I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Peezay - tukholma pikanen

Övrig musik - Elektroniskt

2006-08-10 21:36

Peezay - tukholma pikanen

nån som vet om den finns släppt nånstans?
sjukt bra iaf
finns på hans myspace:
http://profile.myspace.com/index.cfm?fus ..

2006-08-10 22:38
tukholma finns på hans album
www.illizit.com www.myspace.com/mayornas http://youtube.com/v/ww.youtube. www.dj-silence.com www.obnoxiuz.com www.ricowon.com www.hoova.se www.liveammo.se

2006-08-10 23:20
Fast detta var en remix; galet skön...
Kanske finns på nån singel, finns nån remix där vet jag.

2006-08-11 02:25
Galet skön
www.myspace.com/o1kdubs

2006-08-11 04:41
Remixen är gaaalen.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-08-11 04:43
Jag vill ha acapellan förövrigt
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-08-11 10:56
Den där remixen finns inte på singeln (Emergency, Kvasifilosof+Kvasifilosof RMX, Oavsett).

tung låt fö

2006-08-11 11:21
max peezay känns lite som sveriges svar på kano?

2006-08-11 11:28
hahahahaha! vart är peezay sveriges var på kano?! snälla någon.
WWW.FIRSTUP.SE - A Daily grind of the best in: Grime // Hyphy // Southern // Hip-Hop // 8-Bit // Bassline // 4x4 // Club // Funky House // Dirty Pop // Sneakers // Caps // Nails // Interviews // Events // Downloads // Nights Out - Basically, for the love of music and nyce stuff

2006-08-11 16:18
jag mena de .. fuck :p

2006-08-11 18:14
vad har de gemensamt mer än att de gör liknande musik? det är ju som att säga att Kapten Röd är sveriges svar på Bob Marley.

2006-08-12 01:58
nej jag snackar om deras flow, deras rim osv.. men nvm ja ska alldrig mer skriva ut mina tankar :)

2006-08-12 01:59
Klart du får skriva dina tankar men det är klart att alla inte kommer hålla med dig. Internetforum i ett nötskal!

2006-08-12 06:16
Ken Ring är Sveriges svar på Redman.
http://soundcloud.com/mega-drive

2006-08-12 16:01
modern: jo :)

2006-08-13 03:31
Får fråga igen och vara lite tydligare, finns acapellan/kommer acapellan att få tag på?

2006-08-13 14:19
jag tycker inte peezay gör grime. i alla fall inte som den låter i england. rapstilen påminner kanske lite om det men jag tycker peezay är fett mycket bättre än keno och mycket annat liknande. hans beats är fenomenala. jag har inte hört nån från england ha lika bra beats. fast ni får gärna prove me wrong.
Anywhere you go I am going to find you And every time you flow I'll be right behind you Just to let you know and constantly remind you You can never be as dope as I am
God-damn

2006-08-13 15:22
jag tycker grime rap låter som uk rap alltid har gjort
www.illizit.com www.myspace.com/mayornas http://youtube.com/v/ww.youtube. www.dj-silence.com www.obnoxiuz.com www.ricowon.com www.hoova.se www.liveammo.se

2006-08-14 01:00
OMG tycker du det mayornas? varför har du aldrig sagt det förut?

2006-08-14 10:02
hahahaha!

peezay har ju iofs aldrig sagt att han GÖR grime utan att han INSPIRERATS men sen att han ständigt kommer fram i grimesammanhang gör ju att förvirring uppstår.

älta ukrap i i evigheten. men vi i sverige kanske vet bättre liksom. sweden better know.

WWW.FIRSTUP.SE - A Daily grind of the best in: Grime // Hyphy // Southern // Hip-Hop // 8-Bit // Bassline // 4x4 // Club // Funky House // Dirty Pop // Sneakers // Caps // Nails // Interviews // Events // Downloads // Nights Out - Basically, for the love of music and nyce stuff

2006-08-14 12:25
men vad är så annorlunda då?!
ni som vet
lol

2006-08-14 12:55
ModernDrunkard
vad har de gemensamt mer än att de gör liknande musik? det är ju som att säga att Kapten Röd är sveriges svar på Bob Marley.

