I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Reggaeton SM 2009 - GBG

Övrig musik - Reggae & Dancehall

2009-06-18 23:35

Reggaeton SM 2009 - GBG

Hej!

Nu har det blivit dags att utse Göteborgs Reggaeton dansare och representanter till Reggaeton SM i Stockholm den 25 september.

Under juni o juli väljer vi ut dansare till Göteborgs semifinaler enligt schemat:

Tjejer - fredag 12 juni (Rio Rio)
Killar - fredag 19 juni (Rio Rio)
Par - fredag 26 juni (Rio Rio)
Tjejer - fredag 03 juli (Rio Rio)
Killar - fredag 10 juli (Rio Rio)
Par - fredag 17 juli (Rio Rio)

Dessa uttagna deltar i augustimånad i semifinaler för sin respektive kategori:
A: Singel tjej
B: Singel kille
C: Par

De som vinner finalplatser blir totalt 4 st personer, 1 singel tjej, 1 singel kille och ett par.
Dem går vidare till SM Finalen i Stockholm och bjuds på resa och uppehälle till SM Finalen/Kryssningen i Stockholm den 25 september!
http://www.reggaeton-sm.se

I Stockholm har du chansen att ha en helt fantastisk kväll ombord tävla och kanske bli Sveriges bästa reggaetondansare!

Priserna i Stockholm är :
Singel dansare (tjej eller kille)
1a. pris : 5000:-
2a. pris : 3000:-
3e. pris : 2000:-
Samt pokaler i alla kategorier

Par dansare (tjej + kille)
1a. pris : 10000:-
2a. pris : 6000:-
3e. pris : 4000:-
Samt pokaler.

Varmt välkommen att delta!

Har du några frågor?
Sök på HouseOfLatin på FaceBook eller skriv till [email protected]

2009-06-20 18:57
nån som vet om Jo man kommer?

2009-07-01 13:17
Vad är reggaeton dans? Musik genren är ju en rip off på trad. reggae&dancehall fast texterna är på spanska just för att det är så den uppstod, för den spansktalande marknaden typ Puerto Rico t.ex. Så danserna är ju det man ser o sett förut på "Jamaicanska" bashment danser...Det är ju inte typ salsa dans vi pratar om eller?

2009-07-01 14:42
Hej! det stämmer, det är inte salsa. Det finns knappast nåt lexikon som beskriver hur dans till reggaeton måste se ut men man känner igen den när man ser den, dansen har kommit att variera mellan en sensual till rätt "provokativ" rörelsemönster och har hämtat som du säger mycket av sin stoff från dancehall funk/hiphop.

Även om reggaetonmusiken precis som hiphopen kommit att göra utsvängningar i house, poptechno inspirerade tongångar så är den kännetecknade basen "denbow" den som utgör den klassiska reggaeton beaten.
Det är en gatans musik ursprungligen (mera av en klubbmusik här hos oss) som numera har en given plats i latinska partysammanhang.
Hittar man en person som kan göra sina egna uttryck hittar en egen stil bland stilar så är det väldigt kul. Vi vill på detta sätt lyfta upp och synliggöra reggaetons dansform. Såsom i andra danssammanhang är grundförutsättningen att ha kul, festa och sätta din prägel på dansgolvet.

Känner du att du själv eller någon du vet borde ställa upp, så be den skriva till [email protected] eller komma fredagarna till Rio.
Det vore fantastiskt kul att dancehall dansare deltog och visade sina moves i detta sammanhang. Alla är hjärtligt välkomna att delta i uttagningarna.

Nu är det dags för sista ronden av uttagningar inför semifinalerna i augusti i Göteborg:

Tjejer - fredag 03 juli (Rio Rio)
Killar - fredag 10 juli (Rio Rio)
Par - fredag 17 juli (Rio Rio)

Länk till http://www.facebook.com/pages/HouseOfLatin/30842399221

Länk till http://www.reggaeton-sm.se
Länk till http://riorio.nu

2009-07-01 22:49
jag vill inte dissa för jag tycker det verkar vara en kul grej.
Men för att utveckla det både forward och du skrev så ÄR ju reggaeton bara dancehall på spanska fast man hakat upp sig på en specifik rytm dvs. den som är tagen från Shabba's Dem bow.

Rätta mig gärna om jag har fel men borde det inte istället kallas för dancehall på spanska fast mer enahanda. blir ju konstigt att kalla det för en egen genre när det bara är språket som skiljer sig hårt draget
Mabuhay!

2009-07-02 17:01
Hej Daddy-dan, det är ingen fara du får självklart kalla det för dancehall på spanska om du vill. Det känns som om var och en har giltiga anledningar till varför den tycker si eller så och du kan alltid hitta nån som inte är nöjd med en definition.

Bara om salsa, som väl får anses vara en erkänd genre vid det här laget, pågår det ständiga diskussioner om dels varifrån den egentligen kommer, vem som förvaltat den bäst genom åren, vilket land som uppfann 99% av grunden i salsa etc.
För mig räcker det oftast att konstatera att jag kan höra att en "reggaeton" låt inte är "dancehall" och tvärtom och kan jag inte placera låten, då blir jag riktigt glad!

Det finns jamaicanska artister som har tagit in spanska i sina texter och man hör att detta är dancehall med spanska. Den språkliga och den geografiska biten tror jag är avgörande, och som du säger kanske kan det i vissa fall vara "den enda" skillnaden. Personligen känns det legit att kalla det en separat genre för då följer geog. och språk.
Generellt sett är alla som gillar reggaeton lyssnare och stora beundrare av dancehall och reggae. Reggaeton har numera dessutom en hel del förgreningar och jag skulle vilja bara konstatera att "den" fyller en funktion bland den uppsjö av hybrider som uppstått genom tiderna när latinska musiker/ungdomar experimenterar och inlemma redan etablerade rytmer.
Dem senaste 10 åren har jag ägnat åt att introducera här i norden flera av dessa innerstads hybrider var reggaeton är den senaste mest uppmärksammade och under den tiden har många av genren kommit att förändras avsevärt. Jag hade en intervju för några år sedan med en rätt light och framgångsrik reggaeton producent Rodney Clark "El Chombo" som ansåg att man inte kunde ändra grundbeaten för då var det inte längre reggaeton. Idag är dem största stjärnorna insyltade i vissa saker som jag personligen inte skulle kalla reggaeton men, som inte hunnit utveckla nåt stilnamn. Överlag prövas det friskt just nu och det faktum att man kan producera hemma och sprida sin musik relativt lätt gör att underground utbudet med inslag av techno, miamibass och latin är enormt. Härliga tider!

2009-09-07 19:09
Efter kval och tävlingar gratulerar vi stjärnorna som kommer att representera Göteborg i Reggaeton SM 2009 Finalen!

Killar och tjejer som kommer att representera Göteborg i Reggaeton SM 2009:

•Singel Tjej:
Leonor Isaksson

•Singel Kille:
Roberto Bolivar

•Par:
Pablo Jorge Obregón
Claudia Capriles

HouseOfLatin vill tacka: alla medverkande och särskilt finalisterna Amanda Franzen, Hassan Osmanovic för sina grymma insatser, RioRio för hjälp med kvalen, Dj D LaFuente, Downtown Freddy och vår samarbetspartner Jaime Urgell som hjälpt Edmundo Andrade göra tävlingen möjlig.

Nu vänner är det dags för den kryssning i Stockholm där Reggaeton SM finalen kommer att utspelas, party och ännu mer party den 25:e september!

För mer info:
www.isla.se/broschireweb.jpg
www.reggaeton-sm.se
www.houseoflatin.com