60 tals psychadelia-rock-blues tips
typ som hendrix... nån som kan tipsa om låtar från jefferson airplane the doors led zepplin..eller andra artister med bra låtar...tack på förhand
Kolla in Cream och skivan "Disraeli Gears". Och Blue Cheer "Outside, Inside". Och Love "Forever Changes". Och 13th Floor Elevators. Och "Aoxomoxoa" med Grateful Dead. Och Mountain "Climbing" och "Nantucket Sleighride". Vad gäller mer flippad psykedelia kan jag rekommendera "In Search Of Space" med Hawkwind och "Yeti" med Amon Duul II. Svenska bandet International Harvester/Träd, gräs och stenar var riktigt bra. Och FRAMFÖRALLT Captain Beyond "Captain Beyond". lÖJLIGT BRA SKIVA. Kolla också in King Crimson "In the Court of the Crimson King".Finns hur mycket som helst från denna period, rockmusik har aldrig varit bättre...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
nuggets-samlingarna kanske?
put lube around uranus, bitch, i'm fucking out of this world
Led Zeppelin - Over the hills and far away & black dog.. de två låtarna får du inte missa.
the Stooges-Funhouse!!! Tidernas bästa rockskiva. Passar kanske inte in under rubriken men jag måste rekommendera den också!!! Kolla också in Grand Funk Railroad. Andra skivan "Grand Funk" är svingrym om man gillar Hendrix och Zeppelin... Och Neil Youngs "Everybody knows this is nowhere"...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
the Sonics-"Psycho Sonics"!!! Bättre köp än hela Nuggets-boxen om du vill ha tung, primitiv garage-rock.
Just det, "Beggars Banquet", "Let it Bleed"; "Sticky Fingers" och "Exile on main street" med Stones... Rak rock blev aldrig bättre!!! Komplettera med "High Time" och "Kick out the Jams" med MC5!!! Tror jag droppat alla viktiga namn och skivor nu...
fan va nice dudes tack så mycekt led zepplins achilles last stand e min favorite just nu och heartbreaker...sen jefferson airplane med volunteers e grymt bra också men tack så mcyetk till er=)
Cain, Nosferatu, Aguaturbia, Black Widow, It´s All Meat, Human Beast, Grave, Hairy Chapter, Bodkin, Mythos, Neon Rose, November, Bedemon, Fuzzy Duck, Bram Stoker, Gomorrah, Blackfeather, Atomic Rooster, Golden Earing, Light of Darkness, BirthControl, Armageddon, Mariani, Master Apprentices, Cargo, Blues Creation, Fraction, Ikarus, Lucifer, Gift, Blessed End
Blue Phantom, Andromeda, Baker Gurvitz Army, Asoka, Mystic Siva, Pirana, Gun, Budgie, Lucifer, Black Spirit, A Foot in Cold Water, Jackal, Antrobus, Haystack Balboa, Mammut, Brainstorm, May Blitz, Bachman Turner Overdrive, Blues Addicts, Ginhouse, Mahogany Rush, Hunger, Arzachel, Blackwater Park. blandad kompott.
lite till. Bang, Jericho, Jeronimo, Bloody Mary, Highway Robbery, Mammut, Lucifer Was, Niel Merryweather, Aunt Mary, Gnidrolog, Modulo 1000, Bloodrock, Jodo, Life, Iron Claw, Baker Gurvitz Army, Mcchurch Soundroom, Fuse, Asterix, Granicus, Bent Wind, Pink Fairies, Negative Space, I Drive, Monument, Buffalo, Aorta.
Hawkwind kanske? Lyssna på D-rider lr Silvermachine
we have no rights | we have no future | no reasons why Just born to die
Miaz:Du glömde Dust...
Nikanor talar du om nuggestboxen för mig eller MOWQLI?
sen om det är ren skit, det är det mycket möjligt. då jag knappt lyssnar på något av det jag nämnde. eller egentligen inget utav det. eller Aguaturbia - Psychedelic Drugstore, och Aorta - Aorta. men allt (eller kanske inte allt, men jävligt mycke) går nog under psychadelia-rock-blues .
