I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

behöver tips när jag mixar!

Övrig musik - Elektroniskt

2009-01-27 00:22

behöver tips när jag mixar!

hej!
jag tänkte fråga efter lite tips till när man mixar. jag har inte spelat så värst länge och det är inte förrens nu jag känner att mixningen av låtar börja sitta nåt sånär iaf.
jag spelar hiphop, house, electro, fidget osv.
har ni nåt bra tips om hur jag hittar rätt i pitchingen? ibland känns det som att man pitchar upp och ner och man kommer mer och mer ifrån mixningen. och det gör mig så förbannad. jag vet att man måste öva och öva, men man måste kunna underlätta det för sig på nåt vis.
nån som vet hur jag kan göra det lätt för mig själv genom att räkna på ett speciellt sett, eller vad som? finns det nån bra sida där jag kan läsa BPM:en på låtarna, så man kan "fuska" lite?^^
tacksam för svar!

"peace polarn, det här är Simon G, negern i Polisskolan"

2009-01-27 00:28
Svårt att svara på givetvis. Inget sätt är rätt eller fel så länge det funkar.
Bara att nöta tilla det sitter helt enkelt. Känner du att mixen glider iväg allt för lång bort är det ingen ide att försöka rädda den, utan bara börja om på nytt.
www.clubtraffic.org - www.myspace.com/djsystematic

2009-01-27 21:22
Kör du vinyl eller cd?
Still in the bridge

2009-01-27 23:07
Clydisch P22
jag kör bara vinyl.
"peace polarn, det här är Simon G, negern i Polisskolan"<br>

2009-01-28 12:31
förr när jag spelade mycket vinyl brykade jag göra så här:

när jag fick nya skivor kollade jag direkt vad dom hade för bpm. jag laddade ner ett litet program där man kan klicka med musen i takt med musiken. det finns en massa sånna, vissa finns t o m online (så du slipper ladda ner och installera).

sen skrev jag på skivan eller på en etikett vilket bpm låten går i.
sen är det ju bara att träna med de skivor som går i ungefär samma bpm.

jag tycker det är enklast att lyssna på trumtakten i ena låten och en melodi eller liknande i andra.
vissa tycker det är enklare att lyssna på trumtakten i båda.
SKYSCRAPER - MILLION VIBES
http://www.myspace.com/martinnordbeck
http://www.myspace.com/millionvibessound

2009-01-28 13:15
FUSKA INTE!

Fuck BPM räknare. Har du BPM räknare på din mixer så täck över den och lär dig att lyssna på hur beatet går.

Hur ska du göra på en klubb som inte har en mixer med en bpm räknare?

Och en annan grej: Låt oss säga att du har en skiva som hemma, på dina skivspelare, går i den takt du vill ha den, låt oss säga +4 i pitch. Och på den andra skivspelaren har du beatmatchat den perfekt med en annan skiva. Denna skivan kanske går +2 i pitch. Toppen! MEN nu till problemet! När du kommer ti klubben och lägger på dina 2 skivor och ställer in pitchen exakt som du har på dina skivspelare hemma är det mycke ofta så att pitchen, på skivspelarna på klubben, ligger helt anourlunda än dina hemma hos dig. Ofta kan det va för att klubbens skivspelare e slitna tex.

Så lär dig beatmixa i huvet. Det finns en kille som kallas DJ Tuturial som lär ut lite bra knep på youtube!

Vissa kommer aldrig att lyckas pga att dom antingen e för lata eller för att dom inte har nån rytm alls i kroppen MEN när du på egen hand lär dig att beatmixa så e det en skit tung feelin!

Lycka till! ;)

2009-01-28 21:56
det låter onekligen intressant det ni skriver!
asså, jag vill inte fuska, bara underlätta det nåt sånär för mig när jag spelar. just nu när jag spelar "ute" så fade:ar jag ljudet, för jag känner mig inte riktigt 100% när jag mixar.
de jag spelat för har inte klagat, men jag vill ju ändå kunna mixa mer!

octavio
jag vet exakt den feelingingen. det känns jääävligt fett när man satt en 4-5 låtar efter varandra. man vill ju klart sätta fler!^^

2009-01-29 17:20
Försök beatmixa när du e ute, fast det e jobbit med nervositeten och alla störande moment runt om kring.

Mixar du klubbmusik, som house tex, som oftast har långa intron som e gjorda för att kunna beatmixa länge så ta det lugnt i början om du inte känner dig säker. Istället för att försöka beatmixa in hela introt, som kan vara minuter långt, så koncentrara dig bara på en liten bit av introt kanske och sen fade:a ut om du känner att det inte går. Nästa gång kanske du klarar lite mer och så vidare.

När jag började försöka beatmixa, för ett par år sen, trodde jag aldrig jag skulle fixa d men med mycke träning så kommer det jag lovar. Tänk på att ofta har du över 3 min, en hel låt, på att lägga mixen perfekt så slappna av och stressa inte. Koncentrera dig!

Ju mer frustration och tid du lägger ner, desto fetare kommer det sen när d sitter! ;)

2009-01-29 17:52
octavio
det blir till och nöta ännu mer helt enkelt. det låter som att det egentligen inte finns några genvägar. men jag måste dock säga att nordbecks tips om hur man kollar BPM:en är fan inte helt dumt alltså.
för jag ska erkänna, jag har inte speciellt stor koll på vad låtarna går i för BPM. ibland när jag ska försöka mixa en hyfsat snabb electro låt, kan det va jävligt svårt och veta snabbheten och det tipset kan underlätta som fan, genom att jag stöter på ungefärliga takter om och om igen.
alltså, jag vill bara veta vad låtarnas genomsnitts-hastighet ligger på.
typ, hiphop: 70-80 bpm, electro:90-100. det är säkert mkt, jag vet ju inte! så jag vill bara ta reda på.
u digg?;D

2009-01-29 17:58
haha!
jääävlar, säger jag bara. prövade mäta BPM:en och jag måste ha skrivit in DNB hastigheter eller hårda grejer innan. kul skit!

2009-01-31 23:07
Jag själv mixar en del, dock nu inget på ett bra tag och vad jag märkte att beatsen var det svåraste att mixa ihop, det för mig är det som tog mest tid, och det enda råden jag har för dig är att lära dig från grunden..

Lyssna noga på låtarna, Känn dom väl!
testa olika steg hur dom går in, testa att pitcha + och - för att lära dig skillnaderna, tillslut så sitter sånt automatiskt och du kommer alldrig tänka på det, dock är det en hel del träning.

Oftast är det detta som folk har problem med i början ( vad jag hört.)

Lycka till
"Vet du hur man ser att det är en sverigedemokrat som skapat tråden?
* Särskrivningar och allmänt illa vårdat skriftspråk.
* Ovidkommande babbel om pöbel, svartingar, negrer, hasch, och kommunister."

2009-02-04 23:31
jag lirar mest bara på cd men ett tips när du lirar house/electro kan ju vara att du räknar kanske 8 takter innan ett brake är slut sen så försöker du lira på playknappen direkt på första kicken så att det då redan nästan är i takt. vet dock inte hur det funkar på vinyl somsagt
Ibland