I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2007-08-02 16:36

Grime & Garage

Jag lägger den här tråden i elektroniskt för jag har svårt att kategorisera grime, och det är osäkert om det är hiphop..
Ah well.

Jag vill ha så mycket tips om bra grime och garage som möjligt.
Helst tips på skivor och artister, men enstaka låtar sitter säkert lika fint. =)

Alla tips tar jag emot med glädje, tack på förhand.

whoopzidoo

2007-08-02 17:19
Grime att börja med Dizzee, Wiley, Kano, JME, Jammer, Tinchy Stryder, Roll Deep, Neckle Camp. Garage har jag aldrig lyssnat på, vet inte riktigt vad det betyder faktiskt.
http://soundcloud.com/80scrackpolo

2007-08-02 17:20
Det är utan minsta tvekan elektroniskt, hahaha. En hel handfull av artister inom grimescenen är ungar från gatorna, dom skulle inte under några som helst omständigheter ha råd att producera med organiska instrument. Och man hör ju att det är elektroniskt...
Och ja, det är en subgenre till hiphop.

Bearman, Wiley, Dizzee Rascal, Skepta, JME, Roll Deep, Jammer, Footsie, Trim, Bashy, Sway och Crazy Titch för artister.

Bearmans album Bear Necessities är övergrymt!

www.rinse.fm  - vet inte om adressen är helt rätt, men annars får du söka på google eller något efter "rinse fm". Ska finnas en annan grym, men kommer inte på just nu. Du kan även vilja kolla in dubstep, som är den instrumentala versionen av grime.

2007-08-02 17:20
typ samma sak
I´m made by gold, thats my strength

2007-08-02 18:39
Jag glömde att påpeka att jag har redan så mycket jag kan från Wiley, Dizzee, JME och Roll deep..

Men jag ska kolla upp de andra nämnda.
Oh just det, radiokanaler på nätet tar jag även emot med öppna armar. Har hört mycket dubstep, dnb och hela köret från såna kanaler.

Är på väg mot London så jag vill se om jag ska söka skivor i affärerna som finns där, så fortsätt att tipsa.
whoopzidoo

2007-08-03 06:23
Frisco, Doller Da Dustman, Devlin, Dogzilla, K-Dot, Scorcher, Shifty, Slix, NG Cartel, Shystie, Lioness, Lady Fury, Highly Rated, Lethal Bizzle, Skepta, Wretch 32, Syer Bars, Narstie, Desperado, Devilman, Newham Generals, Akala, Miss Dynamite, Chronik, Roadside G's. Med de andra tipsen i tråden så har du nu massor att leta efter!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
DJ

2007-08-03 09:28
Kolla in Are you dumb mixtapen med Jammer, mycket bra. Skepta är alltid en höjdare.
They´re not big in the game/
They´re finished/
Like a man trying to fit a flathead into a phillips

2007-08-03 09:56
Alltså kan ni lära er skilja på genrer.

Garage är en form av disco/house från New York. Mel Cheren brukar kalla house för "garage on a budget" i meningen att man använder instrument i garage och house är elekotrniskt. Vill du höra garage så lyssna på livesets, produktioner och remixes av Larry Levan, genren föddes på hans klubb The Paradise Garage.

Däremot är grime sprunget ur UK garage som är en annan genre. So Solid Crew, Ms Dynamite, Artful Dodger etc gör UK garage.

Kan vi en gång för alla hålla isär dessa?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
DJ

2007-08-03 13:23
Det känns ju iofs ganska givet att personen ifråga ville veta mer om UK garage.
They´re not big in the game/
They´re finished/
Like a man trying to fit a flathead into a phillips

2007-08-03 14:34
floppen, efter att ha läst igenom tråden så verkar det som om hon vill ha tips på BÅDE garage och grime, jag ser ingen som blandar ihop det såpass att du måste copy+pastea ditt vanliga svar i grime/ukgarage/eski/sub-low-trådar här på whoa.

2007-08-03 18:49
Missa INTE Dance 4 now med tinchy, hans fetaste sen underground.

2007-08-06 01:56
dagens so solid gör fet rap, men det har dom alltid gjort vid sidan om, hårdaste grime ute nu är som jag alltid säger roadside g´s, paid in full aka pif, alc aka acre lane campaign, dogg pound aka da pound, essentials och pdc, its all bout south seen (nästan he he)...
www.illizit.com www.myspace.com/mayornas http://youtube.com/v/ww.youtube. www.dj-silence.com www.obnoxiuz.com www.ricowon.com www.hoova.se www.liveammo.se

2007-08-06 03:27