Nikanor:HAr du hört banden han nämde. Grupper som Bang, Buffalo och Sir Lord Baltimore är definitivt inte skit...
meandyoursister psychadelia-rock-blues
grejen är den att jag aldrig nämt sir lord baltimore.
Fan, det gjorde du kanske aldrig. Bang och Buffalo är dock i samma stil så du kunde/borde likaväl ha nämt dem. Jag skulle kalla dem bluesig hårdrock så det är inte alls särskilt fel att nämna dem eftersom trådskaparen nämde Zeppelin. Kan förövrigt rekommendera High Tide-" Sea Shanties" och Grand Funk Railroad-"Grand Funk" också. Och Tempests bägge skivor...
Highway Robbery är grymma också...
tycker nog alla The Doors album... dom e sjukt grymma allihopa... min favorit är nog dock första albumet, som oxå heter The Doors, det är mest psykedelisk, samt Strange Days albumet. Big Brother & the Holding Company - Cheap Thrills Big Brother & the Holding Company - Big Brother & the Holding Company Jefferson Airplane - Crown of Creation
Wisdom is wonder
"Crown of creation" är ingen höjdare tycker jag, väl daterat hippie-flum, "After Bathing at Baxters" är hyfsad. "Surrealistic Pillow" däremot... mjuk folk-psych när den är som bäst. Janis Joplin gillar jag inte alls, känns bara som en vit version på 60-tals soul med psykedeliska inslag. För grym funk/soul psykedelia så kolla in Funkadelics tidiga skivor, Rotary Connection och Sly&the family Stones "stand", "There's a riot goin on" och "Life". Nämner Love igen-"Forever Changes" , tidernas grymmaste folk-psych. Första Crosby, Stills &NAsh skivan är en riktig höjdare också men passar kanske inte in här. För den som vill gräva djupare kan jag rekommendera Red Crayola också, extremt bisarr blandning av folkrock, psykedelia, frijazz och rent oväsen... Soft Machines andra skiva II är grym som fan också fast ganska extrem, krävs nog att man gillar experimentell jazz för att uppskatta deras psykedelia. Just det-Frank Zappa& Mothers of Inventions-"Wer'e only in it for the money"!!! Denna tråden var livsfarlig, kommer på nya grejer hela tiden. Som sagt var: tidernas bästa period för rockmusik, har ägnat drygt 10 år av mitt liv till att leta efter sånt här, ni kids som växer upp med internet vet inte hur lyckliga ni borde vara -bara att gräva, ska inte posta mer nu:)
Sista inlägget (lovar:)): Volym 2 av Pebbles samlingen. Grymma låtar med helt okända och bortglömda artister som "Action Woman" med the Litter och "Aint No friend of Mind " med Sparkles (sp?). Garagerock blir inte mycket bättre...
jakob men gud ja Soft machine. och det är inte bara Volume Two som är bra, Volume One, Third, Four. sen gillar jag Virtually och Noisette också. nu när man ändå börjat tipsa om nästan helt annan musik. Captain Beefheart, troligen världens grymmaste musiker. vissa album kräver nog jävligt mycke lyssning, kan inte till lyssna på Trout Mask Replica helt ut än. men skaffa allt av det geniet. sen kolla upp Magma med skivan Meknïk Destruktïw Kommandöh. Gentle Giant och deras skivor Gentle Giant, Acquiring the Taste, Cotopus, Three Freinds, In a Glass House, The Power and The Glory och Free Hand. och nu skenar det nog helt. men kolla upp Present, och ifall man ska kalla det föregångaren, Univers Zero. jag tycker själv att det bästa som kom ur 60-70talet är krautrocken. tyvärr började Ash Ra Tempel syssla förmycke med elektronik, och tillslut lät det bara skit. men kolla upp Ash Ra Tempel´s tidiga grejjer, och Ashra. och helt självklart gudarna av kraut, Can. skaffa allt av dem. eller skit i skivan Rite Time. Amon Düül och Amon Düül II är också värda att kolla in, desamma med Faust och Neu!. och om nån försöker få in dig på Tangerine Dream (vilket kan vara enkelt i Krautsammanhang) ignorera dem. Aero Sound, Trash, Exmagma och Motherhood är också klart värt att kolla upp. men det är dessvärre lite svårare att få tag i material av dessa.
