Reggae Galore #23
Det händer en hel del! …men det märks inte. www.reggaegalore.se Vi har sagt det förr men det tål tyvärr att sägas igen. Svensk mainstream-media har ingen aning. När det kommer till reggae och dancehall är majoriteten av de svenska nöjes- och kulturjournalisterna hjälplöst bortkomna. Inte ens när Sverige representeras i en av europas största soundclasher genererar det ens uppmärksamhet i notisform. Tur då att ni som är intresserade kan läsa ett långt reportage i Galore och känna på stämningen i Kalle Assbrings bildreportage. Inte heller när Busy Signal, en av dancehallvärldens absolut största namn, släpper ett hitfyllt album vaknar landets nöjesredaktörer ur sin glasvegas-dvala. Har ni sett några recensioner? Nej, antagligen inte. Reggae Galore fyller det tomrummet och har intervjuat produktionsteamet Daseca som ligger bakom flera Busy Signal-hits, kan sägas vara de som startade Mavados karriär och som just nu är ett av de mest intressanta och nyskapande inslagen i dancehallvärlden. Hur många procent av Sveriges nöjesskribenter vet vem Ras Shiloh är? Och hur många vet att han tillsammans med Jah Cure och Marcia Griffiths spelade i Malmö i somras? Vi vet det, och Isac Nordgren passade på att ställa de rätta frågorna. De rätta frågorna har vi också ställt till roots-sångaren Jah Zebi och frontmannen i skivdebuterande Roots Alliance. Dessutom har vi recenserat och funderat kring lite av varje. På hur många redaktioner planerar man just nu hur man på bästa sätt ska kunna bevaka allt spännande som händer i reggaesverige den närmaste tiden? Fint folk som Demarco, Capleton och Tanya Stephens är ju på ingång. Antagligen är svaret en, och vi bugar djupt inför mediasverige och tackar för att vi får lov att vara bäst ett tag till. Reggae Galore finns numera också på Facebook. Gå med i Reggae Galore-gruppen och diskutera Galores innehåll och kom med idéer. I framtiden kommer vi där bjuda på lite extra-material och avslöja en och annan hemlighet. Go deh!
fet props till reggaegalore och colorblind. ert bästa nr hittills. fortsätt med den här stilen.
www.bangarang-online.com
ja faktisk,fett med Daseca intervjuen
http://soundsof051.com/
Aldrig lyckats börja följa någon av de reggaebloggar som dykit upp de senaste åren men den här verkar vara heeelt okej som man säger.
Intressepenisen hårdnar!
fast det är ju ingen blogg.
45 clash är fett underskattat
Det visar ungefär hur stor koll jag har på det här med intranätet.
Intressepenisen hårdnar!
Nej, det är inte lätt det här med podcasts, world wide web och allt vad det är alltså. Men visst ÄR det fantastiskt ändå va? En musklickning tar en tvärs över världen och tillbaka... För att hålla mig till ämnet så måste jag ju säga big up till Reggae Galore! Synd som vanligt att svensk media inte skriver ens en liten notis om saker som Riddim Clash när Trinity är med och representerar Svealand. Jag satt uppe mitt i natten och lyssnade live på clashen, så det var kul att se lite bilder och läsa artikeln därifrån faktiskt...
I´m kind of a big deal...I have many leather-bound books and my apartment smells of rich mahogny
Det kommer hända stora och märkliga saker med Reggae Galore under 2009 sägs det.
Det kan tilläggas att jag försökte sälja in idén om riddim reportage till SvD, DN och Kingsize. Utan napp. Som det stod tidigare om Glasvegas... Det finns bara plats för en eller ett fåtal trender samtidigt i mainstream media. Bra jobbat Galore crew!
Hur många procent av Sveriges nöjesskribenter vet vem Ras Shiloh är? Och hur många vet att han tillsammans med Jah Cure och Marcia Griffiths spelade i Malmö i somras? Håller med fullständigt, kulturskandal att det inte skrivs ett ord genren längre, alla fall recensioner på d mer större plattorna i kommers press kan man tycka, borde ju vara tvärtom, men just Jah Cure i STHLM var trots allt bevakat av DN, positiv recension dessutom vill jag minnas... Och det kan dom få props för!
Det kan tilläggas att jag försökte sälja in idén om riddim reportage till SvD, DN och Kingsize. Utan napp. ....Inte ens Kingsize liksom, fuck vad segt asså! Dom är ju typ Sveriges enda större hip hop mag och har inte ens regelbundna sidor om reggae...
Är väl inte konstigt egentligen att ett hiphop-mag inte skriver om reggae? :S
Intressepenisen hårdnar!
