I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

vad är det för skillnad?

Övrig musik - Reggae & Dancehall

2005-08-03 13:09

vad är det för skillnad?

Jag har lyssnat på dancehall och licknande musik i några år nu men har fortfarande inte fått grepp om vad det är för skillnad på dancehall, ragga, socca, reggeaton mm så om ni tycker att ni kan säga vad som är vad lär mig.

De som talar vet ingenting de som vet är tysta.

2005-08-03 13:33
Socca ar vad Robert Nesta Marley kallade Fotboll.
Nuff sound sey dem a shottas, Crossfire dem a Sharpshooter...
*Echo Minnot*

2005-08-03 17:03
Mannen om du lyssnat på det i några år se vet man skillnaden. det är som det finns en skillnad mellan rock & country
 Red Motion Music

2005-08-03 17:17
ragga är en undergenre till dancehall

all reggae gjord för att dansa till är dancehall

ragga är den hårdaste dancehallen, från början dock bara digital reggae

soca är från trinidad och har ett liknande komp som ragga fast går mycket snabbare

reggaeton är musik från främst panama och puerto rico, det är samma komp som soca fast myyyyycket långsammare, och det framförs på spanska

2005-08-03 17:23
fast man kan väl använda reggaetonbeat (typ lite "salsigare" om jag får uttrycka mig så ;)) och köra på engelska, och fortfarande kalla det reggaeton..ellur?

nej, att försöka förstå mig på/skilja/komma ihåg musikgenrer är för mig en omöjlighet.

samma med r'n'b och soul..ack.

2005-08-03 17:26
KolT
maaa frågade jag om skillnaden eller?!?
 Red Motion Music

2005-08-03 19:21
Dancehall och ragga är häftigt, soca och reggaeton är för halvmesyrer och söndagsseglare. Så tycker jag...

2005-08-03 19:53
fellish sa det. haha.
boat sluts looking for work in borlänge, sweden

2005-08-03 21:02
madmadde F19

nja, enda reggaeton med engelska jag hört är Red Alert rytmen

och d flesta kallar nog den dancehall, fast det kanske beror på att dom inte tänker på att det är reggaeton

men min uppfattning e att dancehallartister gör dancehall oavsätt om det är hiphop eller reggaeton beat dom kör över

2005-08-04 00:29
dancehall är jamaicansk slacknessmusik gjord för att dansa till sedan 1979. Ragga är vad engelsmännen kallar den senare, digitalt producerade ovan nämnda.

Reggaeton låter som en dancehall-hiphop crossover på spanska.
Soca låter ungefär likadant.. fast lite mer calypso, ("autentiskt"..?)

så skulle jag ha sagt det, fast lite bättre.

2005-08-04 06:19
nuttydread

sant där....jag har faktiskt aldrig tänkt på att det är lite reggaeton-beat på red alert rytmen..

men det som för mig skiljer de båda stilarna åt är ändå språket så jag räknar det som dancehall i min egen lilla värld. vad det sen "egentligen" är skiter jag i
www.myspace.com/roughlynx

2005-08-04 22:36
Johnny-V8

är det så, hade ingen koll på att det var engensmännens ord, är du säker på det?
DJ

2005-08-09 09:22
"Soca" är som namnet antyder ett mellanting mellan soul och calypso.
HEARTBEAT - No. 1 in modern and classic R&B :: www.heartbeat.se :: facebook = "Heartbeat family"

2005-08-09 21:37
Tack vibesman för ett bra och innehållsrikt inlägg. !

2005-08-11 17:19
reggaeton kommer från rytmen dembow från jamaica. ordet reggaeton e från panama o betyder reggae marathon.

att säga att reggaeton e "typ dancehall blandat med salsa o hiphop" e att försöka förenkla nåt som egentligen inte behövs förenkla... :)

alla musikstilar från den karibiska delen av den amerikanska kontinenten (inklusive mexico, södra usa och norra sydamerika) är blandningar av indianska, europeiska och afrikanska musiktraditioner.

reggae, salsa, calypso, cumbia, soca, merengue etc etc är brorsor av olika morsor!

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-08-19 14:05
Hittade en gammal skiva med några låtar som man kallade för cubaton - vad innebär det och är det någon skillnad, eller nåt samband mellan det och t.ex. reggaeton...?? Blev lite förvirrad...
Okej, nu går jag!

2007-04-29 17:10
Ladda hem lite reggaeton o Soca osv så hittar du skillnade.
Reggaeton e bäst..

mina kompisar tyckler alt låter likadant

2007-12-31 16:21
soca är väldigt snabbt

2007-12-31 18:03
nån sa att dancehall kallas ragga i europa men att det är i princip samma sak.