Men fan, hur kunde jag glömma Beefheart!!! "Lick my decals Off Baby" är den bästa tycker jag. Samma stil som på "Trout Mask..." men lite tajtare och mindre spretig. Av hans mer normala skivor är "Spotlight Kid" och "Clear spot" riktiga höjdare, den förstnämda mer träskbluesig medan den andra mer soulig. De två första, "Safe as milk" och "Strictly personal", också riktigt bra, mer 60-tals bluesrock-aktiga... Håller med om att Can var det bästa krautrock-bandet, "Tago Mago", "Ege Bamyasi" och "Future Days" är riktiga höjdare. Faust och Neu! vet jag inte riktigt vad jag ska tycka om, bättre i teorin än i praktiken på nåt sätt. Amon Duul II's bägge dubbel-album Yeti och Tanz der Lemmige är enorma. Gentle Giant gillar jag själv inte så mycket, den sortens prog-rock är inte riktigt min grej. King Crimson är mina favoriter i det facket, framförallt skivor som "Red" och "Starless &Bible Black". Och debuten "In the court of... " är ett mästerverk. Magmas "MDK" var ...intressant, har inte lyssnat in mig riktigt.
JA!!!!!!! jag gillar att du blir exhalterad över det!
herregud sån bra musiksmak ni har jakob & Miaz *imponerad* :)
Wisdom is wonder
Jethro Tull - Stand Up
Wisdom is wonder
Nikanor hmm ja tror itne ja har tipsat om det :S
Zappa
somebody notify the press !
Jag har alltid lyssnat mycket på den här typen av musik, men jag kan inte hjälpa att jag ändå måste nämna ett par andra grupper som de absolut största, eller är det jag som är totalt skadad. YES och Genesis slår det mesta med hästlängder. Vad tycker ni om dem ?
Har just upptäckt en grupp musiker som tydligen gjort mängder av skivor i den här proggressiva lite psykedeliska goa stilen. The flower kings heter huvudgruppen. Grymt bra faktiskt. sen finns det mängder av andra band med olika konstellationer musiker från The Flower Kings. Karmakanic, Tangent. allting verkar hur bra som helst. Testa !
Genesis gillar jag inte alls, för teatraliskt. Yes instrumentalpartier på skivor som Fragile och Close to the edge är ofta skitbra men eftersom de har tidernas fjompigaste sångare blir det svårlyssnad. Dessutom föredrar jag musik som är "vertikalt" komplicerad (Beefheart, Krautrock) än "horisontellt" komplicerad (Yes, Gentle Giant, Genesis). Med det menar jag att relationen mellan instrumenten i varje ögonblick är komplicerad och ofta ganska fri och improviserad, däremot kanske det är väldigt enkla melodiska strukturer. Grupper som Yes däremot spelar en grej jävligt tight nån minut, sen byter de till nästa, sen nästa osv. För strikt och stelt för mina frijazz-skadade öron. King Crimson är det bästa av de mer kända "progrock" banden enligt mig, mycket på grund av det jag skrev ovan...
jakob Förstår om man är lite tveksam till YES om man tycker Jon Andersons röst är "fjompig". För mig är han det bästa som finns.
led zeppelin-whole lottam love-black dog jefferson-dreams -white rabbit hendrix-all along a watch tower-hey joey-purple haze
corpses all hang headless and limp bodies with no surprises and the blood drains down like devils rain we`ll bath tonight./SKULLS/misfits