I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

klassiska reggae soundet?

Övrig musik - Reggae & Dancehall

2007-02-05 20:51

klassiska reggae soundet?

jag letar efter latar, gamla som nya spelar ingen roll, med det klassiska reggae soundet dar dom faktiskt har budskap i sina latar. vare sig det ar om politik eller love spelar inte sa stor roll. det jag menar ar typ som capleton (never share, leaders let the people down, open your eyes,) sizzla (praise ye jah, dem a wonder, hgomeless) mm. vill alltsa inte ha tips om sean paul o annan dance hall skit..

"Im known as an ape in the jungle, cause if i see somethin i like thats yours then im takin it from you"

2007-02-05 20:59
ca 90% av all roots reggae stämmer in på din beskrivning

2007-02-05 21:46
aha.. jag har precis borjat lyssna pa reggae, sa skulle du kunna tipsa om nagra bra roots-reggae skivor?
"Im known as an ape in the jungle, cause if i see somethin i like thats yours then im takin it from you"

2007-02-05 21:47
vart tog Bob marley vägen? :o
WAXHOLMSBOLAGET!

2007-02-06 00:18
Tanya Stephens.
Anthony B
Morgan Heritage..

Står mång många fler artister på min presentation.
http://Soldjah.blogg.se/

2007-02-06 12:33
the congos
lee perry
the gladiators
dennis brown
king tubby
misty in roots
mm

2007-02-06 13:36
Jag kan nämna tusentals gamla reggaelåtar utan budskap i texterna.

Är det inte dags att folk släpper stämpeln på reggae som endast one love-musik och låter alla dess förgreningar ta plats?
V.N.U. - Vinyl Nerds United - by special request <br> www.mokkamekka.com - lumumba teaches the youth

2007-02-06 13:55
kalcidis: de flesta låtar har ett eller flera buskap, sen hur tydliga/bra osv dom är det är en anna sak, visst, det finns säkert massa nonsens låtar men det är väl ingen majoritet

2007-02-06 13:59
tipsar även om lite skjysste låtar

jacob miller - baby i love you so
candyman - back out of the war
steel pulse - drug squad
johnny clark - marcus garvey
sizzla - my love
luciano - no one can hide
gentleman - dem a commig
sister nancy - bam bam
10 ft. ganja plant - pure sugar

2007-02-06 14:34
SergeiZubov; Nej, de flesta låtar har inte nödvändigtvis alls ett eller flera budskap. Möjligtvis rootsreggaen. Men det är att glömma all reggae utan texter, mycket gammal dancehall-reggae, en massa lovers och myyycket annan reggae.
V.N.U. - Vinyl Nerds United - by special request <br> www.mokkamekka.com - lumumba teaches the youth

2007-02-06 15:03

Logga in på www.vibes46.com ikväll kl. 18.00-20.00. I programmet Tuff Tuesdays kör Reggae-Anders ett specialinslag med labeln X-terminator. Där har du kanske lite av vad du letar efter. Anders inslag kommer oftast under den sista halvtimmen av programmet.

www.combatsound.com
Barhäng med Combat Sound på Pleasant varje månad!

2007-02-06 18:03
1800-2000 it is, tack för tipset =)
http://Soldjah.blogg.se/

2007-02-06 18:06
Fett med Xterminator special!! combat sound & reggae anders run di radio!

2007-02-07 18:45
kalcidis P22

så bara för att texter inte handlar om politiska ställningstaganden så har dom inget budskap?
en person som gör loversrock förmedlar ju en positiv vibe till folk oavsett om själva texten enbart handlar om kärlek till sen egen kvinna (om hon ens existerar).
 http://www.myspace.com/charlychanter

2007-02-07 22:20
Lone Ranger - Learn To Drive

DJ

2007-02-08 12:56
Klassiska reggae-sounds? Tja, det kan väl vara downbeat the ruler samt Volcano Hi-Power som jag gillar. Förlåt jag var bara tvungen.
They´re not big in the game/
They´re finished/
Like a man trying to fit a flathead into a phillips

2007-02-08 13:12
gahhfe_one; precis som gunman lyrics också förmedlar ett budskap? Klart att ett budskap förmedlas i de flesta texter men frågan är ju vad det är för budskap. Försöker man läsa texten (CellaDwellas) utöver bara bokstäverna så känns inte antagandet att det är det trötta »one love«-budskapet som efterfrågas?

För jag kan hitta massvis med låtar som har budskap om både koksmissbruk, att mörda folk med pistoler eller att mörda bögar. Fast det är inte i mina öron »det klassiska reggae soundet där dom faktiskt hade ett budskap«. Precis som Lovers Rock-texter inte heller är. Finns en anledning att viss reggae kallas lovers och inte roots.

Seen?

2007-02-08 13:12
Heptones,the pioneers, mikey general, the natives.the kingstonians lite reggae som bör lyssnas på.. Men tycker att du borde checka MR.Perfect lätt tyngaste.är ioförsig hyffsat ny.. Va inte så många som såg honom på URF 06 vilket var synd.Han är värd publik. 
 -? ? ? ? ? ?- {@L_@} -? ? ? ? ? ?-

2007-02-08 19:11

Du MÅSTE kolla upp Michael Propfets "Gunman". Sjukt bra skiva.

(För er som spelat GTA:III så är det de låtarna, fast dub på KJAH..)

"Today's the tomorrow you should've feared yesterday"