I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Gabber/Hardcore

Övrig musik - Elektroniskt

Manager

2008-09-22 17:48

Gabber/Hardcore

Jag hittade precis en påse gamla Thunderdome och Earthquake som jag tror en polare har lämnat hos mig utan att säga något (jag bad om att få låna de för någon vecka sedan och nu stod de där i hallen. Skumt men soft). Jag köpte själv nummer VII (ormen) runt 1994 och har sedan dess gillat för den hårda avarten av technomusik skapad av Holländska dårar.

Under åren har jag stött på en handfull personer från olika delar av landet med helt olika bakgrunder och preferenser som gillar genren, men som sagt är det bara en handfull under snart femton år. De flesta håller för öronen eller vill att man stänger av.

Vilket fall, jag tänkte kolla om det är någon utöver jag och typ 2 i Styrka och Chemist som lyssnar på gabber här på whoa. Och så kan ju tråden givetvis fungera som en gabbertråd där det tipsas om olika skivor, låtar, sidor och/eller annat relaterat.

En värd länk:
http://www.gabberlibrary.com/

Redline!

2008-09-22 21:19
Nu kanske du blev jätteglad när du såg att du fått ett inlägg i tråden, och tänkte "Yes! Nu kommer jag få tips och andra godsaker om Gabber/Hardcore".

Tyvärr. Jag ville egentligen bara hoppa in och säga att Gabber och Hardcore är jävligt nice musik, men för mig är det den typ av musik man måste vara på ett speciellt humör på för att njuta av. Morgonen är ett jävligt bra tillfälle, då blir man pigg och pepp.

Sen undrar jag en sak bara. När du säger Hardcore, menar du bara Dutch då eller räknas Brittisk Hardcore också? Vad tycker du om det? Scott Brown har ju iofs gått över mer till Gabber nu, men hans grejer från 04-05 är ju stört bra, Hixxy, Sharkey osv. Är det något du gillar eller håller du för öronen? :P

Jävligt onödigt inlägg, men nu vet du att iallafall jag finner Gabber/Hardcore bra. Kommer följa tråden iallafall, man kanske blir tipsad om något riktigt najs.
"Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both." – Benjamin Franklin
Manager

2008-09-22 21:47
mephisto: Först och främst skapade jag tråden för att se om det fanns några som gillar genren, vilket du uppenbarligen gör. Sen gav du mig tips, för jag har ingen koll på brittisk hardcore. Aldrig hört talas om det :)

Ska jag vara ärlig så har jag inte speciellt bra koll på ny hardcore/gabber överhuvudtaget utan har mest hört Thunderdome grejerna och lite random låtar här och var.

Jag vet att Italien hade en scen för några år sedan, men har hört väldigt lite från den för att kunna säga något.

Redline!
Manager

2008-09-22 21:54
Har lyssnat på ett par låtar med Scott Brown, Hixxy och Sharkey på youtube nu och det låter väldigt glatt måste jag säga. Nästan snudd på Happy Hardcore.

Det är inte riktigt min påse men det duger i krig ;)
Redline!
Manager

2008-09-22 22:00
Jag bjuder på en gammal klassiker från min första Thunderdome-skiva. Tyvärr blir ljudkvalitén inte så bra via youtube:

Redline!

2008-09-22 22:55
Ja precis. För mig är det Hardcore iochmed att man slipper de pitchade barnprogramsrösterna, som de ofta har i Spansk Happy Hardcore, men jag förstår definitivt kopplingen =)

Du kanske ska kolla in Scott Browns senaste grejer, det är lite hårdare =)
"Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both." – Benjamin Franklin

2008-09-22 23:00
Lyssnat på klippet nu. Tycker det är bra. Men har jag fel om jag säger att det känns som att Gabbern inte utvecklat alls? Nu vet jag ju inte hur gammal den låten var, men en klassiker bör ju ha iallafall ett par år på nacken, men jag skulle ganska lätt kunna förväxla den med RTC eller annan gabber. Om man däremot lyssnar på Bonkers 1, och jämför med Bonkers 17, som såvitt jag vet är det senaste albummet, så har Hardcore'n utvecklats väldigt mycket.

Nu har ju jag verkligen inga större kunskaper inom Gabber och är inte insatt alls, så du får gärna rätta mig om jag har fel =)
Manager

2008-09-22 23:29
För mig är Happy Hardcore allt med catchiga melodislingor över hardcore-trummor typ.
Vilka är hans senaste grejer? Hooka lite namn :)

Hehe, låten jag länkade är från 94.
Redline!

2008-09-22 23:56
Ah, ja, det är ju en definitionsfråga :P

Har tyvärr gått ifrån Hardcore lite det senaste året och lyssnar mest på Electro-house och allt som är smutsigt liksom. Mycket franskt.

