I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[Söker kritik] Min första chillstep låt

Övrig musik - Elektroniskt

2013-09-12 17:56

[Söker kritik] Min första chillstep låt

Hej! Jag har börjat prodda musik i fl studio och här är den första "riktiga" låten jag har gjort. Det är chillstep, alltså en lugnare version av dubstep.

Skriv gärna vad ni tycker om den:)

I got an idea so smart my head would explode if I even began to know what I was talking about" -Peter Griffin
Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.

2013-10-22 19:16
Hej på dig! Jag har själv producerat diverse elektronisk musik ett tag (mest dubstep-aktiga saker). Även jag använder FL. Tyvärr så lyssnar jag inte särskilt mycket på chillstep, men jag ska försöka ge mig på det här med att göra en vettig kommentar ändå.

Jag tycker om pianot! Det ger en "instachill"-effekt; väldigt lugnt och sansat piano. Av erfarenhet vet jag att det ibland blir plottrigt när piano skall användas, åtminstone för mig. Detta undviker du, vilket såklart är bra! För mig har dubstep alltid varit bas. Många kamrater hävdar att de höga tonerna gör en dubstep-dänga bra, själv är jag inte helt överens. Basen du använder är bra för chillstep. Dina wobblingar lämpar sig för chillstep, även om de kan låta lite "generic" - nästan som om du använt ett preset till Massive (jag gissar på att du använder Massive?).

Kvar är väl de höga tonerna och trummor. Dina höga toner påminner mig lite om ljudet av när man "spelar på glas" (med ett fuktigt finger). Det är något jag associerar med lugn, det kan vara för att det liknar valsång på något flummigt vis. Med andra ord, chill! Bra där. Trummorna är ok, kanske lite dålig variation. Enligt mig är inte snaren riktigt lämplig för chillstep, jag hade velat ha en annan form av snare (kanske en clap eller rimshot). Kicken gör det den ska!

2013-10-24 16:51
Kul att du gillar den:) För wobblen har jag använt harmless (Har försökt mig på att göra dubstep drops med samma men det låter lite för elektroniskt) Som sagt är det här min första låt så jag är långt ifrån van vid att använda Fl Studio. Tack för din kritik.
I got an idea so smart my head would explode if I even began to know what I was talking about" -Peter Griffin