I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Skillnaden mellan RAGGA och DANCEHALL?

Övrig musik - Reggae & Dancehall

2004-03-29 17:09

Skillnaden mellan RAGGA och DANCEHALL?

Vad är egentligen skillnaden på Ragga och Dancehall?

Jag har fått för mig att Ragga är mer baserat på reggae rytm och dancehall är mer elektroniska beats, men jag vet inte? är det nån som kan reda ut begreppen??

Fred!

2004-03-29 17:15
Ragga (förkortning utav Raggamuffin som ska betyda ung. trashank) är inget jag vet som ska vara en musikstil. Denna konstiga bemärkelse har jag endast bevittnat i europa. Men flexibel som man är fattar man när folk säger: "Gillar du Ragga?"
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-03-29 18:04
Kolla FAQ och sök, finns ju tusentals trådar om detta känns det som..

2004-03-29 22:29
skrewface:benämingen ragga lever lika mkt i usa + jamaica som i Europa.

Dancehall dök upp brukar man säga under början av 80-talet är en en mer 'strippad' variant av roots. Mindre instrument och mer bas + enklare trumgång.
Namnet för att det sök upp i dancehallen och oftast bestod av en färdigproducerad riddim (melodi) som en deejay eller fler gjorde sina låtar över. De flesta tidiga dancehall melodierna gjordes av Roots Radics samt Sly & Robbie.

Än idag kallar man den 'mer' dansanta och neklare reggae för dancehall och den äldre dancehallen klassas om klassiks dancehall.

Bland klasisskt dancehall är/var de främsta aritsterna Yellowman, Barrington Levy, Josey Wales, General echo, med flera

Ragga (el. raggamuffin) dök upp som uttryck 1985 på Jamaica av producenten King Jammy för dennes produktion 'Under Mi Sleng Teng' av Wayne Smith.
Varför nu ett nytt namn på en stil, jo, låten var den första digitala melodin inom reggae. Den gjordes helt på en Casio Keyboard som sedan mixades i studion.
Ragga har sedan dess varit en beteckning på reggae riddims som är digitala (skapade på en dator, eller liknande, utan att egentligen använda instrument). Den mesta raggan framförs även av deejays.

Så raggan är en substil till dancehall kan man säga och idag kallas den mesta nya reggaen för dancehall (och då menar man även ragga eftersom den mesta musiken är digital)

Det är bara i historiska sammanhang man brukar skilja de två genom att säga 'klassisk dancehall' eller 'dancehall/ragga'. I de senare fallen oftast om aitster som Bounty Killer, Elephant Man, etc.

2004-03-29 23:28
Jag säger bara ragga då folk stirrar på mig efter jag sagt dancehall som om jag har något roligt ord intatuerat i pannan.

Samma sak, kolla bara på samlingar som "Ragga ragga ragga 2003" etc.

2004-03-31 21:43
hm, det är nån lärare på min skola som har släppt enskiva som heter Ragga på svenska. jag har inte hört skivan men har sett omslaget, han sitter med benen i kors på en matta med en skitstor cpgittar i knät, glömt av vad om heter ,nått indiskt(?)

det såg varken särskillt digitalt eller jamaicanskt ut, ingen som sett/hört denna och kan säga att jag har förvanskat allt i mitt huvud eller vad det är för nått?
<_Monk_> oh man, you have some rigid, distorted, stubborn and obsolete opinions and attitudes

2004-03-31 23:46
dubmood det låter som om din lärare spelar Citar och har släppt en skiva som heter Raga på Svenska... indiska traditionella låtar!
The Heart Of Man, If Once Expanded, Becomes Larger Than All Heavens!!

2004-04-01 08:29
Har inte Oskar Franzen släppt nåt som heter Ragga på Svenska? eller är det bara jag som är ute och cyklar?
Först Jesus, sen:

Hiphop, Soul, musik!!

2004-04-01 15:46
haha som jag fatta o för mig så e dancehall sån sean de paul sån man kan groova med beaten med sinbrud o ragga låter helt så ruffneck du vet (rubadubadub dud rubdubdubaduuub)) helt så hårt orden eftervaran svårt oförklara hehe men ni fattar hoppas jag haha
got payed in GB/stayed in GB/got Layed in GB...and you betta bealive thiiiiz maaaaaaaaain haha

2004-04-02 13:37
Ragga för mig är snabbare rytmer och mer datorgjord musik, t.ex Sizzla. Och dancehall ligger nånstans mellan roots och ragga, typ Gentleman. Det här är vad jag har fått för mig bara, men kanske inte borde uttala mig alls då jag inte är särskilt inbiten reggaelyssnare :)

2004-04-02 20:46
Hhmm, läste i GP för nån vecka sen om dancehall å klubbscenen i GBG. Har för mig att PapaDee sa att det hette ragga i europa men att på jamaica så kallade man det för dancehall... kommer dock inte ihåg riktigt...
"life is pain, get used to it"

2004-04-02 23:44
Tycker mike_reds förklarade det utmärkt.

2004-04-03 05:10
Same same. Dancehall nice again. Kärt barn har samma namn.
*DIM DELIGHTS* If u nuh like we...

2004-04-04 14:28
Genrer finns bara för att förenkla för kapitalismen och imperalismen... Det e musik för fan

2004-04-05 11:57
det är många som "har för sig" saker och ting här..
same things different names, allt som spelas på danserna på jamaica är "dancehall" vare sig det är modern roots, senaste raggan, gammal eller ny dancehall osv.
"...killing pussy and we kill dem fi fun..."

2004-04-06 16:48
ojojoj