Vad tycker du man ska ha gemensamt då för att vara Sveriges svar på något? Att nån gör liknande musik är väl ett ganska bra kriterium för när det är lämpligt att dra till med klyschan "Sveriges svar på ..."

Meningslös jämförelse med Kapten Röd och Bob Marley, där är ju enda likheten att de i någon mening båda två gör/gjorde reggae. Här är ju själv utgångspunkten att båda två håller på med något som har med grime att göra, och själva poängen med påståendet är ju att just deras grime, om man nu vill kalla det de gör för grime, har stora likheter.

Jag tycker att det är en ganska bra jämförelse. Max Peezay är ju inte direkt grime utan nån slags grimeinfluerad rap, och om det finns någon grimeartist som påminner om honom i stil, flow, attityd och så vidare så är det väl Kano, som jag inte heller tycker gör direkt grime längre, utan någon slags grimeinfluerad rap.

Sjukt kul förresten att nån kallade Kano för Keno :)
don't get chumpatized

2006-08-14 13:22
fast alltså kano ligger helt ärligt ljusår före i skillz. kano är finessernas man, känslig, skulle inte vilja påstå att peezay har samma flow.

2006-08-14 15:01
jag håller med donr. finns det någon engelsk rappare som har likheter med max peezay (och vice versa) så är det definitivt kano.

och det här med Uk rap. skillnaden? typ 40 bpm, helt annan ljudbild, annan estetik, grimens minimalism mot uk hiphopens lager-på-lager-sound, olika generationer åldersmässigt och ett helt annat sätt att bygga upp texterna på.

jag tycker verkligen hijack och gunshot är bland det fetaste som finns. men det låter ju inte alls likt som t.ex. wiley, crazy titch, jme, dizzee, jammer osv. man kan gilla båda, men de är fortfarande helt olika saker. en vettig jämförelse skulle jag säga är skillnaden mellan roots och dancehall.

2006-08-14 15:36
Möjligtvis kan jag hålla med om att Max Peezay är en aning mindre förfinad i själva framförandet, Kano är ju mera smooth. Men vad det gäller det rent textmässiga, texternas struktur och det tankemässiga innehållet i texterna skulle jag nog vilja påstå att Max Peezay håller en hög nivå.

Och ursäkta BngInTtlCntrlHny, men vad du och MadeInJapan tycker om Max Peezay kanske inte känns så värst intressant längre nu är det blivit uppenbart att det bara verkar handla om någon personligt beeftjafs mellan er. Är det inte lite så att ni skulle fortsätta hävda att han suger både som musiker och textförfattare även om han fick både Polarpriset och Nobelpriset i litteratur?
don't get chumpatized

2006-08-14 18:09
men jag snackar om modern rap, inte gamalt stuk som hijack och gunshot, däremot fanns det vissa rim som var förgrund till grime stil i gamal uk rap, fanns mer än britcore

det är lite som t.ex donruba säger, ibland är det inte så långt imellan stilarna i rap, rap är rap, mc:ing är mc:ing
det är mer i beatsen skillnaden ligger
och självklart så finns det skillnader i mc:ing oxå hos vissa

men its all good
folk kanske tycker jag fastnar i ett fack, men det är det jag vill påpeka, att allt glider ihop, alltså olika saker med vissa gemensamma nämnare

svårt för mig som en purist/og inom denna musik att inte ha åskikter ha ha

peace!!!

2006-08-15 10:35
donruba>> jag gillar connex minut och emergency. det sticker jag fortfarande inte under stol med. MEN jag har problem med texter på svenska, det är nog mest det. har aldrig klarart av hiphop på svenska med undantag för någon enstaka ap låt. jag hakar upp mig på hans texter, troligtvis är det strukturalisten i mig som ser texten före musiken. typ. sen kan jag erkänna ja personlig beef men skulel nog inte den komam emmelan om jag faktiskt ansåg att han var sveriges svar på kano. kano har för mig flera nivåer och djup än peezay någonsin kommer ha.

