I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Grime utanför London?

Övrig musik - Elektroniskt

2006-01-13 09:54

Grime utanför London?

Intressant att när Peezay gör grime på svenska kommer det klassiska "det går bara att göra på london-slang"...

vet inte hur insatta ni är i Grime scenen. personligen har jag ingen större koll, men jag vet att grime inte bara är en London pryl. Kolla Poet Shado, Fallacy o Virus Syndicate tex.
Virus Syndicate är från Manchester o spelade på Roskilde, så helt okända kan dom knappast vara...

Vi hängde med VS på Roskilde o dom var genuint imponerade av Tom (precis som roll deep, mitchell brothers, ruff squad o lethal b). Inte pga att det var på svenska utan pga flowet o rimstrukturen. Efter att Tom kickat några verser så analyserade dom både flow o struktur. Dom va impade över att han körde flerstavigt, hur verserna var strukturerade etc.

sen att Cameo säger att Tom tar med sej grimen till Sverige e ju bara självklart: Tom e den första att släppa ett grimeinfluerat album på svenska (kan vi nog alla komma överens om) o därför tar han grimen till Sverige. Han har aldrig påstått att han är först att lyssna på grime eller att han är den som tar hit den engelska grimen. däremot var det hans förtjänst att ruff squad kom hit o uppträde o sverige-england sammarbetet har bara börjat.

MCaliste/BlastOff/SB/Fjärde Världen

www.myspace.com/blastoffcaliste

2006-01-13 11:10
Typ.. ok? försöker du makea clear eller vad?
baeng

2006-01-13 17:13
fallacy är (väl) ifrån london, om vi nu snackar den kända rapparen?!

men som sagt var, det kommer jävligt mycket grime ifrån andra städer än london oxå, mycket kanske t.om är mer hungrigt och hårdare, precis som uk rap ifrån andra städer, så stanna ej vid london bara...

kolla t.ex uk movements (birmingham) dokumentary, stay focus (leeds) documentary, personligen diggas detta minst om inte mer än t.ex östra london...

men brikky (södra london) still rules haha...

pz!!!

ps. illizit medverkar i framtida streetz inc. dvd, håll utkik...
www.illizit.com www.myspace.com/mayornas http://youtube.com/v/ww.youtube. www.dj-silence.com www.obnoxiuz.com www.ricowon.com www.hoova.se www.liveammo.se

2006-01-13 17:39
han skriver ju "Grime utanför London?" alltså frågetecken.

vill väl bara skriva av sig lite tankar om det och samtidigt skapa diskussion om det hela som han skriver om.

"Typ.. ok? försöker du makea clear eller vad?"
ojojoj vilket onödigt provocerande inlägg. nrä man kan fortsätta diskussionen så mycket öppnare.

2006-01-13 17:56
JME e ju från tottenham... appropå grime utanför london.

www.myspace.com/o1kdubs

2006-01-13 19:22
jag skulle ha svårt för att säga om en snubbe som rappade på ryska var bra eller dålig.

2006-01-13 20:48
mekano P20 - beror på hur man tar det. jag tyckte det var ganska neutralt eftersom jag undrade vad hans poäng är. men sure, det går att vinkla allt och whina om allt men hur länge orkar man? nuff said (som nån dryg hiphopare skulle ha sagt).

f.ö har jag hört riktigt schysst tysk grime, ingen aning om vad dem säger men flowet och hela grejen funkar så sjukt bra. tysk rap kan ju vara jobbigt from time to time, men med ett grimebeat är det faktiskt lite oväntat great.
baeng

2006-01-14 03:05
stonk_

Tottenham hör till Greater London

2006-01-14 12:24
SekkenThautz P26
"däremot var det hans förtjänst att ruff squad kom hit o uppträde"

när va ruff squad i sverige???

2006-01-14 13:22
made_in_japan

Denna tråden är väl lite av ett svar på ditt fattiga tråd.

