I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Nu skall det lösas!!! RIDDIM ID

Övrig musik - Reggae & Dancehall

2008-11-04 23:58

Nu skall det lösas!!! RIDDIM ID

I många år har jag inte fått någon ordning på hur det faktisk står till med dessa nära låtande riddims.

Pinchers - bandeler = ? riddim - ( mitt förslag STORM RIDDIM )

Shabba - wicked inna bed = ? riddim - (mitt förslag är GENERAL RIDDIM)

Ninjaman - Test di high power = ? riddim - (mitt förslag är WICKED INNA BED RIDDIM, dock undrar jag om det faktiskt finns en riddim med det namnet - på jamrid riddim id säger dom att den är general )

Warrior king - Education is the key = ? riddim - (mitt förslag är STORM RIDDIM )

Papa Dee - Shes so fine = ? riddim - (mitt förslag är GENERAL RIDDIM )

Jag är medveten om att efter typ 10 med den här jäkla reggaen i huvudet borde jag ha fattat hur det ligger till men får inte till det, speciellt när mina kära selecta homies kallar wicked inna bed riddimen för wicked inna bed - vem har rätt please så kan jag dö in peace!!

Some people consider me crazy. I don't like that word.
It leaves a acrid taste when spoken.

2008-11-05 10:46
wicked inna bed och general har inte riktigt samma basgångar, visst de påminner om varrandra, men tex så har ju Wicked inna Bed ett karaktäristikt intro som har en egen basgång, så enligt min mening så är "wicked inna bed" en egen rytm med namnet "Wicked Inna Bed" då rytmerna även skiljer sig något.. kan vara bra, om någon nämner general rytmen så är det den klassiska general jag tänker på och inte digital B:s wicked inna bed produktion..

"...killing pussy and we kill dem fi fun..."

2008-11-06 05:11
vad jag tror:

pinchers - bandelero = bandelero riddim

ninjaman - test the high power = love is not a gamble riddim

warrior king - education is the key = storm riddim

sen oklart shabba är wicked inna bed elr general

2008-11-06 10:33
Wicked in bed är ju en egen riddim. Finns flera tunga cuts med bl a Gregory Isaacs, Johnny P, Sugar Minott. Har den riddim-cdn med 10 cuts på.

Det blir väl så att om det är en enorm hit så glöms väl de andra cutsen bort. Som att det t ex finns tio andra låtar på Boom Bye Bye/Flex rytmen utöver Buju och Cobra.

2008-11-08 02:14

Facit:
Shabba - wicked inna bed = Love Is Not A Gamble Riddim
Ninjaman - Test di high power = Love Is Not A Gamble Riddim
Warrior king - Education is the key = Storm Riddim
Pinchers - Bandelero = Bandelero Riddim
Papa Dee - Shes so fine = Wifebeater Riddim

2008-11-08 03:44
Papa Dee - Shes so fine = Wifebeater Riddim

HA HA HA HA!
twitter.com/dj_shirkhan

2008-11-08 05:56
Både

Warrior king - Education is the key

och

Pinchers - Bandelero

är på Storm-rytmen, originalet är Gregory Isaacs - Storm från Mr Isaacs-lpn.

2008-11-08 06:02
Lyssnar på Ninjaman - Test The High Power och Channel One-versionen av General (som inte är originalet men det är väl den som flest förknippar general med) och jag tycker basen är samma...