I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Beatles- Lucy in the sky with diamonds

Övrig musik - Rock, pop & annat

2004-05-09 00:40

Beatles- Lucy in the sky with diamonds

L ucy in the S ky with D iamonds.

Stämmer det att detta är en drogromantiskt låt?

Texten är ju en aniegn suspekt :)

Hur kommer sig att den tilläts i sådana fall?
Är det för att den är så pass "sublim"?

2004-05-09 00:45
voi voi.. hur många gånger har inet detta diskuterats?

jo, förmodligen står det för det, men givetvis så säger Beatles att det inte är så.

så.

Hatten av
Omnia est Faeces

2004-05-09 00:56
Hela plattan är ju drogromantisk. Strawberry fields forever, I am the Walrus... Skivan heter ju för bövelen Magical Mystery Tour! De var ju ett av de främsta psykadeliabanden, och drogreferenserna duggar tätt under allt de gjorde då. Sgt Peppers Lonely Hearts Club Band också, som exempel.

Och varför skulle det inte tillåtas? Har det någonsin funnits några lagar mot drogförskönande musik? Någon som gett sig på att stoppa Puff the Magical Dragon eller Smoke on the Water?

2004-05-09 11:42
Eksem P21

Lucy in the Sky with Diamonds finns iofs på Sgt Peppers Lonely Hearts Club Band....inte på Magical Mystery Tour...
stolt medlem i Gul Samba

2004-05-09 12:23
Eksem -> vafan har "smoke on the water" med droger att göra?
Omnia est Faeces

2004-05-09 13:52
Nilantha

Eh, ja just ja :P
Men Sgt Peppers är ju också värsta drogromantiska plattan. Så, eh, jag har mina fakta fel, men mina, öh, tja, nånting har jag ju rätt i, i alla fall. :P

2004-05-09 18:40
jag har hört att lucy kommer från det arkeologiska fyndet lucy, stenålders- eller istidskvinnan...
you reek!

2004-05-09 19:09
Eksem
Smoke on the water?

2004-05-09 19:17
Julian, Johns son, ritade en bild av alice i underlandet som John blev fascinerad av. Så han gjorde en låt som beskrev den. Visst gick han på en del lsd, men bara 2 gånger någonsin under själva inspelningarma. Musiken de skrev och texterna de skrev var vid tidpunkten alla väldigt illusionerande och fantasirika, men att denna låt skulle handla om LSD och inte sonens teckning är dementerat sen länge.

2004-05-10 00:11
Eksem

du kanske inte vet att det var pga texter som påstods handla om droger som den där trevliga "Warning Parental Advisory explicit Lyrics" kom till, bland annat? det var ju världens rättegång om det, och det var typ nära att "fula" texter skulle totalcensureras eller nå sånt...har jag för mig allafall.

Sen kan ju band dementera hur jävla mycket dom vill, det betyder inte att de talar sanning. hur många tror t.ex att Ultima Thule inte har rasistiska tankar, bara för att de själva säger att de inte har det?

men det enda som är intressant att veta, egentligen, är om Lena PHs låt handlar om analsex eller inte...hmmm...

2004-05-10 12:23
killercrush F21

neeeeeee...det va ju tvärtom =) ...

dom döpte henne till "lucy" eftersom "Lucy in the sky with diamonds" spelades på radio när hon hittades...

2004-05-10 12:40
jaha =)
you reek!

2004-05-10 20:04
Sucker

"du kanske inte vet att det var pga texter som påstods handla om droger som den där trevliga "Warning Parental Advisory explicit Lyrics" kom till, bland annat?"

Men det var ju mycket, mycket, mycket senare. 10-20 år, säkert. Såvitt jag minns, alltså. Var det inte hon Tipper Gore som var en drivande kraft bakom det? PMRC startades i vilket fall inte förrän på 80-talet, det är jag säker på.

2004-05-12 18:11
Eksem

Jo självklart var det mycket senare....eller, vad jag minns också, dvs =)
men det var ju Och varför skulle det inte tillåtas? Har det någonsin funnits några lagar mot drogförskönande musik? som du skrev.

Och visst, det har aldrig funnits någon sån lag, men folk har varit emot det, och jag tvivlar på att Gore-kvinnan var den första som var det....fast att hon tog det så allvarligt var ju också (eller kanske framförallt) för att försöka få in Al Gore som president eller nå sånt....

2004-05-12 20:53
Oavsett förstår jag inte varför Beatles eventuellt drogromantiska låtar skulle förbjudits.

2004-05-12 21:34
Ja den är drogromantisk. Sen om det har nått med dotterns teckning att göra eller inte spelar ingen roll, lyssna på låten är ett hett tips.. Som Eksem P21 säger "Skivan heter ju för bövelen Magical Mystery Tour!"
Hela högen gick ju typ på syra.
Men Skivan är bra, specielt: Strawberry fields.
Pack! Pack! Pack!

2004-05-13 13:39
Eksem

Nej klart de inte skulle ha förbjudits och det har jag aldrig påstått (eller nån annan här tror jag), men på ditt första inlägg lät det som om du inte hade en aning om att massa folk har varit emot alla möjliga sorters texter som handlat om droger osv....Tillochmed John Denvers sång Rocky Mountain High blev ju utsatt för anklagelser om att vara drogförskönande, och den kom i början av 70-talet. (sen när anklagelserna började, det vet jag dock inte =)

2004-05-13 18:59
Sucker

Seth skrev: "Hur kommer sig att den tilläts i sådana fall? "

Vem var det som inte skulle tillåtit den, menade jag.

2004-05-13 20:16
Eksem

ah, missade det.... =)

2004-05-13 20:29
Blir det inte LITSWD?
I'm back!

2004-05-13 22:48
doggland

jo, men in, the och with är såna där...va fan man nu kallar dem...
äh, vet ju inte ens vad det heter, prepositioner eller nå sånt där tjafs...likadant med typ of, on, for osv...och i låttitlar händer det ofta att såna ord skrivs med små bokstäver...alltså "Lucy in the Sky with Diamonds" - LitSwD - LSD

2004-05-14 00:42
Kan det inte varit så kanske att beatlarna tyckte det var ett festligt sammanträffande...

Sonen ritar en snöig teckning där innehållet förkortas LSD...
Så idén från början var kanske inte det men jag menar kaleidoskopögon osv...

Slutsats:
De MÅSTE ha tänkt tanken innan de gav ut låten...
Martian Ambassador: Ack! Ack! Ack!

2004-05-14 14:46
forum.magiskamolekyler.org
bild från spelet Alice in wonderland

2004-05-14 14:47
men nej nej.
den fungerade icke.

2004-05-14 17:04
Miaz

Det är väl en smula off topic, eller? Och det heter väl bara Alice? Men i vilket fall, ett av de utan tvekan bästa spel jag spelat.

LSD-grejjen tänkte jag dock inte alls på när jag spelade spelet, minns inte ens vad knapparna är till för (Load, Save, Delete?). Men böckerna om Alice är ju värsta syratripparna som de är iofs ;)