I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

"ingen vill veta var du köpt din.." analys tack!

Övrig musik - Rock, pop & annat

2004-05-07 13:30

"ingen vill veta var du köpt din.." analys tack!

låten heter "ingen vill veta var du köpt din tröjja" och är typ den skummaste låten jag hört.. samma med videon.. någon som hajjar den låten?

//Erik (aka Pipen)

2004-05-07 13:33
fattar den inte men tycker den är rätt skön...

2004-05-07 14:50
tycker låten är bra, men den känns väldigt sorglig... näst intill ond

ingen sörjer när du dör
ingen ska sakna det du gör
ingen vill veta var du köpt din tröja
"Gasswand´ da koroban Waha!!!"

2004-05-07 17:38
Snabbanalys:
Texten handlar om att oavsett hur mycket du än småförsöker så är du ganska betydelselös ändå om du bara är vanlig.

Skrev en snabbrecension av låten när jag hörde den första gången:
"Som en Winnerbäck-kopia, samma tonläge och lika förutsägbart "vardagsrealistiskt" och trist. Denna singel kommer inte dra in på någon lista, men plattan kommer nog sälja ett gäng efter att de fått turnéra som förband åt förutnämnde Lars..."

Ja, jag tycker den låten är ett praktexempel halvdant musicerande.

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2004-05-07 17:40
halvdan låt, keff video. det är väl inget som är särskilt djupt med texten? den tycks mest handla om svenssonlivets menlöshet?
"Nazisterna hade kontakt med aliens under andra världskriget och fick tillgång till galen teknik, tefatt fanns även då. Tyskland var ju världens framgångsrikaste land på den tiden. Efter kriget bytte tyska forskarna sida och anställdes av USA. Business as usual!" - Dirty-Dave P25

2004-05-07 20:45
Vad de har med Winnerbäck att göra fattar jag inte, Winnerbäck gör ju
bredbent stadiumrock medan de här figurerna låter brittisk 80-tals indie. Attityden i texten påminner on Smiths:Gullig melodi med en riktigt rå och bitter text. Jag tycker den är ganska cool faktiskt även om det inte direkt är min musik...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-05-08 01:39
skitzophrenic:

du har för dig rätt. "Laaymond älskal näl malia ätel på laymonds snoooooopp!"

sen kommer ett fyllo och råka fjutta eld på honom med en cigg. han tänker släcka den genom att kissa på Raymond men eftersom hans urin är så alkoholhaltig så börjar Raymond brinna. och får en utskällning av maria för att han kissat ner sig och druckit sprit (han luktar)

reagerade oxå på det..
Ja, det är sant! Det är sant!

2004-05-08 03:32
mabande:

är tex Hellman också halvdan eftersom det är vardagsrealism? borde väl vara kvalitétsgraden inom genren som avgör kvalitéten inte genren själv, annars blir ju recensioner meningslösa.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår

2004-05-08 18:51
Refused får nog ett wörd där ja.
Nu har jag bytt forumsignatur till denna.

2004-05-10 00:04
jakob - En hel del av Winnerbäcks tidigare grejer är hyfsat likt det som Raymond och Maria försöker sig på (om det nuförtiden sedan kallas britpopindie eller någonting annat åt det hållet är egalt).

Refused - Jag satte inte likhetstecken mellan "vardagsrealism" och "halvdan". Det jag gjorde var att först såga gruppens försök till vardagsrealism och sedan säga att låten var ett praktexempel på halvdant musicerande.

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2004-05-10 00:22
hatar bandet, hatar upplägget, hatar bandets namn...
man märker var inspirationen kommer ifrån, man märker det myyycket.

dock + för texten, dissar stekare jööh=)
strength

2004-05-10 12:06
texten blir på nått sett så jävla mycket djupare om man bara sjunger om sånt som dom gör än typ nått tappert fame factory försök där dom sjunger om att älska bland sjärnorna och sånt shit ,puss
Cosmic Hinkstep Spliffystars

2004-06-04 10:27
Mari och Raymon serien i pyton ownar
we have no rights | we have no future | no reasons why
Just born to die

2004-06-04 12:07
Laymond älkl malias ända blöst
we have no rights | we have no future | no reasons why
Just born to die

2004-06-04 12:13
amlei F16

Right on sister...(förlåt jag var tvungen)
Vaddå?.. Varför är det bara jag som ska va kär i dig om inte du e kär i mig?

2004-06-04 23:49
världens jävla skitlåt. hur fan kan dom köra den på tv? får lust att mörda dom där idioterna som går runt o klappar i händerna...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-06-05 03:54
Raymond = 3 killar
Maria = 2 tjejer.
jupp.
låten är ful, men skön endå.

2004-06-05 13:00
Trallvänlig musik med mörk text. Känns lite avigt att glad i hågen sjunga, "Ingen sörjer när du dör..."
Ett stort antal + poäng för videon. Ä ju inte precis som dem andra viderorna som går på Z-tv för stunden.
Gillar: http://www.slagskottfilm.com/

2004-06-05 15:37
skabbig:
Är nog faktiskt dem låtarna som gör mitt liv.
Gillar: http://www.slagskottfilm.com/

2004-06-06 01:51
hmhm. jag stör mig på att tjejerna i bandet går/gick på privatskola.. storasyrran bor på östermalm, familjen är i allmänhet jävligt snobbig. så ska de va krystat indie-söder...

men de är schyssta och låten fastnar på hjärnan
"your mom is so stupid, she thought tupac and biggie smalls were value-meals!"

2004-06-06 09:18
Allt jag vet är att jag älskar den! Som en lite plastigare Belle and Sebastian eller nåt. Klart att det är rätt mycket bonus att den är på svenska och handlar om relationerna i det här landet, istället för england som all annan musik i genren, men om det är därför jag gillar den, så spelar det ingen roll, så länge jag gillar den.

Och han snubben i Florence Valentin är ju också från Östermalm, så det betyder ju liksom ingenting.

2004-06-07 00:02
vet inte om någon skrivit det redan men deras namn kommer ifrån sthlms äldsta swingersklubb.
Tänk på universum

2004-06-07 16:07
nördig
typisk svensk
Credit crunch crunch baby

2004-06-07 23:13
Tha_Flooowa

Jag håller verkligen med dig, men du får det att låta som att det skulle vara en dålig sak?

2004-06-07 23:54
skitskit och åter skit.
strength

2004-06-08 00:17
mabande:
klockren analys, känns skönt att det finns fler som inte sväljer en "svårtolkad" vardagsrealistisk låt med hull och hår.
"Khadaffi sitt imperium på livets tre goda – kommunism, islam och kvinnlig värnplikt"