I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2004-07-21 00:58

Jazz!

Tjaaa! På torsdag är det dags för skivhandling, å ja behöver lite ombyte från min gamla depprock, och jag skulle uppskatta om nån kan ge mej lite tips på jazz... Helst inte från typ 40, 50, 60 o 70-talet, utan mer "modern" jazz... Kanske lite funkig till o med... Om nån fattar vafan jag menar så får ni gärna tipsa mig haha.

Tack hej :D

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-07-21 01:06
70-talsjazz är ju i regel ganska funkig om man letar efter rätt saker.

Freddie Hubbard tycker jag du ska kolla upp...ganska funkigt! Red Clay är en grym skiva..

Pharoah Sanders borde du checka också, mer meditativt än funkigt kanske men grymt bra! Karma och Thembi är två stentunga skivor.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-07-21 02:54
Tankade hem några låtar med de ni rekommenderade...
Hubbard och Jaga Jazzist var riktigt hett... Precis det jag letade efter! tack så mycket nu vet jag vad jag ska köpa :D

2004-07-21 12:28
Goran Kajfes båda skivor är starkt rekommenderade. modern jazz, mkt elektroniska influenser och Miles aktigt tutande i luren :)

2004-07-21 14:01
Medeski Martin & Wood, instumental modern jazz, den b'sta helt enkelt!!

håller med dom andra om jaga jazzist och annan Nujazz eftersom jag själv är ett Nujazz freak, men vill du ha vanlig modern jazz så kolla upp Medeski Martin & wood. och även Art ensemble of chicago, dom kan dock va lite väl knarkiga ibland.

2004-07-21 14:29
men om du gillar nujazz så finns det nåra du inte får missa

Llorca
Nuspirit Helsinki
Koop, kända göteborgare i genren
Jazzanova, deras skiva In Between är nåt av det bästa.
Sen finns det en samlings skiva med bara bra nujazz, den heter "Saint germain des pres cafe III" lova att du lyssnar på den när du är och handlar..
Annars är väl St germain den som förför flest till att börja lyssna på elektronikst blandat med jazz. alltså artisten st germain, inte samlings skivan.
Sen kan även Truby Trio va rätt så bra.

kom också på ett grymt bra brass band dom blandar brass med rap ibland också, dom heter Youngblood brass band. riiiiktigt bra.

2004-07-21 14:50
och om du kollar samlings skivan jag snacka om, kom ihåg att den heter "Saint Germain des pres cafe III" alltså nr 3, 1:an och 2:an är inte lika sköna..

ok ok nu ska jag va tyst.

2004-07-21 15:58
JazzAzz P60
Nujazz är ett nytt begrepp för mig... är det typ som Jaga Jazzist alltså? Isf gillar jag nujazz och tackar för bandtipsen :P

2004-07-22 20:44
Vinterstork P17
ja nujazz är jazz blandat med elektronik, dels som jaga jazzist, men all nujazz låter verkligen inte så, som akibomb sa så kan det låta lite överdrivet ibland, det är som med alla genrer, det finns bra å dåligt å överdrivet å underdrivet, det gäller bara att hitta det bra.

2004-07-22 21:20
Kolla in svenska duon Koop (konstigt att ingen droppat dom än)

och mycket annat på compost-labeln

2004-07-22 22:25
jag nämnde koop

2004-07-22 22:30
ja det gjorde du ja.....trevligt