I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Electronica(?)... tips?

Övrig musik - Elektroniskt

2008-02-26 00:32

Electronica(?)... tips?

tja! är ganska ny inom electronica genren. För typ ett halvår sedan började jag lyssna på the chemical brothers (ja, jag är sen och ja jag kallar det electronica.. det är säkert inte rätt genre men jag är dålig på genrer så...) och nu igår upptäckte jag RÖYKSOPP. Jag vet, jag är jävligt sen med röyksopp de va inne 2001 men jag är som sagt nybliven "electronica" älskare. Jag vill ha tips på nya electronica artister (i min definition, det vill säga chemical brothers, röyksopp och i viss del daft punk = elektronica). Låtar jag gillar med röyksopp (som för övrigt är helt jävla underbara) är Remind Me och Only This Moment... 

Så.. Kom med tips till en nybliven "electronica" (vad ska jag kalla det?) älskare

Bifogar "Röyksopp - only this moment" musikvideon direkt i inlägget eftersom musikvideon och låten är helt underbar!

ENJOY

jag har alltid rätt.

2008-02-26 00:35
Xikwri neyrra, vegetal, melorix, psykovsky, psyclon nine.. te.x
Jag förstår att du hatar mig, jag är ju faktiskt bättre än dig.

2008-02-26 00:36
oj många tips snabbt.. ska kolla in dom tack 
jag har alltid rätt.

2008-02-26 00:38
Dock elektronisk inom psytrance genren, däremot psyclon nine är snarare industrial..

2008-02-26 00:39
nja... dom va inte så bra haha.. helt ok men inte riktigt va jag letar efter.. lite för mkt TECHNO?!? haha
jag har alltid rätt.
Moderator

2008-02-26 00:39
trentemöller. justice, pendulum och sånt är ju annat som är rätt vettigt att gå igenom för en nybörjare.
"nu befinner jag mig på ett forum där många verkar skolka alt. sysslar med graffitti " - MrSandman

2008-02-26 00:42
aaah justice har jag.. UNDERBAR! tar ett tag att älska men när man lyssnat igenom är han helt underbar... pendulum är ok.. lite mer åt DnB/Trance hållet väl, Såg honom/dom på hultsfred på något år sedan.. sög live
jag har alltid rätt.

2008-02-26 00:54
JonkaGOO

Techno? Det är inte techno btw bad du om elektronisk musik.^^

2008-02-26 01:04
det va inte dåligt.. men jag söker något mer som det här
jag har alltid rätt.

2008-02-26 01:06
Okej! Isf kan jag tipsa om Shpongle.

2008-02-26 01:09
... och vad jag gillar i den låten är mest melodin.. stilen är väl okej, men melodin är underbar. Stilen jag gillar är mer som detta vilket är helt annorlunda.. Aja svårt att definiera vad som är bra, men electronic som inte är techno (trance, rave eller acid) ^^. keep em commin!!! posta gärna youtube filmer, lättare att kolla än bara ett bandnamn..
jag har alltid rätt.

2008-02-26 01:16
Shpongle funkar =).. inte vad jag söker men jag gillar denna.. ska "beställa" deras skiva nu.. meeeeeer! =). Posta gärna youtube filmer som sagt. lättare att gå igenom
jag har alltid rätt.

2008-02-26 01:21
och hur uttalar man Shpongle? ?
jag har alltid rätt.

2008-02-26 09:33
Schhhhhhpångel, there u got it man =)

2008-02-26 10:24
MSTRKRFT kanske passar dig.
INGA TJEJER PÅ INTERNET!

2008-02-26 13:04
Alltså är det electronica du är ute efter så skulle jag väl tipsa  om typ aphex twin, squarepusher, autechre, plaid, plone, mouse on mars och kanske dom där valutan som jag tycker är himla bra. Fast det kanske inte är riktigt det du söker.
http://soundcloud.com/80scrackpolo
Användaren är inte inloggad Z 
Skivsamlare

2008-02-26 14:08

Om du söker ny musik rekomenderar jag dig att kolla via last.fm och hypem.com.

Gillar du trentemöller kan Kleerup vara värt att kolla upp. Det är ju lite softare men jag finner väl vissa likheter.
Kolla in Alan Braxe & Fred Falke också, men dom är väl lite åt det houseigare hållet. eller ngt-

2008-02-26 21:04
Efter att ha lyssnat på dina exempel så tror jag att det du söker är syntpop. Kolla And One och dylika band.
http://soundcloud.com/80scrackpolo

2008-02-27 09:16
För saker som Star Guitar bör du söka dig till mer houseorienterad musik. Daft Punk är ju en bra början, men sen finns det sköna grejer som Kitsuné Maison-kompileringarna. Dem hittar du säkert på The Pirate Bay eller liknande, och dem innehåller saker som dessa (väljer några favoriter):

The Whip - Divebomb
http://www.youtube.com/watch?v=Urfxj_DMPi4

The Lovely Feathers - Frantic
http://www.youtube.com/watch?v=ggAlODRAarc
(Ja, de innehåller en del indiepop och dylikt)

Simian Mobile Disco - I Believe
http://www.youtube.com/watch?v=5mZzzZLG2pY&feature=related

Men eftersom du var inne på Röyksopp så bör jag väl rekommendera big beat, till exempel Fatboy Slim.
Annars finns ju alltid en rad olika artister/band som jag tycker hör ihop av någn jävla anledning, antagligen för att alla är kultförklarade inom EDM-världen:

The Prodigy
The Chemical Brothers (Ja, du postade ju dem!)
Faithless
Aphex Twin (Som någon annan sa, men akta dig för hans glitch-musik, tror inte den är din kopp te direkt)

CiL rekommenderade ju MSTRKRFT, och det är just sån musik som rinner i samma ådra som Kitsuné Maison-musiken. Välkommen till EDM-världen, jag hjälper dig gladeligen mer!