I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Sophia Somajo!!!

Övrig musik - Elektroniskt

2008-04-10 23:19

Sophia Somajo!!!

Vem är den här tjejen??!! Jag dör, hon är det vackraste jag sett!

Sjunger alldeles fantastiskt och producerar/skriver all musik själv!!

Någon som vet mer om henne?!

2008-04-11 03:49
Ledsen att behöva säga detta, men jag kollade runt lite och du är inte hennes typ...

men deppa inte ihop över det! världen är full av tjejer

2008-04-11 11:22
Enligt nära källor är hon jävligt dryg att jobba med pga fåfänga
http://www.slagskottfilm.com/
Producent

2008-04-11 13:38
Hon är grym. En riktig pudding också.

Dock hör jag att beatet på introt till hennes EP är en garageband loop vilket inte är så coolt.
Men musiken är fet och det är väl det som är huvudsaken.

2008-04-17 10:23
djbb_beats:
en appleloop byggde den största hiten world wide 2007, så underskatta inte appleloops iaf.
Its Tricky!
Producent

2008-04-17 22:34
okej coolt

2008-04-18 13:59
yeah
Its Tricky!

2008-04-19 10:30
impicit - vilken då? nu vart jag nyfiken
Jag är starkat i världen

2008-04-19 12:25
Rihanna - Umbrella.

Trumloopen är tagen direkt ur appleloopsen i Logic. Heter "Funk drum 2" eller nåt liknande. Men jag klandrar inte producenten/proddarna för att ha tagit den, den är riktigt bra.
Its Tricky!

2008-04-19 12:31
"Vintage Funk Kit 3" hette loopen
Its Tricky!

2008-04-21 05:02
koolt! eller ja koolt kanske det inte är, men lite rolig kuriosa.
Jag är starkat i världen

2008-04-22 14:42
/hud X1

Vill inte vara den som är den, men av att se på henne får jag en känsla av att du har rätt.
Tror hon är en riktig maneater!
Love Music And Dance

2008-04-22 16:41
djbb_beats P19

Justice gjorde hela sitt kritikerrosade debutalbum i garageband med endast garagebandljuden, inga refills eller nånting. Säga vad man vill om deras musik men de kom jäävligt långt med det där.

I slutändan spelar det ingen roll hur dyra ens grejer är eller vad för program man använder så länge man har en bra vision och ett sinne för hur man vill att ens musik ska låta.
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.

2008-04-22 23:34
Användaren är inte inloggad marvingaye P22

de har jag ganska svårt att tro

2008-04-23 01:20
XDZ X0

De har sagt de själva flera gånger, officiellt. Lurka runt om du inte tror det.

2008-04-23 01:28
mm just det de använde cubase ibland istället för garageband också, men samma sak där, bara software soundlibraries. Så faktum kvarstår, det spelar ingen roll vad man använder så länge man vet vad man håller på med.

Man kan f.ö återskapa de typiska justice/sebastiAn ljuden genom att bara leka runt med thor synthezisern och de soundbanks man får till reason 4.

2008-04-23 01:50
Många synthar kan väl få fram flera liknande ljud men jag tror inte heller att Justice bara använt färdiga ljud från olika program.
you should have stayed in the pen, hoe a$$ nigga

2008-04-23 01:59
aså garageband är typ som E-jay fast för mac. visst att dom bara kör mjukvara de gör ju typ alla nu förtiden men att dom sitter me garageband är en lögn, de e bara barn och cp skadade människor som provar på garageband.

2008-04-23 02:26

Ni är för gulliga ni. Okej här då eftersom ni var för lata eller helt enkelt inte vill se sanningen för er själva:

Do you prefer using software or hardware keyboards and drum machines?

GA: We used to work with hardware and synths for the previous singles, but for the album we mainly used software, particularly Cubase and GarageBand.

XdR: We love the flexibility and the possibilities offered by software. A lot of people say that software is shit because it doesn't sound like analog-hardware stuff. I think the fact that it doesn't sound like analog gear — but something else entirely — is why we like to use it. And with Cubase SX and GarageBand , we mainly used the sound libraries, which are quite amazing

källa: http://remixmag.com/artists/electronic/remix_justice/

Det där är bara en av flera intervjuer jag har läst där Justice nämner att de använder garageband och dess soundlibraries.

Sedan har även JFK från MSTRKRFT bekräftat på deras forum att Justice använder Garageband med endast software soundbanks.

Underskatta inte vad man kan göra med ett program som Garageband(som jag förövrigt inte tycker kan liknas vid E-jay alls) och endast software synthar med default soundbanks.

Det spelar ingen roll hur mycket hardware och analoga synthar man har och hur mycket allting kostar. Har man en bra vision och vet vad man håller på med så kan man göra musiken man vill. Köp mig ett par fotbollsskor för fyra tusen och jag kan fortfarande inte trixa mer än 20-30 på raken.

