Progressive Rock?
tja! finns det nån som kan förklara för skillnaden är mellan vanlig rock och progressive, eller vad det är i huvudtaget. tack i förhand!
Beyond K-Line, barely got our money back!
sorry för stavningsfelen...men jag tror att ni förstår ändå
mer teknisk musik är det väl?
•pave paradise•
Ett försök att göra rock mer sofistikerad än tex bara vers-refräng-vers-refräng-solo-vers-refr äng, tex genom att ta influenser från jazz och klassisk musik, symfonisk uppbyggnad mfl. Började användas som benämning på grupper som Moody Blues, Nice och Pink Floyd som alla gjorde experimentell rock utan tydliga bluesinfluenser. Blev iochmed King Crimsons debut en genrebenämning som nästan blev synonym med långa låtar, mellotroner och bombasm...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Lyssna på solot i Blue Öyster Cults Dont fear the reaper. Det är fan prog 2k5.
we have no rights | we have no future | no reasons why Just born to die
nuförtiden kallas ju t ex the mars volta och muse för progressive rock...vet inte hur mycket av det som är trovärdigt dock
•pave paradise•
Att kalla Mars Volta för proggressiv rock tycker jag är helt rimligt, kan inte komma på nån bättre benämning. Deras instrumentalpartier tycker jag låter mycket 70-tals progg fast "punkigare" och mer modernt. Partierna i Yes gamla låtar (ett band jag tror alla skulle räkna som progressiv rock) med sång låter ju ofta som ganska mesig 70-tals pop...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
bra..då var jag inte helt ute och cykla då :)
•pave paradise•
muse är väl ändå inte progressiv rock..
Still in the bridge
tack!
Progressive Rock betyder att det leder frammåt. Som här i Sverige är Nationalteatern och typ Holabandola exempel på progresiv musik som på 70 talets menades vara framåt drivande i och med vänsterrörelsen. Där av ordet "progg".
mantis P19 All musi som släpptes på Silence är ju progg. Men bara därför så är ju inte tex Nationalteatern proggresiv MUSIK. Så du har på ett sätt fel. Dom är ju ett proggband men dom spelar inte progessiv musik. Tex Kebenekaise och Samla Mammas Manna spelar progressiv musik och deras skivor är släppta på Silence. Det var nån i nån annan tråd som förklarade det här bättre än jag. southis- P56 frågan är ju bara ifall Rush räknas som metal :P Dom är förjävla bra iaf.
Grejen är bara att de svenska banden knappast var MUSIKALISKT progressiva. Fanns dock en grym svensk, RIKTIG proggscen som hamnade i skymundan. Tänker på Träd, Gräs och Stenar, Kebnekajse, Älgarnas Trädgård, Fläsket Brinner, Samla Mammas Manna mfl. Bortser man från de fåniga namnen var dessa band asbra...
mahavishnu orchestra är riktigt bra ...bara så att ni vet
jakob precis som jag skrev :P
#Lyssnar på Dream Theater, Rush, Pain of salvation och Symphony X. Där har ni bra progressive metal." word, där har ni progg. musik
Så länge du inte ger upp har du aldrig förlorat
Jag tycker att Symphony X och dreamteater är skitdåliga. Dreamtheater har gjort en hyfsad skiva som inte ärsärskilt proggig utan mer thrashig. Den är lite bra. Men jag gillar inte sångarens röst. Rush däremot. DÄR har ni riktig musik!
Den andra live plattan tycker jag har bättre låtar än den första men den konstiga produceringen drar ner på betyget. Den första är lätt en av världens 5 bästa liveplattor. Bästa studioalbumet är nog "2112".
Och till alla er som gillar tex Uriah heep och Bigelf har jg ett band att rekommendera, Black Bonzo. Kolla
www.blackbonzo.com för att lyssna på dom.
Gällande Dream Theater vill jag påstå att han har fått upprättelse på de två senaste skivorna. Där har han faktiskt gjort förbannat bra ifrån sig. På tidigare skivor suger han jämnt och ständigt otroligt hårt dock :) Oavsett vilket så piskar Mike Portnoy skiten ur varenda nu levande trummis, vare sig ni tycker om DT eller ej. Ska bli kul att se hur det låter på kommande skivan ^_^
Look with your own eyes - See with your own mind
zpikaboo F18 läs inlägget en gång till. Dreamtheater har gjort en hyfsad skiva som inte är särskilt proggig utan mer thrashig Uttryckte mig kanske lite fel. Det är såklart en proggskiva men den har starka thrash influenser.
