I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Marcus Berg (Kultiration) solodebuterar.

Övrig musik - Reggae & Dancehall

2007-01-10 10:13

Marcus Berg (Kultiration) solodebuterar.

Frontmannen och sångaren i Kultiration, Marcus Berg, solodebuterar med det fantastiskt vackra albumet "Markendeya" den 1:e februari. Marcus, som tillsammans med Kultiration myntat begreppet organisk folkreggae som beskrivning på hans och bandets säregna tolkning av musikgenrer, tar på denna platta ett litet steg bakåt från det tidigare soundet och presenterar här något som närmast kan beskrivas som organiskt folkig rotmusik. På det eklektiska albumet bjuds det på allt från nära akustiska singer/songwriter låtar till amerikansk folkrock, roots, harpbestyckad svensk folkmusik och vemodig jazz vilket allt filtrerats genom Marcus alltid närvarande reggaeinfluenser och nyfiket ärliga nyskapande sätt. Majoriteten av materialet är skrivet under Marcus tid på Bali och lugnet, den nära naturen och andligheten han upplevde där speglas i detta ovanligt vackra stycke musik som återfinns på "Markendeya".

På dubbel-cd:ns andra skiva bjuds det på vilda dub-experiment där dubben ibland mer liknar de ambienta och kraut-rockiga experimenten av idag samtidigt som de har en fot fast förankrad i den traditionella King Tubby/Lee "Scratch" Perry skolan. Inte alltid lättlyssnade men alltid tankeprovocerande är ljuden och stämningarna som bjuds när du intar "Svartot".

Som första smakprov från plattan bjuder vi på den vemodigt jazziga "Nr 306" som gratis mp3:a att ladda ner från vår hemsida under rubriken Netrelease.

Man kan också passa på att förhandsboka albumet och få det i brevlådan samma dag som den släpps. Man kan dessutom betala lite senare via faktura om jul och nyårskalasandet gjort kassan skral.

>> Klicka här för att förhandsboka skivan.<<

>> Klicka här för att lyssna på Netreleasen <<

Boss Sounds - Reggae Scorcher.

2007-01-10 14:24
har beställt skivan ,.
csavargo från ruff runkers

2007-01-10 18:06
väntar med spänning på att höra hela skivan. den kan inte vara annat än uu-uunderbar!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-01-23 10:09
hehe, en del journalister är lite heta på gröten; förutom att redan publicera en recension på plattan 1,5 vecka innan den släpps hinner han dessutom med att redan i januari nominera den till årets bästa svenska platta! Han kan ha rätt, grym är den iallafall.

>> Länk till recensionen <<

Passa på att förhandsboka den redan idag så du blir först med det fetaste nästa vecka!

>> Klicka här för att förhandsboka skivan.<<

2007-01-25 11:43
jag har beställt den jag med
den måste va grymast..

2007-01-29 12:03
Den intresserade kan nu läsa en liten intervju med Marcus om skivan på Skawars. Där finns även ytterligare en recension på plattan såhär några dagar innan den släpps. Självklart gillar de den, de har ju god smak.

Vill man lyssna lite på plattan så har vi lagt upp två smakprov till på vår hemsida i RealPlayer format. Man kan även lyssna på senaste P3 Rytm på deras hemsida där Papa Dee spelar sin favoritlåt från plattan. Den hugade dubspekulanten kan förslagsvis kolla in Eldorado från den 18/1 där ärkesnöaren Kjell Alinge spelar hela (!) dubplattan eftersom han gillade den så mycket. Inte varje dag som man får en hel platta spelad i riksradio från början till slut..

Spelningarna börjar också ta form och till helgen tar sig Marcus Berg och Svartrot an de norra delarna av landet när de gästar Umeå och Östersund. Officiell releasefest blir det i Göteborg den 17/2 på Kultiration-helgen på Oceanen.

Lite länkar:

Läs intervjun hos Skawars
Lyssna hos P3 Rytm
Lyssna på dubben hos Eldorado

Beställ skivan hos CDON
Beställ skivan hos Bengans
Köp direkt från I-Ration Records

2007-01-29 19:31
jag älskar svensk reggae, så skivan plonkar nog ner i brevlådan när budgeten tillåter det.  
now you know.

2007-01-30 10:18
ingen annan som har en länk till en låt av berg? funkar inte för mig alltså..

2007-01-30 10:26
ahh.. bara hans röst är ju guld, kultiration är ju Guld, ren kärlek där. längtar efter skivan!

2007-01-30 15:23
NMF: Du kan ju alltid lyssna på I-Ration Records sidan om du inte får rätt på radion, där ligger en netrelease i form av "Nr 306" som mp3:a och väntar på dig.

2007-01-31 06:23
Tuuuuuuuungt! Fyfan vad bra det är!