2006-01-16 10:16
"Vi hängde med VS på Roskilde o dom var genuint imponerade av Tom (precis som roll deep, mitchell brothers, ruff squad o lethal b). Inte pga att det var på svenska utan pga flowet o rimstrukturen. Efter att Tom kickat några verser så analyserade dom både flow o struktur. Dom va impade över att han körde flerstavigt, hur verserna var strukturerade etc"

Okej? Vad säger det egentligen? Att Max Peezay är hur grym som helst eller? Att han är den nya grime-gurun? Coolt...........

2006-01-17 15:59
Ferm - jag kände på hinten liksom. förstår inte när folk vägrar tala klarspråk så jag fortsatte leka omedveten. jag menar, samma villkor - bäst, huh?
baeng

2006-01-17 17:07
virus syndicate är förövrigt hur grymma som helst, både live och på skiva (The Work Related Illness var bland det bättre jag lyssnade på 2005). så öhm...kolla upp det!

men det är verkligen intressant med människor som inte vill att grime tar sig utanför london eller england. skitkul om alla var lika framåtsträvande som ni, då kanske vi fortfarande skulle pumpa folkdans ur högtalarna!

2006-01-17 17:49
somegirls

ruff squad var väl i stockholm i mitten av november på nån filmfestivalgrej? fast det blev väl typ bråk och konstigheter så dom fick avbryta typ.. finns nån tråd om det i sthlm-forumet..

2006-01-18 15:05
ruffsquad var i sthlm och invigde filmfestivalen men hade det blivit promotat hade det kommit mer folk.
WWW.FIRSTUP.SE - A Daily grind of the best in: Grime // Hyphy // Southern // Hip-Hop // 8-Bit // Bassline // 4x4 // Club // Funky House // Dirty Pop // Sneakers // Caps // Nails // Interviews // Events // Downloads // Nights Out - Basically, for the love of music and nyce stuff

2006-01-20 09:19
tONY
Denna debatten är helt enkelt värdelös och det känns som att alla hans vänner försöker försvara honom genom att säga "alla uk-rappörz tycker han är asgrym!!!! därför är han klart bra. sluta dizza!".

Seriöst, skärp er.

Själklvart måste vi inte automatiskt tycka precis samma sak som folk i London tycker, men om man sitter här och påstår att äkta grime måste produceras i UK, eller till och med i London, så borde det väl ändå vara lite intressant vad de som är "äkta" (det vill säga de som är en del av grimescenen i London) har för åsikt om saken.

Jag ställde en fråga om saken, om vad folk tyckte om grime producerad i andra länder än UK och på andra språk än engelska, och DJ Logan Sama som har det enda renodlade grime-programmet på laglig radio i Storbritannien på KISS100 svarade så här:

"Big up anyone doing their own honest version of Grime music. Even if it is in a different dialect, accent or even language. Just do it and make sure YOU like it. Other people may or may not catch onto what you are doing eventually. Don't listen to anyone who says you aren't allowed to do something that is real to you.

I'd rather hear a Swede spitting in a swedish accent, or even in swedish than in a bad english impersonation"

Och som sagt, jag menar alltså inte att alla nu måste tycka så för att en häftig brittisk grime-DJ har sagt det. Jag tyckte bara att det kunde vara intressant med lite åsikter från det brittiska perspektivet också när vi sitter här och käbblar om vad som är äkta eller inte.
don't get chumpatized

2006-01-20 18:11
Detta blir nog en intressant motpol till andra tråden om Peezay där det sas en del rätt dumma saker.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-01-21 01:10
finns det intresse av att köpa uk grime och rap dvd:s så holla på mig så kan jag hooka bra och billigt

änna dags att visa some muscle hehe
www.illizit.com www.myspace.com/mayornas http://youtube.com/v/ww.youtube. www.dj-silence.com www.obnoxiuz.com www.ricowon.com www.hoova.se www.liveammo.se