I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Lära sig Patwa/Patois

Övrig musik - Reggae & Dancehall

2011-02-08 13:05

Lära sig Patwa/Patois

Hej tänkte kolla om det finns intresse att lära sig Patwa/ Jamaicanska?

Patwa är ett språk som används i musik internationellt men som talas på jamaica.
Precis som man kan gå kurs i Tyska eller franska varför skulle man inte kunna gå kurs i Patwa?

Om det finns intresse så finns det möjlighet att vi skapar en grupp. Jag har kontakt med ett studieförbund som tycker att det verkar va en bra idé (dvs om det finns intresserade)

Svara till mig på Privat eller här:

2011-02-08 20:37
Intressepenisen hårdnar!

2011-02-09 13:20
Hej tänkte kolla om det finns intresse att lära sig Patwa/ Jamaicanska?

Eh.. Vet du vad patwa/patois är? Och Jamaicanska....Eh.....??

2011-02-09 15:36
Eh..? JA det vet jag

2011-02-21 02:56
heja ABF's studiecirklar !! vilken stad är det vi talar om i detta specifika exempel ?? BLESS
7 words of Love:
"JAH IS LOVE, LET US ALL LOVE"
HOLY EMMANUEL I SELASSIE I JAH RASTAFARI

2011-04-10 02:11
det här är i Stockholm. Känner du fler intresserade?

2011-04-11 13:25
Finns iget "Jamaikanska". Jamaica pratar engelska punkt slut. Deras officiella språk.
Patwa är ju slang och uppblandat men ur engelska vilket är grunden, samma liknande kan hända när man t.ex. är i vissa delar av södern i USA, engelska men vill dom att man inte förstår så hänger man inte alls med och fattar nada! Vilket är/var meningen inledningsvis.

2011-04-11 14:31
Forward.

Patwa är ett kreolspråk. Kreaolspråk uppstår ofta när ett folk påtvingats ett språk av en kolonialmakt.

Att hävda att det enbart är slang är alldeles fel. Bara för att det är sprunget ur engelska betyder inte att det är engelska, speciellt när patwa har en helt annan grammatik ofta och andra ord. I så fall kan man ju kalla norska för svenska lika gärna.

Och i och med att media där borta ibland skriver på patwa, typ när någon citeras osv, blir det till att patwa får ett eget skriftspråk, vilket gör det mer till ett språk.

2011-04-13 11:24
easyskanking P24

No shit Einstein!

2011-06-17 11:35
Ja ja ja! Vi vill ha patwa kurs! När var hur?
Poet

2012-01-10 19:20
Hahaha, fett underhållande
nej.