svag på, så ju fler tips desto bättre :)
jag sätter in ...and you will know us by the trail of dead på 02 eller 05 då! :D
•pave paradise•
tore P0 jag var nog lite för trött igår. :) WHO KILLED MARILYN? 1. Who Killed Marilyn? Where Eagles Dare 2. Horror Business Teenagers From Mars Children In Heat Format: 12" Acetate. Acetate: 1 copy. Pressing: (No label) (Spring 1979 ) Never pressed. Session: Notes: This acetate was created for a possible Plan 9 release as PL1007. When Glenn determined that it would be too expensive too release as a 12", he considered releasing it as a two song "Who Killed Marilyn?"/"Where Eagles Dare" 7" (as mentioned in the June 1986 Thrasher interview). The project was never completed and only this 1 exists. Several discographies incorrectly assert that 4 copies of this acetate were made.
Hur kan du ha tomt på 1975? Där ska såklart Jungleland av Bruce Springsteen vara med. Eller valfri låt från Born to Run .
www.shumway.se - världens softaste webzine
Och '84 måste bara vara I'm On Fire . Fast den är å andra sidan inte speciellt rock 'n' roll. Kör på Working on the Highway !
www.shumway.se - världens softaste webzine
blackmetal P15 klyftigt av dig där. nej, jag tänkte kanske inte att han skulle spela in en hel skiva med maiden på sitt blandband, för att representera ett år, konceptet var ju en låt per år. remember. nog för att 82 säkert var ett helt ok år, så känns det ändå lite felproportionerligt, det skulle kanske vara 83 som gavs det utrymmet, det året föddes nämligen jag, och det borde verkligen hyllas oftare.
blackmetal P15 nej, du har faktiskt rätt när det gäller 82 och inte 81. jag trodde att du bitchade om att man skulle skriva skivor när man skulle skriva låtar.
jaghar svårt att tw Blackmetal på allvar pga av hans signatur. Har inget med tråden att göra men ville bara få det sagt.
1978: Buzzcocks - Breakdown (Bättre än Bruce ;) ) 1979: The Clash - London Calling 1989: The Stone Roses - I Wanna Be Adored 1992: Primal Scream - Movin' On Up 1993: Suede - Animal Nitrate 1994: Oasis - Supersonic Några tips iaf :)
men nu blev jag osäker på Buzzcocks Spiral Scartch EP.. står '78 på ena sidan, '79 på andra... dags o googla rätta svaret nu :)
78 kom Spiral Scratch. Tror de släppte Love Bites LPn redan 78 också
Som nån nämde tidigare så kom Gimmie Shelter just 1969. Så på 1970 kan du ju nått från Paranoid plattan med Sabbath (hur du nu kunde utelämna detta band från början?!) -- 74: Burn - Deep Purple 75: Wish you were here - Pink Floyd -- 79: Highway to hell - AC/DC 80: The Game - Sham 69 81: Evil One - Roky Erickson 82: Black Metal - Venom 83: Earth A.D. - Misfits 84: Stay Hungry - Twisted Sister 85: G.G. Allin and the scumfucs - G.G. Allin Jag tog bara skivtitlarna, så kan du välja låt efter eget behag. hoppas det hjälpte nått. hatten av.
Omnia est Faeces
snorty F21 -> Jag ser att du tittar på misfitscentral :) Du missade dock att Who Killed Marilyn kom även ut som 7" i lite större press, nämligen 5000 i första och 500 (lila då) i andra. Och det är Glenn Danzig och Eerie Von (tror jag) som lirar på den, så egentligen ingen riktig Misfits press.
Omnia est Faeces
Eksem Nå, hur går det med listan? Intressant att se hur den blir!
Omnia est Faeces