gitarrsolon
har lirat elgitarr i nåra månader och börjar bli lite hajj på¨det där, men vill nu lära mig nått solo.. kan nån tipsa om nått bra, enkelt solo som är roligt att spela?
eruption
we have no rights | we have no future | no reasons why Just born to die
solot i pounding med the doves!
http://wifebeaterlove.blogspot.com
Moonlight shadow
Still in the bridge
Lätta solon? Tja, varenda solo Kurt Cobain spelar :) jakpuk P20 Tokigt skön låt :)
Look with your own eyes - See with your own mind
velvet underground - pale blue eyes enkelt solo som är snyggt och finns tabbat på internet.
Nu har jag bytt forumsignatur till denna.
Jag vill inte verka som nån dryg musik-facist...:/ Men.. dur och ren moll har exakt samma toner, bara olika grundtoner.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
teen spirit solot eller vilket Nirvana-solo som helst. Rancid och Green Day-solon är väldigt enkla också...börja med dom
•pave paradise•
Henrik P17: sjysst som fan! funderar bara på hur man tar reda på vilken tonart låten går i? och sen om du vet nån bra sida där dom visar såna skalor som du snacka om..jag kan bara 3 skalor och vet inte vad dom heter=) asså såna med bra gehör hör väl vilken tonart låten går i, men för oss med sämre gehör då?
hittade massa skalor, men detta med tonarter skulle jag uppskatta om nån förklarade
jag har bra gehör men att veta vad för tonart det är är rätt svårt..men det är som oktaver..om det hjälper dej?
•pave paradise•
hehe, det säger mig ingeting =)
...kan inte förklara..återkommer med bättre förklaring senare
•pave paradise•
om jag vet vilka ackord låten är i, hur avgör jag vilken tonarten är? är det första, eller sista ackordet kanske?
ok, alltså om den börjar med g så är den i g-dur, eller?? skriv lite ackordföljder och vilka tonarter de blir så kan jag se själv
vilka ackord är detta och vilken tonart blir det? Main Riff D|--2-2-2-2----2-2-2-2----5-5-5-5-5-5-5- 3-3-3-3-3-3-3-3-| A|--2-2-2-2----2-2-2-2----5-5-5-5-5-5-5- 3-3-3-3-3-3-3-3-| E|--0-0-0-0----0-0-0-0----3-3-3-3-3-3-3- 1-1-1-1-1-1-1-1-| det första är väl e eller?
vilken tonart är det då?...kolla mina inlägg över, där jag visar en låt
Main Riff D|--2-2-2-2----2-2-2-2----5-5-5-5-5-5-5- 3-3-3-3-3-3-3-3-| A|--2-2-2-2----2-2-2-2----5-5-5-5-5-5-5- 3-3-3-3-3-3-3-3-| E|--0-0-0-0----0-0-0-0----3-3-3-3-3-3-3- 1-1-1-1-1-1-1-1-| hur blir det med denna låten då? förklara det du nyss skrev=)
i ditt förra inlägg, vad betyder allting?
vad ska man använda för att lägga ett solo med de ackorden som jag visade då+
E5 G5 F5 är antagligen E frygisk. Vilket är samma sak som c dur, så du kan spela c dur över den ackordföljden.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Lite offtopic, riktat till Henrik som verkar vara kunnig :) Kan man höra om det är dur eller moll på en Kvint? Inte för att jag spelar gitarr men är mest nyfiken...
ahhhrg! fan va krångligt!!!! gör som Roine stolts. han kan fan knappt vad strängarna heter och ändå e han en av sverigens bästa gitarrister.
leta upp gittarsolot till detroit rock city rätt skönt om man kan sitta och lira det
knockin on heavens door me guns n roses. inte så svåra solon i den låten.
vågar du köra på mig igen då fitta?
wiz okey... men vet du hur man kan spela dur/moll på en bas? Om det äns går och göra det.
Steely dan - Kid Charlemange
Eat the box!
men du kan ju spela typ solot i proud mary eller nåt. Typ 6 toner.
Kan nån berätta vilka ackord detta blir, samt vilken tonart detta är och vilken skala jag skall göra solo till denna låt på: Versen går så här: D--------------11------------------- A---13---11---9---11---9---11---- E---11----9---------9---7----9----- Sen går resten av låten i samma ackord, men med variationer.
Betona 1:an, 3:an, 7:an och 5:an i ckaorden. Använd de andra tonerna som "passing tones" (toner att ta dig från en av ackordtonerna till en annan, skall inte betonas för mycket eftersom det lätt blir dissonans då). Vilka toner du väljer som passing-tones beror helt på hur du vill låta, om du vill ha bluesig, spansk etc. flavour på ditt solo. Tänk också på att man ofta kan spela samma skala över en hel ackordföljd men ändra de "viktigaste" tonerna med ackorden, annars låter det som du bara spelar en skala upp och ned utan att ta hänsyn till låtens harmonik. Går en låt i C-dur och innehåller ackordföljden Dmoll, G7 och Cdur så kan du spela C-dur skalan över hela följden men F tillexempel låter lite falsk om den betonas för mycket över C-dur ackordet eftersom den bildar ett dissonant intervall mot tonen E i ackordet. Över G7 ackordet däremot är F en viktig komponent (7.an) och låter där skitbra. Själv tycker jag det är trist att spela samma skala hela tiden och försöker variera hela tiden. Många tycker dock att det lätt blir atonalt och konstigt då, beror helt på vilken sorts musik du vill spela. I nästan all vanlig rockmusik funkar pentatoniska och bluesskalor skitbra och det är ofta onödigt att slänga in fler toner...
snell: Det är "rockackord"-utan dur och moll i dvs du spelar bara ettan och femman. Låten: Eb5-Db5-Gb5-Db5-B-Db. Tonart:Eb moll (samma skala som Gb dur). Lämpliga skalor: Eb moll/Gb dur, bluesskalan i Eb, pentatonisk Eb. Dorisk skala i Eb/dur-skala i Db funkar också även om den skär sig lite mot B-ackordet...
Menar B5-Db5 där ovan...
Pentatonisk MOLL-skala i Eb. Kan också lägga till att bluesskalan inte heller den funkar så bra över B ackordet-blir väldigt mycket halvtonsintervall mellan Ab-A-Bb-B...
Norther - Frozen sky solot
"Whatever doesn't kill you simply makes you... stranger. "
tack som fan alla, men jag hittar inte de skalorna nån stans på nätet...kan nån länka till en sida där jag kan hitta skalorna?