I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2004-05-15 20:54

Jazz Piano

Jag tycker jag har snöat in mig lite väl på hiphop, och känner att jag borde börja få koll på lite annat liksom. Och eftersom jag lirar piano så kan jag ju lika gärna lira jazz på det. Så om nån har koll på nån soft jazzpianist så kan han/hon väl droppa här. Tipsa inte om Jan Johanssen, asså inte den där unga snubben, utan den gamla jazzpianiste, för han vet jag redan om hehe... Tack

Coolin' in the scene like a horse in a stable

2004-05-15 22:51
Några att börja med kanske..

Keith Jarret
Bill Evans
Lars Jansson
E.S.T. (Esbjörn Svensson Trio)
Lyle Mays (pat metheny group)
Herbie Hanckock
Chick Corea
Horace Silver
Jacob Karlzon (Trio, Big5)

gammalt och nytt. svenskt och utländskt. svinbra.
konstant okonstant.

2004-05-16 02:34
Jan Johansson heter han ;-) Lite kul dock då du nämner den unge Johanssen då hans far Egil Johanssen spelade inte mycket med just Jan Johansson.

Men tips:

Duke Eillingtons smågrupper
Thelonius Monk
Jelly Roll Morton
Oscar Petersson
Bud Powell

För att nämna några...
Tullar är som kryptonit! /Stålmannen
h

2004-05-16 12:10
langa upp mer.
Coolin' in the scene like a horse in a stable

2004-05-16 12:20
hetare med blues på piano än jazz=)alternativt vanlig rock
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-05-16 13:08
pianojazz är bäst i stan!

2004-05-16 19:33
En av de grymmaste, i mina ögon är Rainer Brünninghaus.
Han har spelat med på många av basisten Eberhard Webers skivor.
Om du hittar den så köp "Silent feet" med Eberhard Weber.
Så bra !!

George Duke är en annan grym pianist som har gjort både blues, jazz och soulfunk. Hans soloplattor är härligt jazziga och oerhört bra. rekommenderar en av de senaste "After hours".
George Duke spelar med en känsla man sällan hör.

Chick Corea är en annan mycket bra jazzpianist.

Herbie Hancock
Keith Jarrett
Stefan Nilsson
Lyle Mays
Mcoy Tyner

2004-05-17 15:40
Brian Culbertson
0034

2004-05-17 19:15
Cecil Taylor och Andrew Hill är mina favoriter...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-05-17 22:25
Skall vi tala svenska musiker så är även Ludvig Berghe värd att nämnda. Har spelat in för Moserobie (som alla andra...) och är riktigt vass. Den bästa av de unga svenska pianisterna enligt min åsikt.
Tullar är som kryptonit! /Stålmannen
h

2004-05-17 23:20
Lyssna på Don Cho. Han har tagit upp många bra, speciellt Keith Jarret och Bill Evans. Om du ska lyssna på Keith jarret så rekomenderar jag live från Tokyo '95 och Belongings.
Don Cho har dock glömt bort Oscar Paterson, Ahmad Jamad (som var för övrigt en stor inspirationskälla för Jarret), John Lewis (pianist i Modern Jazz Quartet), Diana Krall m.m.
Eat the box!

2004-05-19 10:13
Pianojazz är grymt, men bara om det beblandas med tunga beats

Peace
Först Jesus, sen:

Hiphop, Soul, musik!!