Ett tips är att fixa de tre eller fyra senaste Bonkers-skivorna. Scott Brown är alltid med på de :P
Jag föredrar ju när han kör mer åt Hardcore-hållet, och då är "Scott Brown - Hardwired Cd. 1" väldigt bra, samt "va_-_bonkers_16_cd3_mixed_by_scott_brown_and_gammer". Detta är nog däremot inte din kopp te, men fan vad de där mixarna kan få igång mig =)

2008-09-23 00:12
Scott Brown - Taking Drugs.

Scott Brown - Rock Da House

Scott Brown - Roll The Track ( Gammer Remix )

Om jag får chansa tror jag att du föredrar Rock Da House, framför de två andra. Nu är inte dessa hans bästa grejer, men du får väl iallafall en idé om hur det låter =)

Hoppas jag varit till lite hjälp iallafall, och hoppas du får upp ögonen för lite brittisk musik. De kan, i min åsikt, elektronisk musik väldigt bra =)

2008-09-23 00:24
Sry för spam, men när jag satt och youtubade scott brown kom jag ihåg en annan Dj som gör en del bra grejer.

Kan lika gärna länka denna också. Lite mysig.

2008-09-23 01:18
Jag kan ju säga att jag hängt med sedan 95-97 någon gång och alltid älskat hardcore, gabber (aka oldschool hardcore) produceras inte längre då nästan allting gick över till newstyle hardcore(aka hardcore :P) och det är ju det som är störst idag i italien,frankrike,nederländerna,tyskland etc.. Kan ge lite smakprover på vad som är vad.

Newstyle (Vad man bara kallar för hardcore idag):

Darkcore (Är igentligen ingen genre då det knappt finns sån musik men det är lite mörkare newstyle såsom Hamunaptra,Endymions gamla):

UK Hardcore:
Scott brown är väl bra exempel, behöver inte visa klipp.s

Industrial Hardcore (Väldigt specielt, måste höras för att märka.):

Hardcore Techno (Ja Techno med hardcore influenser och dist etc, Rude Awakening perfect exempel, Är enda skillnaden mellan detta och Industriel hardcore är att det är techno influenser här vilket skapar en helt annan rytm):

Experimental Hardcore (är heller ingen direkt genre, finns Void Settler bland några få):

Terror (SNABBT; HÅRT!):

Frenchcore:

Speedcore (en av mina favoriter):

Happy Hardcore:

Gabber/Oldschool hardcore:

Ja det är väl lite att börja med :o
"Vet du hur man ser att det är en sverigedemokrat som skapat tråden?
* Särskrivningar och allmänt illa vårdat skriftspråk.
* Ovidkommande babbel om pöbel, svartingar, negrer, hasch, och kommunister."
Manager

2008-09-23 09:55
mephisto: Spamma på, alltid kul med ny musik. Rock da house är åt rätt håll men är kanske en aning trist som låt. Ska checka de andra också.

Fatcaesar: Tungt! Exakt det som behövdes, en guide i djungeln :D Ska definitivt gå igenom allt och återkommer med redogörelse.

Ett till tips: Jag vet inte om det har gjorts förr, men rap över hardcore på svenska: Vesslan och Bulten
Redline!
Manager

2008-09-23 10:09
Mephisto: Upptäckte en kul grej nu nör jag började rippa de här gamla Thunderdome-skivorna. Nummer 7 (alltså min första hardcore skiva från 94) har en låt med Scott Brown :D

Fatceasar: Newstyle känns som du beskriver den naturliga utvecklingen av gabber. Det låter i princip likt med kanske lite bättre utrustning typ.
Redline!
Manager

2008-09-23 10:26
Darkcore känns aningen hårdare än newstyle men jag förstår inte meningen med att kalla det något annat egentligen.
Redline!
Manager

2008-09-23 10:42
Industrial Hardcore har sin charm och kan väl kallas för hardcorens noise-musik men jag tror att för mycket av den varan kan vara huvudvärksframkallande just för att man använder mycket oljud för att skapa musiken. Men i små doser är det heavenly :)
Redline!
Manager

2008-09-24 07:20
Min dator har börjat jiddra med mig. Kan inte spela upp resten av klippen på vare sig whoa eller youtube!
Redline!

2008-09-25 13:57
Dj Weirdo & Dr. Phil Omanski - Young Birds

Omar Santana - Wizard Of Oh

Tails & Noizer

The Dentist - Pulp Fiction (Rotterdam Mix)

Masoko Solo - Pessa Pessa (The Prophet Remix)

The Prophet - MzKzM

Dj Dione - The Atac

TIPS!!

http://www.youtube.com/user/thunderdome94

Han har även från de gamla raritetsskivorna Terrordrome som jag faktiskt också en gång i tiden har ägt.
Dubstep changed my life!

2008-09-25 14:00
Tails & Noizer låten heter "Drum & Basz"
Dubstep changed my life!

2008-09-25 14:03
en favorit på den tiden då jag ägde Terrordrome skivor

Dubstep changed my life!

2008-09-26 15:37
Gabber och hardcore är fina grejer. Jag gillar industriella grejer väldigt mycket.