Vokaler på dubstep?
Kom nyligen på att jag aldrig hört några vokaler förutom samples på dubstep? Ngt jag bara missat eller?
tack för svaret. Någon annan som vet vem det kan vara eller iflall det finns mer? Känns dock endast som en tidsfråga innan folk börjar voicas över dubstep, tycker jag.
Fat Freddys Drop- "Cay's crays" (DMZ remix)
www.dj-gena.com --> http://www.myspace.com/dj_gena (AOD)
Skream & Warrior Queen - Check It (Tempa)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Digital mystikz - Anti war dub
www.clubtraffic.org - www.myspace.com/djsystematic
Digital mystikz - Anti war dub: http://mp3.juno.co.uk/MP3/SF239284-01-01-05.mp3
Det är ju helt klart så att det mesta är instrumentalt, men det finns en del vokala låtar också. Till att börja allt som Kode9 & Spaceape har gjort tillsammans, som "Backwards", "Fukkaz", "Kingstown" och "Sign of The Dub" med mera. Burial har också gjort en låt tillsammans med Spaceape, den finns på Burials album och heter just "Spaceape" JME rappar på albumversionen av Skreams "Tapped", den är också rätt okej. Sen har vi ju gruppen Various Production, de ses väl typ som att de på sätt och vis hänger ihop dubstepscenen. En del av de grejer de gör är dubsteppiga, och de har vocals på det mesta de gör. Samma sak med Milanese, han (eller de?) är också på gränsen av dubstepscenen och har vocals på en del grejer. Bästa grejen är remixen av Virus Syndicates "Dead Man Walking" Virus Syndicate, de ligger typ på gränsen mellan UK rap och dubstep. De har en grym låt med Sizzla på vocals som heter "I Got Too". Shackletons låt "Blood on my hands" är en annan fin dubsteplåt med vocals. En del grejer som The Bug har gjort ses väl ibland lite som en slags föregångare till dubstep, han har ofta vokalister. Han har ju även med en låt som Flow Dan rappar på, på Warrior Dubs-samlingen som nämndes tidigare i tråden. Det var allt jag kom på just nu...
don't get chumpatized
Ja! Förresten, måste ju även nämna en fet oldschool 2step/dubstep-låt, El-B ft. Juiceman, "Buck & Bury"!!
don't get chumpatized
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
jag lyssnar mycket på hiphop från england och grymt mycket grime men dubstep "med vokaler" på låter ju fan som vilken Grime låt som helst...okej lite skillnad kan de vara på takten..men men
Skrewface ja, den är fet, big up! Laddade ner den från dubstepforum häromdan. Funderade på om jag skulle nämna den, men jag tänkte att det blir en jäkla djungel om man ger sig in på inofficiella remixes och sånt.
don't get chumpatized
gränsen mellan att prata om "vokal dubstep" och "grime med dubstep-influerade-beats" är ganska flytande som jag ser det. första gången jag hörde midnight request line var i ett set som plastician (då plasticman) körde med skepta, lady fury & j2k. jag tror många andra första gången kom i kontakt med den (och andra stora dubstep-tunes) som en instrumental på ett grimeset live eller på radio. många grimedjs blandar också i sina mixar mellan grime och dubstep, och blendar en vokal grimelåt med en dubsteplåt, typ som plastician ofta gör. så helt enkelt, grime och dubstep är musik där DJn, mixar, sets på pirat och vanlig radio, sessions med DJs och MCs live allt har väldigt stor roll i förhållande till inspelade släppta låtar. så scenen bygger lite på att det görs instrumentala tunes som man kan använda i ett set (som på så sätt får en publik). på det sättet lever grime och dubstep i symbios. där i inte sagt att dubstep inte är en helt egen grej, och jag är helt med på att en DMZ-kväll rakt av inte är grime. MEN just när man pratar om "vokal dubstep" känns det konstigt att tänka bort den nära relationen till grime, framförallt att publik m.m. ofta gillar båda. Och såklart finns det även MC-ing jamaicansk style, eller Dnb-style som är den vanligaste sorten på renodlade dubstepklubbar. Typ som han som kör med Digital Mystikz live (vad heter han). Ofta nuförtiden har folk en bild av att grime och dubstep är påväg ifrån varandra. detta kanske mest för att dubstep börjar bli internationellt riktigt stort som en helt egen grej. men i london, och om man tittar på artisternas utveckling, så känns det som att grime och dubstep har mycket att ge varandra även i framtiden, och att den kopplingen kommer finnas kvar. jag tror dubstep gör grime kreativt samtidigt som grime kan göra dubstep mer kreativt än att enbart vara en dnb/jungle-subgenre
