I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Min första mix :) Kritik!

Övrig musik - Elektroniskt

2008-03-06 18:03

Min första mix :) Kritik!

Tjenare, har gjort min första mix nu med sony acid, har bara lekt runt lite i virtual dj tills jag hittade programet och testade lite och tyckte det var riktigt kul att hålla på med programet.
Är inte så insatt i att mixa osv, fast drog ihop några daft punk låtar och försökte göra så gott jag kunde.
Vill gärna ha kritik, och om någon vet.. Finns det någon sida där man finner tutorials?
Och kan ni säga vad jag bör tänka på osv? Vore välldigt nice att lära sig mer.

Jag kör enbart med datorn, ingen mixer eller dyl, tror inte jag köper sånt föräns jag är
säker på att jag kommer att syssla med detta : )

länk: http://www.speedyshare.com/651611114.html

2008-03-06 18:08
Och en sak till, kan ni tipsa till bra house musiker? Orkar inte lyssna på enbart bob sinclar och daft punk :) Orkar inte googla heller då dom flesta inte ens är bra imo : /

2008-03-06 22:33
mixar gör man inte i datorn.
New job. New Life. Good life

2008-03-07 15:17
Sen är ju saken den att man mixar inte om man bara drar crossfadern över till andra sidan.
"Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both." – Benjamin Franklin

2008-03-07 15:51
Dimitri in Paris' grejer i allmänhet är ruggiga, In the house of love i synnerhet.
Jag finner inga svar, det finns inga svar!

2008-03-07 15:53
Dimitri from Paris' grejer är ruggiga. "In the house of love" i synnerhet.

2008-03-07 15:54

Oj då, där blev det lite fel. Ta bort mitt första inlägg och detta. :)

2008-03-08 00:53
Sorry för första inlägget. Inget bra inlägg för en som uppenbarligen vill utvecklas.
Nu hoppas jag att någon som faktiskt _KAN_ detta med mixning osv skriver ett inlägg med mer konkreta tips och bättre kritik. Men jag har också sysslat lite med Virtual DJ bara på skoj och precis som du mixar jag Daft Punk väldigt mycket =)

1. Sänk inte volymen på låten du vill mixa in. Få den istället att smälta in, försök beatmatcha dom så att det låter bra.
2. Börja inte mixen med att pitcha upp en långsam låt. Hörde direkt att det inte var professionellt alls. Även om jag redan visste det så gav det mig en "åh, orka lyssna på detta"-inställning.
3. Kan inte säga det nog, försök verkligen få låtarna att gå bra ihop. Du kan inte bara ta två låtar, beatmatcha dom och tro att det funkar. Det finns låtar som går bra ihop, och så finns det låtar som inte funkar. Har med sk "keys" att göra. Är inget vidare på musik utan detta är sånt jag hört/läst.
4. Kör på mer och tro inte för en sekund att de första 10 mixarna kommer låta vidare bra.
5. Börja inte med att försöka få något låta bra eller professionellt. Det jag tycker du ska göra är få en känsla för programmet och vilka funktioner som passar dig.
6. Fortsätt mixa Daft Punk en stund tills du lärt dig vilka låtar du kan köra ihop och sen tror jag resten kommer av sig själv.

Hoppas att jag hjälpt dig lite, även om detta är punkter som kommer från en som är lika mycket nybörjare som du. Cred för att du vågade posta på whoa!
"Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both." – Benjamin Franklin

2008-03-08 00:55

http://vibe4me.blogspot.com/

här hittar du lite schysst house med blandade artister
Ibland

2008-03-08 11:04
En sak till angående mixning som alla gör fel på i början..

Det finns ofta (alltid i dansmusik som går i fyrtakt iaf) partier där olika saker händer i musiken, detta är var 16e takt eller var 8e, det gäller att höra vad som händer var. Om du startar låt nr 2 som ska mixas in när låt nummer ett nyss går över till ett nytt steg och håller pitchen bra ska du se att när låt nummer två kommer ur inmixningsbeaten (8 eller 16 takter) i början händer det någotshysst i den första låten som gör att det låter mycket snyggare att mixa in.

Misstaget i början är annars att man fokuserar på att hålla pitchen rätt men inte på var man lägger in låten, detta bör inte underskattas..

Luddig beskrivning men aja, det funkar så med allt djande, sen finns det en miljon olika stilar, men de utgår ofta från samma sak. Vissa kör 2 minutersmixar andra femsekunders, viktigaste är att låtarna passar ihop, då kan man börja bygga mixarna utifrån det.
http://www.earforcefm.blogspot.com