Är väl inte konstigt egentligen att ett hiphop-mag inte skriver om reggae? :S Hahaha, inte ett dugg! Reggae, dancehall och hip hop har ju gått hand i hand sen begynnelsen, first came dancehall then hip hop. Hip hop är ju sprungen ur dancehall, t o m stora kommersiella US mags som Vibe och Source har regelbundet reggae.
Bara för att saker och ting är nära besläktade, i detta fall musikgenrer, så betyder det ju inte att det automatiskt finns ett intresse, på samma sätt man kanske inte tycker att några sidor hiphop skulle höra hemma i Riddim t. ex.
Intressepenisen hårdnar!
Men det är klart, skriver man om t. ex. gammal soul så borde man väl kunna ägna reggae/dancehall lite uppmärksamhet som ändå är något som pågår här och nu och många säkert skulle kunna få upp ögonen för ifall någon bara "tog den till ytan", och Kingsize har väl ändå en respektabel mängd köpare antar jag. Men återigen, en tidning som handlar om hiphop handlar ju om hiphop i första hand.
Intressepenisen hårdnar!
på samma sätt man kanske inte tycker att några sidor hiphop skulle höra hemma i Riddim t. ex. Snark..Nu är det ju inte hip hop precis som behöver uppmärksamhet, men t.ex. Kingsize kan väl göra en kulturgärning och ha en stående spalt ellr nåt. Kan Source kan väl dom typ, o för dom är Source väl lite förebild...Äh, jag är bara ute efter eftersom ingen nämner ens genren längre i kommers press o media kan väl åtminstånde svenskt hip hop mag ha en liten stående reggae spalt eller nåt...Det är väl inte så långsökt...?
Nää, det är ju inte långsökt, precis som jag skrev i det andra inlägget. Det jag menar är att Kingsize inte är någon slags public service, de skriver vad de vill skriva om, finns en hel del musikstilar som förtjänar recognition i Sverige, men som någon skrev så är ju alltid väldigt trögt med sånt här i ett land som Sverige. Nu kanske jag missat en del här, men är dte någon som ens tagit upp detta med någon på Kingsize? Finns väl flera duktiga skribenter med bra koll i Sverige som lätt skulle kunna skrapa ihop material till ett uppslag(åtminstone) i tidningen. Tidningen är ju proppad med annonser så lägg in en till sida med sneaker-reklam så är det väl grett.
Intressepenisen hårdnar!
wasteapa01 P21 Men nu är d ju d jag tjatar om här, tillståndet i landet, dom vill ju faan inte ens försöka! Nu är Sverige relativt sett ett mycket bra land att leva i men fuck vad tråkigt om man är en musikdåre ("svart" musik). Och det är inget konstigt alls, gäng bonndrängar uppfödda med schottis o polka liksom, ingen tradition med invandring från Karibien precis heller, så det ska väl vara så, märkligare om nu reggae var en stor genrer här och med en massa dancehall klubbar.
Just Jah Cure/Marcia Griffiths/Ras Shiloh konserten i Malmö var välbevakad, artiklar inför i de tre största dagstidningarna samt recensioner i Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan där konserten fick högsta betyg i båda två. Dessutom gjorde både Rodeo, Mats Nileskär, Reggae Galore och Din Gata intervjuer i Malmö. Det som dock var det största problemet är att Nöjesguiden fullkomligt skrev ner konserten inför och mumlade något om gycklare etc. (kommer inte riktigt ihåg vad det stod, men något åt det hållet) samt övriga hipsteretablissemanget gjorde vad de kunde för att trycka ner det/ignorera det/återge fel information. Samtidigt så var det svårt att få med övriga reggaeälskare på noterna, av någon anledning, så gräsrotsstödet fanns inte heller, vilket ofta är ett större problem än om media inte stödjer det. D.I.Y tänket etc. finns inte i Malmö längre där folk bara pekar finger på varandra. Kombinationen att reggaefolk i Sverige ibland kan vara fullständigt urusla på mediearbete och att det inte finns intresse hos redaktionerna leder till bristen på uppmärksamhet. Vi måste bli bättre på arbete gentemot media för att väcka deras intresse. Det duger inte att vi får bokningarna klara tre veckor innan konserten för då hinner man inte bygga upp något ordentligt. Framförhållning, genomarbetade pressreleaser med uppföljning samt ordentliga pressbilder att skicka med kan räcka långt. Tyvärr finns inte alltid sådant tillgängligt från managersen så då blir det svårt. Vet att samtliga gånger jag gjort konserter i Malmö har det varit ett jäkla meck att få ihop intervjutider samt biografier och pressbilder, det har alltid slutat med att man fått göra sånt själv. Sålänge inte reggaeartisternas management styr upp sådant åt en är det faktiskt helt omöjligt att få medial genomslagskraft, så för att knyta ihop det här vimsiga stycket; vi måste själva bli bättre innan vi kan kräva att media ska bli bättre, vi måste ha/kräva de rätta verktygen för att kunna jobba.