2008-04-23 02:55
Men dom är ju lite efterblivna också. Spelar pretentiösa. Försöker vara rockstjärnor, ljuger och är tvära i intervjuer. Kul att du köper det iallafall, jag är mer kritisk tänkande än så. Och jag skulle lätt kicka bollen 100 gånger på raken med ett par schyssta nya, dyra nikepjucks. Sådeså.

2008-04-23 03:11
haha, för jävla gulligt. Först vill folk inte tro på att de har sagt det och sen när jag visar källa så "ljuger dom".

Whoa är allt för skönt.

2008-04-23 03:32
Ironin du var för dum för att förstå är att jag inte riktigt tror att det justice säger i intervjun är helt sant. Svårare än så var det inte, eller hur?

2008-04-23 10:34
ni kan ju kolla senaste nummret av MM. Där berättar dom hur dom gör, vad dom använder osv.
Its Tricky!

2008-04-23 12:30
springsten P17

Va? det var ju precis det jag sa. Du tror att dom själva och till och med andra band av nån anledning ljuger om justice fattiga produktionstekniker. Vilket är väldigt roligt. Är detta en stor konspiration kanske? haha
Du verkar också tro att en oteknisk fotbollsspelare blir teknisk med dyra skor (vilket var det min jämförelse syftade på om du nu missade det).

Du måste antingen inte veta nånting om elektronisk musik eller ha mycket lite vetskap. Som jag nämnde tidigare, jag har efter att bara lekt runt lite i reason lyckats återskapa så gott som alla "ljud" de använder. Det med endast malmström och thor synthezisers + scream4distortion och compressing. Jag har ingen tvekan om att man skulle kunna göra detsamma i garageband, cubase eller ableton. Behövs även ingen vidare expertis för att kunna göra det.
Skillnaden är att de kom på dessa ljuden, skrev svängiga basslingor, synthloopar, snares osv och gjorde sedan ett fullängdsalbum av det.

För att vara ontopic då detta har gått lite överstyr: Tycker Sophia Somajo är rätt kass men snygg.

2008-04-23 15:09
marvingaye P22

självklart måste man ha skills för att göra bra musik, men du tycker att de är imponerande att dom kör garageband å gör bra musik med det. själv tycker jag bara att de är helt idiotiskt eftersom programet suger och de blir bara en massa onödigt extra arbete.

2008-04-23 17:40
XDZ X0

Jag tycker att det är imponerande att de kom så långt med det. Dessutom är deras grejer väldigt bra tycker jag.

Har läst i intervjuer att de använde garageband för att det är enkelt och eftersom de inte ens visste om de skulle vara seriösa med hela musikgrejen. Inga proffs direkt, vilket de själva säger.
Dom höll ju från början på med grafisk design..

2008-04-24 08:33
Ordet mainly i engelska betyder "främst" alternativt "i första hand", men ni verkar alla ha förbisett det när ni läste intervjutexten. Så om något skriver "For my album I  mainly used windows media player " betyder det alltså inte att man uteslutande exklusivt bara använde windows media player för att göra musiken, utan att man i stor utsträckning använde den som redskap.

Så i vilken utsträckning  justice använde sig av garageband eller inte lär ju ingen av oss få redapå fullt ut, så varför lägga ner tid på att tjaffsa om det?

Om någon annan uppenbarligen säger att använder garageband, varför skulle det påståendet bli mindre rimligt bara för att man själv tycker programmet är osmidigt?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-04-24 12:23
Ljudas P24

Jo precis. Grejen var dock att folk inte ville tro att de använde GarageBand ALLS, "det är lögn etc etc". Dessutom så säger de "mainly" eftersom de även använde cubase och har med ett par subtila samplingar från andra låtar.

Håller med om ditt sista stycke. Jag förstår inte ens varför det är så förvansvärt då GarageBand är ett väldigt lättanvänt program och de hade inte så mycket expertis från början. 
Kan väl bara förklaras med "whoa will be whoa.."
Producent

2008-04-24 12:51

Man får väl använda vilket sunk program man vill men det är fortfarande inte coolt att använda dom färdiga looparna.

Jag gjorde mina beats i EJAY i flera år men jag använde alldrig deras looparna.

Användaren är inte inloggad Z 
Skivsamlare

2008-04-29 11:18
Jag gillar Stockholm Calling, hoppas hon gör något som är lite mer uptempo snart. det vore kul att höra.

Angående justice så har dom ju samplat en hel del också. Så allt dom gör är ju inte direkt självspelat ur den aspekten, även om de har tweakat runt med ljuden ett antal gånger. Men resultatet är ju edt enda som räknas.

Do you prefer sampling or creating your own sounds when making music?

GA: I have a personal-pride problem with sampling. But we were arguing about it, and in the end I agreed with Xavier that the result is the only thing that matters.

XdR: I think this is a standard process in making electronic music — the important thing is to not be frustrated at the end. There are only three recognizable samples on the whole album, and we did not try to hide them. All the rest are microsamples that even the authors could not recognize. And there are some you can have some suspicions, but you can't be sure it's coming from what you think it is.