I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Dubstep: Vilka låtar tycker ni är bäst mixade?

Övrig musik - Elektroniskt

2008-06-08 21:01

Dubstep: Vilka låtar tycker ni är bäst mixade?

Detta går i första hand ut till er som har ett öra för bra mixning/mastring.

Jag har börjat samarbeta med en studiokille som ska mixa mina låtar som drar åt dubstep-hållet. Han har frågat mig efter konkreta exempel på det sound jag eftersträvar, men jag har faktiskt inte lyssnat på så mycket annan dubstep själv, så jag vill vidga mina vyer först.

Jag tänkte därför kolla här: Kan ni rekommendera någon renodlad dubstep låt med riktigt bra mixning?

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-06-08 21:19
bengas album! låtarna på 33-sidorna låter sjukt mycket bättre än många 45-12or

(nu läste jag igen, och såg att du skrev mixning o inte mastring iofs, men ändå)

kolla alla stora bara, typ benga skream digital mysikz etc, så får du en ganska bra bild av hur dubstep är mixat. men sen har du ju kode 9 burial o den sorten också.. så egentligen så spelar de ingen större roll hur du mixar det, huvudsaken är att du tycker det låter fett
http://soundcloud.com/mega-drive

2008-06-08 23:37
Ang. mixning av Dubstep, med the one-and-only Bengrenade:
Benga FutureMusic Studio Interview

Sen har väl många producenter ett eget sound, precis som AA är inne på med t.ex. Coki (Digital Mystikz) vs. Hyperdub gänget med Kode 9/Burial m.fl.

Det är det jag tycker är fett med dubstep, att alla har lite sin egen version av det och att alla kommer från olika musikaliska bakgrunder. Det är väl därför det är svårt att säga en renodlad dubstep låt, även om t.ex. Skreams "Midnight request line" väl ändå måste ses som något form av "Anthem" för genren? (Rätta mig gärna om jag har fel)

Ang. mastring så gör väl typ Transition och andra ställen som pressar skivorna även mastringen på de flesta TP's och dubplates som pressas?
www.Bassline-Express.com

2008-06-09 14:04
som cj säger, vill ni få dubstepmastring, skicka de till transition.
Typ alla de stora grabbarna skär sina dubs där, de flesta bolagen mastrar där, Chef och L.D. jobbar där och omslagsbilden till Dubstep allstars Vol. 3 är tagen där...

Men till en helt annan sak: hur vet du att dina låtar drar mot dubstep om du knappt ens lyssnat på det?

2008-06-09 16:19
AA: Man kan ju tolka "inte lyssnat på så mycket annan dubstep" på olika sätt, kunde varit mer tydlig där men jag orkade inte utveckla det =) Men det jag menar är att jag lyssnat mycket på Benga, Skream, Caspa, Rusko, Burial, L-Wiz m.m. Tillräckligt för att snappa upp de fragment som karaktäriserar dubstep, men ej tillräckligt för att tycka att jag har någon koll.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-06-09 20:22
ait. men håll dig runt 140 bpm och ha mycket bas så blir det nog bra!

Och en annan favorit på alla sätt (låt/mix/mastring) är Coiled av Pangea, ligger på hessle audio.

langa gärna upp nåt så man får lyssna sen!

2008-06-10 01:38
Måste passa på å slå ett slag för Marlow's produktioner (släpp på Blackacre och Contagious). Riktigt mastiga och doftar gärna filmsoundtrack.
www.Bassline-Express.com