Boss Sounds - Reggae Scorcher.
Johnny Rudeboy P30 Självklart! Men har man varit med ett tag så kan man konstatera att det är svårare med allt just nu, så här fucking illa var det inte riktigt tidigare, och man måste ju börja någonstans, i STHLM kan man ju inte ens längre ha lokaler för regelbundna reggae kvällar. Men enligt ditt resonemang Johnny så är ju oxå ett annat faktum att det är så pass många illa skötta arrangemang att krögare backar och inte vill ha dylika klubbar längre, tyvärr tyvärr!
Media vet jag inte ifall jag tycker det har blivit svårare att komma med i sedan jag började göra konserter någongång 94/95, samt släppa skivor 2003. Det har alltid varit ett hårt jobb. Tycker tvärtemot nästan att det är lättare nu, men det beror väl på att man byggt upp kontakter/arbetssätt genom åren samt att musiken fått lite mer fotfäste. Nuförtiden slipper man oftast åtminstone behöva förklara vad dancehall är för något. Tyvärr vet jag klubbarrangörer som skickar ut dålig skrivna pressmeddelande om sin klubb typ två dagar innan klubben, om alls, och det räcker inte. Bevisligen. Om man dessutom jämför med den sortens pressreleaser som hipsterklubbarna skickar ut med mixskivor, klubbor, fräscha pressbilder, events för journalister med lite bjudöl etc. så ser man att vi måste steppa upp gamet. Det går att komma med men man får serva journalisterna och kanske till och med stå lite på alla fyra, vilket är för jävligt, men ibland tyvärr nödvändigt. Inte bara för reggae utan för alla genrer. Dock har det blivit, precis som du säger, svårare och svårare med lokaler och det hänger lika mycket på som du säger slarviga arrangörer som det hänger på att publiken tappat intresset. Precis som vi måste steppa upp gamet vad gäller vårt mediearbete så måste vi också såklart göra bättre klubbar och konserter. Att bara glida in på ett ställe och spela reggaeskivor/slänga upp ett band på scen räcker inte längre, man måste göra fetare grejer som att jobba med dekor, tema, happenings precis som klubbar inom andra genrer gör. Publiken kräver mer och då måste man ge dem mer. Simple as that. Dock blir det ju svårt att slå på stora trumman med de horribla dealarna som krögarna erbjuder, betala hyra för att fylla deras ställe så att de kan sälja öl samt dessutom stå för alla kostnaderna runtomkring nah mek it! Lite av en moment 22 grej, det här. Min kontenta är att jag tycker att vi gör oss själva lite väl mycket till martyrer ibland och är övertygad om att om vi gör bättre arr, ett bättre arbete gentemot media, släpper bättre skivor, bokar bättre band etc. etc. så kommer vi en lång väg.
..och för att komma in på en positivare vibb; Stor upp till ReggaeGalore som faktiskt steppar upp gamet rejält! Det är så vi måste jobba, hårt och målmedvetet.
Måste säga att jag håller med Johnny Rudeboy på nästan alla punkter. Ang Marcia, Jah Cure & Ras Shiloh tror jag enbart att pengarna avgjorde. Folk tyckte helt enkelt det var för mkt pengar även om artisterna var feta. Det kan man tycka vad man vill om och jag tycker precis som dig att 500 spänn är ett schysst pris för 3 av reggaevärldens absolut största artister men folk tyckte annorlunda. Med tanke på hur mkt folk det var UTANFÖR konserten framförallt.. Sen håller jag med om att reggae grejjer ofta är riktigt dåligt uppstyrt. Ofta är allt grafiskt arbete gjort av någons flickvän i publisher istället för ordentligt uppstyrt, artister som soundcheckar efter att folk kommit och dåliga djs som spelar före o efter konserterna, dåligt ljud konstiga locations. I malmö har Tangopalatset blivit nya reggaevenuen och de är katastrof. Att arrangera en konsert inom en så pass liten genren som reggae i en lokal som normalt används till buggkurser med värdelöst ljud och ljus känns rätt dömt att misslyckas.
http://www.twitter.com/sammyksafari
Tungt nummer förresten! Big up!!