2007-01-31 10:15
Bara en dag kvar nu.. Hoppas den inte tar allt för lång tid på sig att ramla ner i brevlådan :)

2007-01-31 14:39
Jag trodde det var den första idag så jag blev jättebesviken när jag kollade bland posten. Men sen kollade jag kalendern.

Imorgon imorgon imorgon!

2007-01-31 18:15
Den tredje februari så kommer Marcus Berg och Svartrot uppträda i Umeå(tillsammans med Boastin, livelihood, Glesbygd'n och Antler crown). Det komemr att vara på folkets hus i Umeå, gratis inträde och ingen åldersgräns. 20:00-02:00
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-02-01 20:42

Jag finner inte ord för hur fin den här skivan är!

2007-02-02 01:05
skivan är otroligt vacker, bland det finaste jag hört på väldigt länge. jag vet inte ens vad jag ska säga.

2007-02-02 09:13
Underbar skiva!!
One chapter a day

2007-02-06 10:00
oh underbart! jag beställer nu!
www.silversystrar.se

2007-02-08 18:23
Låter mycket lovande!

One-Love Iration ....
Poor people have nothing, so they eat everything, Rich people have everything, so they eat nothing.

2007-02-08 18:34
organisk hit organisk dit, måste lyssna på den sen då
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2007-02-19 15:52
Ghaaa, skit skön och vacker skiva!
Vad är det du vägrar att berätta / Grabben jag ska nog få dig att berätta med hjälp av en stor jävla beretta - Organism 12

2007-02-24 23:15
E den lika dålig som allt annat skit från sverige??????
var det någon som fråga mig och jag kan inte svara på det.
That`s my style, its wicked and wild!

2007-02-28 09:15
Även om det känns onödigt att svara sådana där kommentarer så kan jag ju klippa in lite recensioner eftersom du eftersökte det.. Lättast är ju att lyssna på låtarna på vår sida och bedömma själv, kan man annars tycka.

"Jag kan i ärlighetens namn säga att det här är årets hittills bästa skiva.."
/Martin Brandt, Kingsize Magazine

"En av årets viktigaste reggae släpp."
/Niko Fastman, Muzic.se

"Årets bästa platta?"
/Markus Hillbom, Musiklivet.com

"Markendeya" är en imponerande solodebut"
/Johan Kronquist, Östgöta Corren

"Härlig produktion,underbar värme, bra sång och bra texter."
/Jimmy Jönsson, Gefle Dagblad

"Bob Marley och Peps. Där har ni mina två absoluta favoriter inom reggae. Nu är det dags att lägga ett nytt namn till denna exklusiva grupp - Marcus Berg, sångare och låtskrivare i bandet Kultiration, som med sin värmande root-reggae i svensk folkton har funnit nyckeln till mitt hjärta. Faktum är att han väcker samma känslor av naturromantik och nordiskt vemod i mig som den store Jan Johansson. "
/Dan Marklund, Piteå Tidning

"Med små medel skapar Berg och hans musiker stor musik som svävar fritt i tid och rum."
/Musikindustrin.nu

2007-03-03 01:41
"Bob Marley och Peps. Där har ni mina två absoluta favoriter inom reggae. Nu är det dags att lägga ett nytt namn till denna exklusiva grupp - Marcus Berg, sångare och låtskrivare i bandet Kultiration, som med sin värmande root-reggae i svensk folkton har funnit nyckeln till mitt hjärta. Faktum är att han väcker samma känslor av naturromantik och nordiskt vemod i mig som den store Jan Johansson. "
/Dan Marklund, Piteå Tidning

Det citatet säger ungefär allt om hur mycket ovanstående recensenter har koll på reggae... 

2007-03-03 04:08
Nåväl, vi kanske inte marknadsför plattan riktigt som reggae. Läs ovanstående presstext från oss, läs på om Jan Johansson och återkom. Seen.

2007-03-04 22:28

Går inte att beskriva hur vacker den är!

"I närvaron av" är underbar!

Sista spåret, Kär-Lek är ett mycket vackert stycke..får mig att tänka på Urkult. Jag blev glad när jag läste att Marcus Berg och Svartrot kommer dit, det gör det ännu mer värt att åka.

One chapter a day

2007-03-04 23:44
har alla i bandet dreads?

2007-03-05 07:54
Men sluta gnäll, Eckelito. Har du problem med bandet så lyssna inte på dem. Men för att svara på din fråga så är det endast basisten som har dreads. Nöjd?

Förresten så kan jag meddela intresserade att en ny Netrelease från albumet ligger på vår hemsida. Enjoy.

2007-03-11 04:44
spelar ni barfota?

2007-03-11 08:40
Grym sångare den mannen!