I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2005-01-20 14:30

Jazz

Kan ni rekommendera nån bra gammal jazz! Gärna för nån som gillar hiphop! Miles Davis och Coltrane osv, vilka av deras plattor ska man kolla in?

Anywhere you go I am going to find you And every time you flow I'll be right behind you Just to let you know and constantly remind you You can never be as dope as I am
God-damn

2005-01-20 22:48
kolla in? :O, tanka ner menar du väl :)
Whipper är sjuk i huvudet //OSTbre

2005-01-20 22:52
Weather Report - Heavy Weather

Består av: Zawinul, Acuna, Shorter, Pastorius och Badrena.

70-talsjazz :)
California, knows how to party!

2005-01-21 10:41
Miles Davis - Kind of Blue
Miles Davis - Miles Smiles
Miles Davis - Birth of the Cool
John Coltrane - Giant Steps
John Coltrane - Blue Train
Thelonious Monk - Round Midnight
Charlie Parker - Bird and Diz
Charlie Parker - Summit Meeting at Birdland
Dizzy Gillespie - School Days
Dizzy Gillespie - Diz and Getz
Charles Mingus - Mingus, Mingus, Mingus...
Charles Mingus - Mingus ah um
Bud Powell - the Amazing Bud Powell Vol.1
Duke Ellington - the Intimate Ellington
Cannonball Adderley - Somethin' Else

Alla de här e album. Om du hittar live album brukar dom för det mesta vara bäst när det handlar om jazz.

2005-01-21 12:31
Gryyyyymt! Tusen tack för tipsen! Gärna mer!
Anywhere you go I am going to find you And every time you flow I'll be right behind you Just to let you know and constantly remind you You can never be as dope as I am
God-damn

2005-01-21 17:10
Pianisten Bill Evans fråm Miles Davis sextetten är tung:

Bill Evans - Bill Evans Album
Bill Evans - Blue In Green
Bill Evans - Sunday at the village vanguard
- '' - - Portraits in jazz

talib kwelis favoritNina Simone och John Coletrane - A love supreme, Dear Old Stockholm mfl nämnda

Sonny Rollings (saxofon), Ahmad Jamal (Piano)

Köp på cd on och ginza - så pass billigt för så mycket kvalité att du kan passa på dc ;)

1

2005-01-22 13:06
Själv gillar jag mest fri-och modaljazz från 60-talet/slutet av 50-talet. Kanske inget för en nybörjare i genren men Coltranes "A Love Supreme" är en bra inkörsport till det jag snackar om... Löjligt bra skiva!!! Jackie McLeans "Let freedom ring!" och "It's Time" (den sista finns tyvärr ej på cd i europa men den brukar gå att ladda ner) är också jävligt bra inkörsportar till den tyngre skiten...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-01-22 17:36
Lyssnade just på Jackie McLeans "Freedom Dance". Löjligt bra skiva den med...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-01-26 07:03
Sent 50-tal/fram till slutet (typ 68) av 60-talet var fan jazzens storhetstid enligt mig. Alla snackar om att rocken tog över då och jazzen dog men det är bullshit. Blue Note skivorna på 60-talet och all grym frijazz-hur kan man knäcka det liksom?

2005-02-01 16:35
django reinhardt är väl inte att glömma förstås
boat sluts looking for work in borlänge, sweden

2005-02-04 10:38
Horace Silver - Jazz... has... A sense of humor

2005-02-04 17:17
chet baker -trumpet/sång
keith jarrett -piano/freestyle
miles davis -trumpet/kompsitör

2005-02-05 01:13
allt med charles mingus, duke ellington, stan getz, dizzy gillespie

men joao gilberto!!! och gilberto gil! inte att glömma..

2005-02-06 12:17
vad får dig att tycka att Miles och Coltrane är för folk som gillar hiphop, ser noll likheter?

tex Miles som är en av kungarna av improvisation, så långt ifrån hiphop man kan komma tycker jag..

2005-02-10 09:31
Count Basie är riktigt bra!

2005-02-10 14:56
Homesoul

Yes, 5 or 6 of them. A few with mostly new orleans jazz & swing some with wider concepts (from swing to modern jazz with new talents) and one festival focusing on modern avantgarde, elctronica, rock, jazz...
The Heart Of Man, If Once Expanded, Becomes Larger Than All Heavens!!

2005-02-11 10:01
Ett jävligt tight alternativ jazz band är Sugar dandy and his bottom expander. Dem kör med två bassister en kontra bassist och en sex strängad elbasist, och två trummisar en jazz trummis och en 60 tals rock trummis.

2006-12-01 17:10
Kan inte fatta att ingen droppat

Miles Davis - Bitches Brew

Ok jag vet att de fusion men ändå det bästa han har gjort efter Kind of Blue anser jag!

Sen finns det ju galna Ornette Coleman grejer
"Efter att ordet spridit sig tog det en halvtimme/tre kvart sen var Crooked och Royce på plats tillsammans med Horse Shoe Gang-snubbarna, Crookeds brorsas gäng, C.O.B.-killarna och övriga kompisar till Crooked. Snubben har hela jävla LA som backar upp honom." - jeppehehe

2006-12-02 09:31
Lätt inte bästa plattan efter Kind of Blue. Det måste vara E.S.P med den grymma kvartetten. Hancock. tony williams, wayne shorter, ron carter. Herbie Hancock och Wayne shorters solo är jävligt bra också. Pat Metheny, John Scofield, Chick Corea, Michael Brecker är bra saker om man vill checka in lite moderna ljud. Även deras äldre grejer är najs!
Wes, Weather report, joe pass, dave brubeck, jimmy smith, esbjörn svensson, oscar peterson, ulf wakenius. Vad många namn!

2006-12-02 09:32
Mike stern också. We want miles liveplattan är tiiiight! Gee.. långsam fusion funk när den är som bäst. Mike Stern toppar sin karriär där.
Producent

2006-12-02 16:30
Gary Burton är bra.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.