I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

musik i stil med billy cobham

Övrig musik - Rock, pop & annat

2004-06-07 09:51

musik i stil med billy cobham

jag har snöat in ganska rejält på crosswinds & spectrum på sistone, vad mer som är i samma genre bör man hålla ögonen öppna efter?

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-06-08 17:41
jävla indipoppare, är jag ensam om att gilla bra musik i det här övrig musik forumet eller?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-06-08 18:35
nej

2004-06-08 23:36
OK.
Jazzrock, kallade vi det här på min tid.

Har faktiskt en hel del bra tips.

"Return to forever" med Chick Corea, Stanley Clarke, Al di Meola och Lenny White.
"Romantic Warrior" heter den platta jag gillar bäst.

En annan grupp du måste höra är "Brand X". En jazzrockgrupp där Phil Collins faktiskt spelar trummor.
Grymt bra ! Lyssna på "Unorthordox behaviour"

"Soft Machine" är också grymma. Plattan "Softs" är bland det bästa som gjorts i genren.

Hör av dig om du vill ha fler tips.

2004-06-09 16:16
du är absolut inte ensam!
If you bake bread with indifference, you bake a bitter bread that feeds but half man's hunger.

2004-06-10 11:48
phill collins skulle jag aldrig få för mig att lyssna på, det andra verkar dock soft, ska kollas upp nästa gång jag är ute o letar vinyl!

2004-06-10 17:27
phil är suger kuk för utom när det gäller trumor där han är en av världens bästa musiker.

2004-06-11 12:01
groovalizer: vilka skivor var det? dom jag har som känns åt det hållet är tutu o bitches brew fast det kanske inte är helt rätt iofs....

2004-06-11 23:58
floppen
Du vet inte vad du pratar om när du dissar Phil Collins. Han är en fantastisk trummis. Inte många vet att han var med i Brand X.
De spelar ren jazzrock av det allra bästa märke. Ingen sång så långt ögat når.

Groovalizer
Berätta för floppen hur rätt jag har.
Förövrigt så håller jag med dig fullständigt. "Heavy weather" är helt fantastisk. Jag gillar särskilt "A remark you made".

En annan skiva jag är otroligt förtjust i är "Feels good to me" med Bill Bruford. Jazzrock med några få alldeles fantastiska vokala partier utförda av Anette Peacock.

På tal om Billy Cobham så har han gjort en platta tillsammans med George Duke. Den heter "Live in tour in Europe".
George Duke är min husgud. Han skivor är iofs oerhört varierande men en del jazzrock har också han gjort. Prova att inhandla någon äldre platta, "Feel", "Liberated fantasies", "I love the blues she heard my cry", eller någon annan av hans alldeles fantastiska plattor. En del kanske är lite mycket soul för dig, men ge George chansen.

2004-06-15 00:07
Groovalizer

Ja, som sagt. Smaken är som baken. Jag tycker inte det ena förtar det andra.

De här Agharta och Pangaea. Är det jazzrockgrupper eller är det skivtitlar ?