2006-08-15 17:43
BngInTtlCntrlHny
troligtvis är det strukturalisten i mig som ser texten före musiken, typ

:D

Sjukt rolig pretentiös akademikerförklaring till att man inte gillar nåns musik...
don't get chumpatized

2006-08-16 12:31
donruba>> ärligt inte i detta fallet. jag har svårt för det mesta på svenska för att texterna framstår som så sjuk menlösa som t.ex. kvasifilosof. trolgtvis hade jag stört mig minst lika mycket om jag nu hade engelska som modersmål till engelsk lyrix. engelska är på något sätt mer lättlyssnat för mig eftersom jag då inte behöver analysera sönder mening efter mening.

en annan aspekt jag har svårt för maxan är i ämnet scennärvaro. liksom då kano äger scenen står maxan rätt off och ser mobbad ut. känns som om han inte trivs.

2006-08-16 16:09
alltså Kano äger ju inte scenen. han är förhållandevis tråkig överhuvudtaget. live och på skiva. han ser och låter likadan ut exakt hela tiden. det är tekniskt fint och bra, och han har fokus och närvaro. men det finns ingen dynamik, ingen glimt i ögat och det händer liksom ingenting.

2006-08-16 16:18
jo jag håller med. kano är definitivt inte en av de bästa live artisterna. max har jag aldrig sett. sen är väl varken max eller kano så otroligt djupa. texterna är rätt direkta och kräver inga långa analyseringar för att förstå. får dock hålla me BngInTtlCntrlHny, att Max skulle va Sveriges svar på Kano.. njaa lugn nu ;)

2006-08-16 18:28
Jag kan se sambandet mellan Max Peezay's och Kano's texter, båda kör det s.k "upprepandet" av vissa ord. Men mer som att Max blivit inspirerad av Kano. Även om jag inte pluggat Max texter så är att kalla honom för "Sveriges motsvarighet på Kano.." ganska väl ur propotion, även om det inte behövs så många faktorer för att mynta ett sådant uttryck så tycker jag att jämföra deras texter inte är skäl nog.
Vidare är jag helt överrens med BngInTtlCntrlHny angående svenska texter, jag kan inte komma på en enda svenskspråkig låt vars text jag gillar. Jag har aldrig lyssnat på svenskspråkig musik (med vissa undantag självklart) och tycker egentligen inte att svenska gör sig särskillt väl i varken sång eller rap. Men jag är ingen textfascist på så vis, jag lyssnar ju ändå på dancehall.

DonRuba - "Är det inte lite så att ni skulle fortsätta hävda att han suger både som musiker och textförfattare även om han fick både Polarpriset och Nobelpriset i litteratur? "

Priser talar mer för publikens uppskattning för artisten, än artistens musik. Jag skulle strunta fullkomligt i om så självaste kungen gav honom ett hederspris, min smak består. Hans musik är typiskt sådant jag säger "funkar jättebra i teorin" för det klingar skitväl med "första grimeartisten" och hela hans bakgrund, men man får inte glömma att han är utan konkurrens på den svenska scenen. Jag är kräsnare än att ta första bästa artist som erbjuds. Sen, for your information, så kan jag diskutera konstruktivt kring hans musik om så skulle krävas. Våra personliga beefer ändrar inget faktum.
baeng

2006-08-16 18:47
finns ju tonvis med bra musik på svenska.
omg en del fattaru-låtar är ju t.ex. hur jävla bra som helst

känns som en väldigt konstig elitistisk snäv inställning. dessutom har ju svenska massa fördelar som att det blir lättare att relatera till eftersom det är ens eget land och eget språk.

2006-08-16 19:01
JonErik - Det är din åsikt, jag har aldrig gillat Fattaru.

Trodde det var underförstått med dancehall-exemplet, jag är inte fascist (och har därför inte "en väldigt konstig elitistisk snäv inställning") utan vill faktiskt kunna ta till mig en svenskspråkig låt, men nu gör jag inte det och känner inte att jag behöver göra det när det finns så mycket annan underbar musik på andra språk. Behovet fylls utan den svenskspråkiga musiken ändå. Det kanske är lättare för dig att relatera, som är uppväxt i Sverige, i ett svenskt hem med svensk musik. Men min bakgrund ser inte ut så, svenskspråkig musik kom inte in i mitt liv förrän sent efter att jag utvecklade min musiksmak. Jag påstår inte att svenskspråkig musik skulle vara dålig (och jag tar för givet att du förstår att jag gör skillnad på svenskspråkig och svensk musik), bara att jag föredrar annat.
baeng

2006-08-16 20:00
aha

men det är skillnad på empiri och induktion liksom (wö-hö)

all svensk musik KOMMER ju inte alltid nödvändigtvis vara tråkig (i dina öron), även om den varit det hittils. keep yr ears wide open änna.