Ja, jag tror att grime och dubstep håller på och närma sig varandra. Bland annat eftersom kvalitetsnivån på grimeproduktioner har höjts det senaste året, och att det på så sätt nu är mer möjligt att spela grime och dubstep sida vid sida. Förut var det svårare, det var så extremt olika ljudbild att byten från det ena till den andra bara blev konstigt. Och sen också det att det kommer en del halfsteppiga grimeproduktioner, som t.ex. Tubby och Footsies "Tigerstyle", som dubstepheadsen absolut bör gilla men som ändå helt klart är grime. Sen vill jag bara säga att dubstep med vocals på inte alls nödvändigtvis känns ett dugg grime. Det beror ju på MC'n, man får ju vara lite känslig och försöka hitta ett sätt att rappa på som passar musiken (som till exempel Spaceape). En av grimens beståndsdelar, som skiljer grime från andra musikstilar, är ju just sättet man rappar på, till exempel hur man ofta har flera rader efter varandra med samma ord på slutet. Jag tycker inte att det är så intressant när MC's kör den stilen på dubstep, för då blir det ju bara en grajmig soppa av det.
don't get chumpatized
Kommer ihåg när vi hade Lickshot på besök på en av våra klubbar, Och jag lirade lighning med Skream precis innan han skulle gå upp.. Han frågade mig va d var jag lirade o jag förklarade att det var Skrea, han hade ingen aning om vem det var. Så hur mycket symbios än dubstep och grime än lever i så är det två skilda saker. Tror inte dom flesta grimejocks lr producenter har så stor koll på dubstep lr vice versa.
All out dubstep show @ Streamizm.com 19-20cet live audio och video onsdagar!!
Tackar för undervisningen. Måste dock erkänna att jag utryckte mig lite klumpigt då jag menade sång och inte MC:ing över dubstep. Håller för övigt med om att grime och dubstep lever nära varandra och har mkt att ge och ta av varandra.
Trickykid Men hur länge sen var det? Jag vet inte vilket tillfälle du tänker på, men det är väl rätt länge sen? Var det när Trim & Scratchy var här, det är väl typ ett år sedan? Det har ju hänt otroligt mycket med dubstep sedan dess, 2006 är ju verkligen året när dubstep har exploderat, jag tror att det säkert har fått en tio gånger så stor publik på ett år. Därför tror jag att det är betydligt fler i grimesvängen som har någorlunda koll på dubstep idag. Men jag har ingen aning egentligen, det är bara spekulationer från min sida :)
don't get chumpatized
detta var i mitten av 2006.. och jag vet inte.. jag blev fett förvånad eftersom inte lickshot hade en blakaste aning vem skream va.. men jag håller med om att dubsteppen har fått ett ordentligt uppsving under 2006
ang. lickshot så känns det som att han och roll deep överhuvudtaget är bland de inom grime som är längst ifrån dubstep av alla. så just han förvånar mig inte att han inte hade koll på skream. (därmed inte sagt att lickshot är nåt annat än bra. sympatisk och engagerad med. antagligen den DJ inom denna scenen som vart i sverige mest).
ang. vokaler på dubstep så som jag sa, vissa saker är verkligen HELT olika mellan dubstep och grime. och en sak som händer inom dubstep, i att många utanför england både producerar och jobbar rätt långt in i scenen, gör att det på det sättet kommer utvecklas annorlunda än grime som helhetsfenomen.
men som sagt, ang. vissa saker, i London och i artister/mcs/djs/lyssnare/bokare/internet/portaler m.m. så finns det en hel del gemensam mark. i både utvecklingen av musiken och soundet och i andra saker kring. vilket jag ser som gött.