Lite tankar från mitt perspektiv. Att mediabevakningen var såpass bra av Jah Cure, Marcia och Shiloh i Malmö hade jag helt missat. Det enda jag såg vid den tiden var Sydsvenskans goda försök som tyvärr föll på att Jah Cure inte ville svara på vissa frågor. Vad gäller det där med pressreleaser och dylikt så håller jag både med och emot. Visst underlättar det om pressreleaser är påkostade, enkla, konkreta, innehåller bilder och musik etc. men samtidigt är varje nöjesredaktion i det här landet kompetent nog att googla fram den information som är nödvändig för att fylla en notis. Det är rent av deras jobb. Men precis som du säger, Step up the game och börja konkurrera med de klubbar som lyckats istället för att spela outsider och underdog! För någon månad sedan var Wayne Wonder i Malmö sägs det. Den promotion som fanns (om det fanns någon) måste ha varit värdelös när inte ens jag hörde talas om det förrän efteråt. Min emailadress borde väl rimligtvis finnas på alla reggae-press-listor i det här landet? Vad gäller arrangörer och andra ansvariga inom reggae- och dancehallscenen i Sverige så håller jag med dig helt och fullt. Mycket som arrangeras faller på dålig uppstyrning, dålig pr, oseriöst agerande. Som något slags sammanfattning kan jag bara hålla med i Johnny Rudeboys "hårt och målmedvetet". Vill vi lyckas så måste vi spela enligt de regler som gäller oavsett om de är stiftade av hipsters och pop-conniasseurer eller inte.
Color_Blind P26 Visst kan man tycka att reportrar o liknande på nöjesredaktioner borde kunna googla.. men när andra lägger informationen med text o bilder i knäet på dom så kan inte vi inom en smal genre göra de svårare för dom.. Wayne Wonder grejjen är ett lysande exempel på dålig promotion.. Lägg då till att de var Wayne Wonder, Million Stylez, Danjah + Mandingo som spelade live plus Al Azif + Safari som djs o de fortfarande bara dök upp 100 pers eller nått.. Ett skämt! När en riktig hipsterklubb som heter The Rumble i Malmö tog hit David Rodigan tidigare iår var de helt fullt.. Man fick tändare när man gick in o det stod eldkastare på scenen.. Hur ofta tänker reggaearrangörer på eldkastare?! Det var riktigt tungt iallafall...
I STHLM är det alla fall riktigt dålig med nattklubbar med dancehall. Vad hände...? För några år sen såg det ut så här, Månads bash på Sture(superkommersiellt stort ställe) runt 1000 pers varje gång (Elephantman var där, Shaggy o Big Yard crewet, Sugar Minott, Alton Ellis, Cutty Ranks m.fl. m.fl.) torsdagar på Mariatorget, fredagar på Fashing, lördagar vid Odenplan/Matador, en del danser på Riddarkällaren....Idag finns 2 klubbar som kör varje vecka, xtremt små lokaler, slitet, sämsta ljudet och stora delar av en publik som aldrig skulle komma in annanstans...Det finns en stor kommersiell uppsida på detta=stort kundunderlag som längtar efter en uppstyrd nattklubb som spelar reggae, men som inte vill gå på nämnda hak som stinker, slitet, dåligt ljud, massa luffare till publik som bråkar o tjafsar, då går man till Berns, Sture, Café Opera, Spy Bar o liknande i brist på annat, men egentligen vill man ha liknande nattklubbar men med reggae/dancehall....Vet inte asså, idag vill ingen hysa in en reggae klubb på grund av allt fucking bråk o tjafs p g a tidigare arrangörer. Dessutom att det är stor del av publik som är "svart", men det är ett problem vi alltid får dras med. Det frustrerande är ju att det går att genomföra med en kommersiell uppsida helt jämförbar med vilken stor nattklubb som helst och dessutom med betydligt mindre fylla o bråk än vilken helg som helst nere på Stureplan liksom....Tänk det sjöslaget som det ofta är runt Stureplan, om det bara varit reggae klubbar o majoritet "svart" publik....Då hade man ju stäng igen hela skiten från dag 1!
tyvärr backar de flesta lokalägare ifall du säger att du vill driva en reggae klubb i deras lokaler. väldigt ofta handlar det om dålig erfarenhet med tidigare arrangörer eller helt enkelt usel försäljning i baren då det inte är samma birra bärs mentalitet på reggaepubliken som på övriga klubbar. som tidigare sagt så måste vi helt enkelt: step our game up
Summa sumarum, reggaepubliken måste lära sig dricka öl.
Intressepenisen hårdnar!
Bra snackat, tror också att det finns mycket att vinna på att fokusera på vad vi själva kan göra bättre inom reggaen, ingen kommer göra det åt oss! Galore är ett stort steg åt rätt håll!!!
www.stordapoeterssallskap.se
Summa sumarum, reggaepubliken måste lära sig dricka öl. D är inte problemet!
Jag tillät mig själv att skoja lite, ber om ursäkt.
Intressepenisen hårdnar!