"Nationalteatern och Holabandola är ett proggband, men dom spelade ju typ punk" att kalla nationalteatern för punk är ganska jävla fel. Dessutom är vi två stycken före dig som har beskrivit skillnaden mellan svensk progg och "riktig" progg.
pikaboo F18 Nu missförstod du mig :) Jag avgudar Dream Theater och allt de har gjort, men LaBrie har varit otroligt mycket bättre på de senaste två skivorna än tidigare, övriga bandet har alltid varit bra :) Sen finns det givetvis undantag gällande LaBrie också, innan de senaste två skivorna.
Jag gillar inte Dream Theater, tycker de tar från 70 -talets progg-rock och tar bort mycket v det som var bra (de pastorala, urengelska folk-influenserna) och blandar det med sunkig 80-tals hårdrock, komplett med falsettsång och "wank"-solon. Däremot är Liquid Tension Experiments riktigt hyfsade (mer "loose" och improviserat) men även där drar gitarrsolona ner helhetsintrycket...
Runkgitarrister - Nej tack
jakob Var kommer detta hat mot gitarrsolon ifrån?
Jag älskar gitarrsolon men inte SÅNA gitarrsolon. Metronomiskt perfekta (läs:rytmiskt ointressanta) skalor spelade snabbt som satan är inte min grej. John McLaughlin och Allan Holdsworth spelar snabbt och bra (och är inte så skalbaserade) men annars har jag svårt att uppskatta sånt, tycker inte det passar i rockmusik helt enkelt (inte i jazz heller för den delen). Marty Friedmans solon på Megadeths "Rust in peace" gillar jag dock, kan inte förstå varför...
fantalight Progg kommer från ordet progressiv - framåtdrivande musik. Progg är förknippat med vänsterrörelsen som är framåtdrivande, specielt under progg tiden/70-talet med facklig kamp och då klasskamp var en väldigt allmän sak.
Lika bra att förtydliga att jag med skalbaserade menar att de snabba skalorna känns som ett "självändamål", inte bara ett sätt att ta sig från punkt A till B på ett sätt som känns snyggt/intressant/bra/whatever...
jakob men du gilalr inte Daves solon på samma låt???
Menar hela skivan. Dave är ju mer en konventionell thrash-gitarrist, gillar iofs hans stil, passar musiken men Friedmans solon sticker verkligen ut, framförallt "duellen" i slutet på Hangar 18...
tacka vet jag Omar Rodriguez isf. Petrucci gillas också
•pave paradise•
Ska inte påstå att jag är så jäkla förtjust i gitarrister som enbart lever på hastigheter heller *host* Yngwie m.fl. *host* Men jag skulle definitivt inte påstå att John Petrucci är en sådan gitarrist ^_^ Visst kan han hantera hastighet men det som tilltalar mig mest med honom är definitivt den känsla han har för sköna melodier. Samspelet mellan Petrucci och Rudess i exempelvis Blind Faith överskrider verkligen vad jag trodde var möjligt att över huvudtaget spela :) Get your point hur som helst.
Six Degrees of Inner Turbulence ftw.
smeden - mahavishnu orchestra äger!! :)
12.
...and you will know us by the trail of dead?
•pave paradise•
Mahavishnu var grymma som fan men det var ett jazzband (fusion), skulle inte kalla de progressive rock, deras låtstrukturer var ofta enkla även om det var mycket krångliga takter o dy och alla solona var 100% jazz även om de spelade på elförstärkta instrument. McLaughlin rules!!! Gillar man Mahavishnu så kolla in Tony Williams (bästa trummisen!!!) grupp Lifetimes tidiga skivor. Ännu röjigare och med McLaughlin på gitarr...
viva la progg-psy.
you can't scare me, i'm sticking to the union.
varfor har jag inte sett dessa bokstaver; T O O L, i rad tidigare i denna trad?
Förmodligen för att ganska många inte anser att det är Progressive Rock ^_^
om inte mars volta är progressivt, vad är då progressivt?
jakob - mahavishnu var ju typ prog.rock + jazz ufusion...
12.