(sen..klart att du har gillat fattaru. SALUT! BOM BOM CH CH PARRA)

2006-08-17 15:13
vad har dancehall med svensk musik att göra D?!
kan dock förstå dig ang texter på svenska, i ditt fall har det väl att göra en del med ditt utländska ursprung och utveckling i svenska som du säger, till en viss del

jag diggade inte heller svenska texter förr, tyckte och tycker det till en viss del fortfarande, att engelska som språk ter sig större och bättre att uttrycka sig på, men under dom senaste 5-10 åren så har det utvecklats till det bättre i sverige, folk har hittat stilar som låter bra och som jag kan känna artisterna i, det är det viktigaste för mig i musik nästan, att känna soulen/ärligheten i artister, finns för mycket som man inte känner så för, tyvärr

det är därför en sådan som jag lyssnar mest på musik ifrån "gatan", det är vi/dom som har skapat den, den är den mest trovärdiga, det är där musiken alltid kommer komma ifrån tillsammans med alla "trender" osv

vi lever musik

2006-08-17 15:32
"vad har dancehall med svensk musik att göra D?!"

vad syftar du på?

2006-08-17 16:36
jag gillar fattarus 100:- men inte på något sätt på grund av texten den hade lika gärna kunnat bestå av gullaterala ljud och jag hade gillat den ändån. kanske lite inkonsekvent när jag nyss hävade att jag tar texten först men men. that's me, inkonskevensens moder. learn it live it love it.

jonerik>> vart är kano tråkig på scenen?! han är ju typ gudasänd! alltså home sweet home innehålelr inte ett enda dåligt spår, beats and bars mixtapet är sjukt sjukt sjukt bra. perfektionens man. okej okej okej, jag vet vore han ful vore det ju faktiskt inte alls samma grej men nu är han pretty boi och det är bara och gilla läget. ytlighet framför allt.

tror mayornas "D" refererar till Donya.

2006-08-17 17:06
"jonerik>> vart är kano tråkig på scenen?! han är ju typ gudasänd! alltså home sweet home innehålelr inte ett enda dåligt spår, beats and bars mixtapet är sjukt sjukt sjukt bra. perfektionens man. okej okej okej, jag vet vore han ful vore det ju faktiskt inte alls samma grej men nu är han pretty boi och det är bara och gilla läget. ytlighet framför allt."

det var bland det dummaste jag hört på länge. han är alltså bra för att du tycker han är snygg?

för att svara på din första fråga: känslan jag fick av kano live (och när jag sett honom på videos) var att han kör sina texter, och han kör dom bra. han hade en sammansatt och bra show. med hiphop-mått mätt är han riktigt bra. live är han liksom inte grime, han är hiphop.

kano kommer inte i närheten av energin som släpps lös när crazy titch, jammer, fury, d double e, skepta, tempa t, ghetto och många till kör loss. för att göra en jazz-jämförelse så är kano som charlie parker och titch, skepta, osv som john coltrane.

2006-08-17 17:43
jonerik>> jag kanske drev lite? det är ju ändå whoa liksom. nivån är inte högre än x-vädret på typsnittet.

måhända att kano inte besitter samma energi på scenen men tror det är det att jag tycker att han blir så speciell, att han är subtil och lågmäld. på huffre var han ju dock mer lättsam än han någonsin varit innan.

kan det inte vara bra att all grime inte är stöpt i en och samma entydiga form? på så sätt tror jag den kommer överleva. att den har flera nivåer och kan anta flera olika former. stagnation och liktydighet är så jävla tråkigt i mina ögon.

