I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

30-tals-musik (ex. mafia, liten film om döden)?

Övrig musik - Rock, pop & annat

2004-08-31 12:08

30-tals-musik (ex. mafia, liten film om döden)?

hej. jag är jävligt svag för trettiotalsmusik, tror nästan man kan säga trettiotals-jazz. sådan som spelas i killinggängets "en liten film om döden" och i dataspelet "Mafia: City of lost heaven". Kan någon ge exempel på bra musik i denna genre? inte världens lättaste fråga kanske, men ändå. hehe.

2004-08-31 15:54
Haha, jag älskar också musiken i mafia! Man kan ladda ner musikfilerna på nån maffiahemsida, det är bara att söka på google!
you should have stayed in the pen, hoe a$$ nigga

2004-08-31 17:17
Musiken från Maffia är sådan som den belgiska zigenargittaristen Django Reinhardt spelade men sin Hot club la France på 30-talet. Genren kallas lite halvofficiellt för String-Swing då det var gittar, fiol och kontrbas i sättningen. Sedan finns det ju så klart varianter av det också men det är från Django Reinhardt all den musiken ispirerats ifrån. Så ett hett tips är att kolla upp den mannen. Det svänger grymt.

Finns förövrigt också en svensk ung grupp under namnet Svenska Hotkvartetten som spelar Django-musik som även de är riktigt vassa och leds av gittaristen Andreas Öberg. De har nån hemsida vill jag minnas som säkert går att hitta om man letar lite.

Kanske kan hjälpa dig en smula.
Tullar är som kryptonit! /Stålmannen
h

2004-08-31 20:07
Det är rätt intressant att det anordnas Djangofestivaler för att hylla honom (och spela musik såklart), världen över, i mer än 30 länder. Varje år.
May the funk be with you

2004-08-31 23:06
ojdå, här fanns det mycket info att hämta. tack hörni.

2004-08-31 23:46
men nu har jag sökt massor på internet, och hittar bara introlåten.

2004-09-05 09:42
ingen som har några mer tips än django reinhardt. som förövrigt är riktigt grym!