I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2008-03-04 22:22

nybörjare

Hej på er. Jag skulle behöva eran hjälp (kanske fel forum).
Så här ligger det till. Jag har nu ett tag varit intresserad av hur man gör elektronisk musik. och efter att ha hört den här låten, Flutterby, så bara måste jag lära mej pyssla med elektronisk musik. Jag har ingen aning om hur det fungerar och behöver därför eran hjälp med sånt som är bra o veta. programvaror, guider, vad som hälst som kan behövas för att hjälpa en nybörjare inom det här. tack på förhand, peace.

http://profile.myspace.com/index.cfm?fuseaction=user.viewprofile&friendID=150918270
lyssan på flutterby, grymt bra.

2008-03-05 01:31
Din "länk" fungerar inte. Men om du vill börja göra elektronisk musik så är det bästa du kan börja med att ladda ner ett demo av t.ex Fruity Loops och läsa guider och testa och börja komma igång. Så kan du hänga i producentforumet här på whoa. Och det kommer ta några år innan du känner dig nöjd men det är bara att jobba. Finns ingen genväg
you should have stayed in the pen, hoe a$$ nigga

2008-03-05 03:51
jag är så fruktansvärt LO-FI i mitt musikskapande att jag anser att musikprogram är för idioter. jag använder mig av min analoga leksakssynth, en virituell midisynth, windows ljudinspelare, audiocity för diverse effekter, hammerhead virituell lek-trummaskin och sen så pillar jag ihop allt i filmklippningsprogrammet adobe premiere pro 7.0.

var kreativ bara. jag hade ingen aning om hur man gjorde musik hemma i pojkrummet för ca 2 år sen. sen kom jag på allt detta själv.

smakprov på min musik finns här för er som inte tror på att det går att klara sig utan krimskrams som fruity loops, reason, cubase och allt vad det heter. dock är länken till mitt gamla band som gjorde indie bitpop typ. finns ingen myspace för mitt mer seriösa electro/disco projekt än.
INGA TJEJER PÅ INTERNET!

2008-03-05 19:02
CiL- Coolt men låter något omständigt. Tror absolut på dig, burial påstår ju att han gör typ samma sak fast han klipper ihop det i något ljudprogram istället. Varför använder du inte adobe audition?

Själv lärde jag mig göra musik i fasttracker2 och jag saknar det verkligen. Men fruity är nog rätt bra att börja i nuförtiden.
http://soundcloud.com/80scrackpolo

2008-03-06 00:34
dundermannen P12

asså grejen är den att jag vant mig vid att göra musik på detta sättet och tycker det går smidigt. jag orkar verkligen inte lära mig något musikprogram, jag är rädd för att gå bakåt i min egna utveckling då. namsayin?
INGA TJEJER PÅ INTERNET!

2008-03-06 00:41

pröva demos på de program som finns o se vilket som funkar bäst för ditt sätt att producera och lära dej nya grejer.

dundermannen
varför kör du inte fasttracker längre om du saknar det?

2008-03-06 01:33
Senast jag kollade, vilket iofs var väldigt längesen, fanns det inget som fungerade till xp, plus att alla väntade på trean. Sen är jag väl lite rädd att jag förlorat mina ft-skills också...

2008-03-06 10:44
Jag har för mig att jag körde fasttracker back in the day. Något trackerprogram använde jag iallafall, och jag har xp.
you should have stayed in the pen, hoe a$$ nigga

2008-03-06 11:49
dundermannen
finns väl andra trackers som funkar till xp.
nu använder jag iofs inte något trackerprogram men många verkar använda buzz i dagens läge..kanske det funkar till xp..tracker som tracker liksom..

2008-03-06 14:09
Jo googlade lite, det finns trackers som är typ kopior, fast det är ju nostalgitrippen jag är ute efter. Sätta sig framför ft och göra en grym låt på två minuter som man lyssnar på medan man spelar nibbles. Att börja göra trackermusik igen hade annars känts lite som ett steg tillbaka.

2008-03-06 22:37
Mitt tips är att skaffa ableton live och en midi klaviatur det är egentligen allt du behöver till en början, ett bra ljudkort kan ju ochså va att föredra. Sen  ser du till att få tag i bra vst synthar för dansmusik kan jag ju tipsa om FM8 och Massive...

Om du vill köpa riktiga synthar så finns det hur mycket som helst Juno106, Minimoog, Nordlead osv osv osv..
New job. New Life. Good life