2006-08-17 19:22
BngInTtlCntrlHny F24

du kan väl inte mena att du gillar alla låtar på home sweet home och beats & bars? ja gillar båda, men en del låtar känns ju lite.. nja. boys love girls liksom. eller gulligull a la brown eyes. han kan bättre.

max - sveriges svar på kano? njaa.. är det rättvist att jämföra engelska artister med svenska om man inte ens kan uppskatta musiken när de rappar på svenska? njaa.. ja skulle nog inte kunna ge en rättvis jämförelse mellan någon som rappade på holländska eller den jobbiga arabiskan som pratas i nordafrika (även om jag förstog vad de sa), eftersom jag tycker det är så.. ja vill inte säga fula, men mindre vackra språk.

2006-08-18 03:08
iSmoke- say whuuut, boys love girls är ju fan KULT!

mayornas - det jag menade var att jag inte är som felicia, att jag egentligen inte sätter texten framför allt. därför, eftersom jag klarar av att lyssna på dancehall tack vare det (de har ju som bekant mer hjärndöda texter än r'n'b), borde jag kunna gilla svenskaspråkiga låtar. dvs, det är inte helt omöjligt. det har bara inte dykt upp nåt som fångar mig ännu.
baeng

2006-08-18 10:33
ismoke>> det enda jag har något emot är jamrock grejen på beats and bars. fast sen har jag översende med det när kano faktiskt är halvjamaican. hade rätt svårt för smörgrejerna som nite nite innan och allt mjälk med brudröster i falsett men even det uppskattar jag nu.

alltså för att gå tillbaka i tiden men kanos bidrag på commander b's pum pum riddims, han dödar. sedan dess har han mig fast.

hade peezay rappat på engelska hade jag nog varit mer game på honom true dat men men nu är det bara inte min kopp thé överhuvudtaget med vissa undantag.

2006-08-18 15:36
"det enda jag har något emot är jamrock grejen på beats and bars. fast sen har jag översende med det när kano faktiskt är halvjamaican"

den hängde jag inte med på.. antar att du inte diggar jamrock beatet, men blir man ursäktad för att göra dålig musik för att man är jamaican.. ? eller halv då, men hur många är inte de i england.. ja förstog bara inte va du menade.

2006-08-18 15:41
max peezay känns lite som sveriges svar på kano?

detta slog mig inte som så konstigt eftersom peezay kickar på ett beat med samma sampling som kano - p's & q's.

vad har de gemensamt mer än att de gör liknande musik?
^^
Rhetoric
1. the art of speaking or writing effectively
2. skill in the effective use of speech

2006-08-18 15:55
Det är ingen sampling. det är en melodi som är liknande.

halva whoa kickar på beats med samma samplingar som 90talets hiphop klassiker, gör det dom lika? nej.

2006-08-18 15:58
ingen som påstått. men om jag och du kickar på samma beat eller samma sampling så har vi något gemensamt och om du läser citatet ser du att det va det jag svarade på.

hur vet du att det inte är en sampling då? har inte jämfört men dom låter identiska.
Rhetoric

2006-08-18 16:00
bara för man säger att nån är "sverige svar" på Kano, betyder det inte att han är samma, eller är lika bra eller dålig som Kano.

Skulle det vara worldwide grime battle o Sverige skulle få skicka 1 grimerappare, skulle jag lägga min röst på Peezay, ingen i sverige kan kicka "grimestilen" som han, ingen jag just nu vet allafall på rak arm...

2006-08-18 16:01
förstår inte vad du försöker säga.
Rhetoric

2006-08-18 16:06
ingen som påstått. men om jag och du kickar på samma beat eller samma sampling så har vi något gemensamt och om du läser citatet ser du att det va det jag svarade på.

klart d finns något gemensamt, men det är inte mer gemensamt än att vi båda andas luft och bajsar. bara för man kickar på liknande grejer som nån annan, behöver man nödvändigtvis inte bli accocierad med den andra personen.

hur vet du att det inte är en sampling då? har inte jämfört men dom låter identiska.

jag har jämnfört, det är ingen sampling, jag är inte 100, men jag litar på min förmåga att urskilja samples från synthar.

2006-08-18 16:08
förövrig så är remixen sjuk