I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

hur tvättar man håret med dreads

Övrig musik - Reggae & Dancehall

2009-07-19 19:11

Ja jag hade tänkt skaffa dreads men vill veta hur man kan tvätta håret när man har dreads.

www.myspace.com/mrth90
Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.

2009-07-19 19:31
Du kan använda såpa eller oparfymerat dubbelvärkande mjäll schampo är också grymt. Hur man tvättar hår tror jag nog att alla vet hur man gör. Se till att torka det direkt efter tvätten bara.

2009-07-28 20:26
Finns speciella schampon att köpa också... liknar tvål men d gör typ håret mjukare eller ngt sånt... Gnugga lockarna mot "tvålen"

2009-07-28 20:44
jag har dreads, jag använder spåa, eller schampoo med aloe vera för att stärka håret typ.
om du nojar och vill ha något som just är till för dreads, www.dreadstuff.com, där kan man beställa hem "dreadschampoo" osv.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-07-29 23:34
nu tycker folk sakerligen att detta later ackligt;
men dreads SKA inte tvattas med shampoo, det fastnar i dreadsen hur val man an skoljer och dessutom haller de inte lika bra, iaf om man inte har afro-har..
(detta kanske inte galler just vissa dreadtvaler som vissa anvander sig av.)

(jag dissekerade mina nar jag klippte av de for tva ar sedan. shampooklumpar och annat mysigt kunde man hitta dar.)

rekommenderar att du loser upp en massa salt i vatten, skolj dreadsen med detta och rulla de garna mellan fingrarna, massera harbotten. sen bara att skolja ur noga. av min erfarenhet halls harbotten mkt fraschare, och det luktar frascht, som det ska vara.
mkt battre resultat jamfort an med nar jag korde pa olika sorters shampoo. men detta ar mina erfarenheter och vissa vanners.

och naturligtvis att du torkar de ordentligt, har som halls fuktigt konstant blir riktigt snuskigt..

2009-07-30 06:16
Äpplecidervinäger är bra att tvätta med, dödar alla bakterier oxå

2009-07-31 01:21

Jag rekommenderar att använda schampo istället, finns i de flesta livsmedelsbutiker till ett överkomligt pris.

2009-08-09 09:32
man tvättar inte hår med dreadlocks, dreadlocks är hår, man tvättar hår med schampo och vatten

2009-08-09 10:54
Jag brukar använda en hårkur som funkar bra för djuprengöring av dreads, man tar ca en liter vatten, sex teskedar bakpulver, en skvätt citron och salt. Blanda upp det, använd det på lockarna, vänta en stund (en halvtimme brukar jag köra), sen duschar man ur det. Riktigt nice :)

Äppelcider vinäger utspädd med vatten (1/6 delar) är också schysst, bra för torr hårbotten.

Som tidigare nämnt finns det också utvecklade dreadschampon och tvålar, om man nu inte är huskurstypen.

Lycka till.
In the old days it was not a crime

2009-08-09 10:58
btw, en halv liter vatten ska det vara för hårkuren.
In the old days it was not a crime

2009-08-11 14:16
det funkar väl med vanligt schampoo bara.

2009-08-23 21:54
NuttyDread - Hahahahhahahahahahahha.....tack, nu kan jag logga ut.
MAGNUM OPUS MIXTAPE VOL. 2 in the making! Gästas av Öris, Calle P, Marke, George Kaplan m.fl.

2013-08-14 01:02
Okej postade detta i ett annat forum och tänkte att jag kunde posta det här också eftersom detta är den första sidan som kommer upp när man googlar på att tvätta dreads:

Läste igenom lite här, inte så konstigt att det finns fördomar om att dreads är äckligt och luktar skit... Tvätta erat hår förfan.

Ett bra sätt är att blanda Bikarbonat med vatten i en stor skål, så stor att du får plats med huvudet i den. Blanda en halvliter vatten med en halv deciliter bikarbonat, eller om du har längre dreads och behöver mer vatten så ta en liter och en deciliter bikarbonat. (INTE bakpulver som nån skrev innan.)

Doppa dreadsen och hårbotten i detta och häll det sedan över huvudet så att det kommer åt överallt. Sätt upp dreadsen i en handduk i 10-30 min. Hoppa sen in i duschen och fokusera på att få hårbotten ren, alltså att vattenstrålarna ska spruta hårt mot hårbotten, du behöver inte gnugga hårbotten.

När du är klar så skölj huvudet med så kallt vatten du klarar av.

För att få tillbaka ph-värdet i hårbotten så blanda en flaska eller liknande med fingervarmt vatten och häll i några teskedar äppelcidervinäger. Låt det vara i kanske nån minut och spola ur med kallt vatten.

Efter ni gjort detta så kommer ni aldrig mer vilja gå med smutsigt hår igen. Behöver ni mer hjälp så surfa in på dreadlockssite.com

Där kan ni få svar på era frågor.

2013-08-16 18:12
lions don´t like to get wet...
"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain