I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2004-08-18 16:48

Tom Waits

Dags att ge kungen lite utrymme. Här är fritt forum att proppsa album, låtar och filmer av den rosselröstade mångsysslaren.

Få jag känner har insett storheten med Tom Waits musik, många tycker bara att "det är oljud" och här söker jag likar att bolla låtar med mera med.

Han är nu i studion och spelar in sitt nya album som han själv beskriver som "kubistisk funk". Några tankar om hur det kommer bli om man utgår från en utveckling sedan senaste skivan Blood Money som jag gillade starkt.

Topp tre låtar:

3. Georgia Lee
2. Alice
1. Innocent when you dream

Album

3. Franks wild years
2. Mule vibrations
1. Alice

Ta av dig din tjockisdräkt!

2004-08-18 17:20
Han är ju helt sjuk i huvudet ibland asså, men det är ju det som utmärker ett geni, gillar också de underliga inslagen starkt...
The Piano has been Drinkin (not me) är en annan

Vad jag för övrigt tycker är facinerande med tompa är att titlarna på låtarna ger mig mer än vad många artisters hela almbum gör. Ta bara titlar som:

Another man's wine
Gin soakt boy
Bad liver and a broken heart

meningar som berättar så mycket med så få ord. Ren brillians

2004-08-18 18:27
Ja, vad kan man säga. Min egen husgud som jag bygger mitt liv kring. Många jag umgås med älskar honom så det blir mycket diskussioner. Har inte alla skivor men en 10-11 kanske iaf. Ska åka och se honom i Berlin i november. För er suckers som inte har hunnit köpa biljett kan jag säga:Jag kommer inte sälja iväg min!110 euro betalade jag för bara biljetten. 9e paviljongen eller nåt sånt. Jag kan inte lista Tom Waits, det måste göras med flera års överläggningar. Däremot tyckte jag Grosskopf hade lite tråkiga låtar på sin lista:)jaja.
Vill du bolla låtar så kicka bollen bara, jag är på G
Camp Kwahsi till er tjänst

2004-08-18 19:55
Ge mig förslag på en låt som är bättre än innocent when you dream , som ÄR bättre och du är min husgud Foglu...

allt i den låten, från första pianoplinket till sista rosslingen är så bra att jag får gåshud bara av att tänka på det.

2004-08-18 20:39
Utan att ens tänka över det nämner jag underground som ÄR bättre. Inte den bästa men bättre. Därmed inte sagt att innocent when you dream är dålig

2004-08-18 21:25
i dont wanna grow up är väl tom waits som har gjort?
rätta mig om jag har fel.. ramones har ju också gjort i dont wanna grow up.

2004-08-19 00:11
bästa jag hört. (inte bara Waits utan all musik :)

Waltzing Matilda,
The piano has been drinking
innocent when you dreem

Annars är ju nya skivan grym.
"Rätten att driva med något är mycket viktigare för ett samhälle än rätten att inte bli förlöjligad, eftersom det första är frihet och det senare förtryck." (Rowan Atkinson)

2004-08-19 00:12
eller senaste menade jag. nya har jag ju inte hört :)
"Rätten att driva med något är mycket viktigare för ett samhälle än rätten att inte bli förlöjligad, eftersom det första är frihet och det senare förtryck." (Rowan Atkinson)

2004-08-29 10:58
är det så att gyllene tider har snott en melodi från tom waits låt "i dont wanna grow up"?

2004-08-30 14:53
Musikernas musiker! Som han kallas!
Han är helt klart en favorit!
Rain Dogs och Swordfish Trombone är favorit skivorna...
"If I had my way with all these copycats and actors / They would all be caput like Tupac spelled backwards"

2004-11-21 21:08
besserwizzer: Tom Waits har gjort orginalet och Ramones har gjort en cover av den

forskaren: Det mest kraftfulla han har gjort är efter 70-talet, alltså från 80 till idag. Titta mer på de grejorna om du vill ha kraftfullhet. Ex: "Underground" som enligt mig är ett bra exempel på kraftfull och komprimerad låt. Det finns ju så mycket, allt är ju bra. Nya skivan är väldigt hård