Måste hålla med om att lickshot är en sjukt skön grabb hursom.. även fast han inte hade koll på skream.. =)
mest äldre jamaica-acapellor på beats. Low it how u tan / Req line mashen var förövringt ett hån mot Skream . precis som nån över mig skrev att man ska nog psasa sig mkt me att dela ut sina bootlegmashs, skulle jag vart producent och hört att en av mina låtar plötsligt hade en pojkbandskille på sång över den skulle jag inte bli så glad.
fråga på.
klart det finns likheter mellan dubstep o grime, precis som massa andra musikstilar är lika, men så som dubstep o grime låter idag så är det inte konstigt att stilarna faktiskt har olika namn. men för att gå tillbaka till trådskaparens andra fråga;Känns dock endast som en tidsfråga innan folk börjar voicas över dubstep, tycker jag. Allt är väl en tidsfråga antar jag, men jag tror att man på dubsteppen kommer kunna se en utveckling ganska lik t.ex. house, dvs fler sub-genrer, vissa med massa vokalt i o andra helt utan, men att grunden i dubstep alltid kommer vara det instrumentala.
http://soundcloud.com/mega-drive
Äh, jag tror att dubstep bara är en larvig subgenre som kommit till av att några producenter fått storhetsvansinne så som det alltid blir i england så fort någon hittar på något "nytt" och känner sig för speciella för att bekänna sig till redan etablerade genrer. Men visst, det är ju tydligen trendigt och bra...
"Du är en död sill"
Haha Mofajja.. jo eftersom dubsteppen är "ny".. det roliga är att vissa tror att dubstep genren bara dökupp med midnight req line.. Det finns alltid väldigt mycket historia bakom.. Och så också i detta fall.. Hursom tycker jag att genren ska prisas.. Det känns sjukt fresh och när man kör dubstep ute så är det en sjukt skön energi som jag inte känt på väldigt länge.. =)
Mofajja P22: Humor, jag gillar det! Hohoho
www.dj-gena.com --> http://www.myspace.com/dj_gena (AOD)
det skulle vara rätt sweet egentligen ifall dubstep blev trendigt, så det kunde konkurera ut all möjliga subgenres av techno och all annan elektro som verkligen inte rör mig det minsta.
ang. grime/dubstep,. inte för att jag tycker den här diskussionen är så viktig, eller för den delen att några genrebeteckningar betyder mer än musiken och de som håller på med den/lyssnar på den.
men nu när diskussionen ändå är uppe, jag surfade förbi fwd's myspace här, där skriver de:
FWD» began at central London's Velvet Rooms in 2001. This year it celebrates its fifth birthday. Five groundbreaking years of exclusive beats to skank to and b-lines that make your chest cavity shudder. Call it dubstep or grime this is a celebration of a London sound and scene. Back when it started 2step garage was peaking: all swing and bling. FWD» was born as a place for London's underground headz who preferred grimey sounds to glitzy garms. The club soon moved to Plastic People, the ultimate soundbwoy venue. Dark, bassy and informal, headz poured off east London's dark streets to imbibe new music late into the night. The club has grown to become a bastion for fresh sounds. To dubstep, South London's dark garage hybrid, FWD» is its home. Grime, before it even was called grime, was flung down here. It's not just that it's a place that producers create all their beats for, or a place where DJs define themselves by their sets there. What makes the club unique is its status as a cultural meeting point for the diverse melting pot that is London. No matter what ends you're from, if you like dark, heavyweight riddims, you reach FWD». www.ilovefwd.com Martin Clark London 2005 http://www.myspace.com/ilovefwd
Kode 9 har ju oftast med sig Space ape..
det skulle vara rätt sweet egentligen ifall dubstep blev trendigt, så det kunde konkurera ut all möjliga subgenres av techno och all annan elektro som verkligen inte rör mig det minsta. Amen. Dock lyckas jag alltid missa alla gånger det spelas dubstep i Sthlm=(