I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

skillnad mellan synth eller keyboard

Övrig musik - Elektroniskt

2005-08-16 20:59

skillnad mellan synth eller keyboard

jag tänkte börja spela lite synth på skoj ..
men vad äre för skillnad på synth å keyboard nu igen?
vad ska man lära sig spela först mm
jag vill bara spela lite på skoj alltså!

(kanske borde denna tråden ligga i ett annat ämnesforum? isåfall får mods byta)

OBS jag uppmanar ej till brott !! OBS

2005-08-17 02:10
det finns keyboards med inbyggda ljud men det går oftast inte att forma om och göra egna ljud på en keyboard i någon större utsträckning. ljuden är oftast designade för att likna riktiga instrument. du hade kanske nån leksakskeyboard i stil med casio när du var liten. keyboards ska du hålla dig borta från och i stället skaffa en riktigt analog synth. med en sådan kan du vrida på rattar och trycka på spakar och forma om ljudet som du vill. dom låter mycket bättre också. det finns synthar med eller utan klaviatur (pianotangenter, keyboard).

även om du bara vill spela lite på skoj ska du definitivt ha en synth. du kommer ha skoj längre och ha större möjligheter.
om du skiter fullständigt i hur det låter och bara vill lära dig att spela melodier kan du köpa en keyboard men du kommer antagligen ångra dig när du inser hur mycket roligare du hade haft med en synth.

en bra, hyffsat enkel och inte allt för omodern synth som jag kan rekommendera är Roland Juno-106. den har även ett ganska långt keyboard.

2005-08-21 01:02
Caligula2099

Känns det inte lite överkurs att börja med den analogsynth? + Att det kanske inte är så kul med 6 röster (Juno-106) bara. Sen är dom ofta sjukt dyra och svåra att få tag på.

Beror ju helt på vad han vill spela för nått, jag skulle rekomendera nån bread&butter synth. Där finns det ju grymt mkt större variation på ljuden. Sen om man vill gå in mer på med att ratta på synthar så kan man ju skaffa en analog eller v-analog synth sen.

Gå in i din lokala musikaffär o plinka på allt du kan hitta! Då lär du få en uppfattning om vad du vill ha.
Det finns ingen genväg till det perfekta ljudet<br>The Power Of Christ Compells You!!<br>http://www.myspace.com/miomusik

2005-08-21 03:19
skylined P22

Ett utmärkt tips!
Det finns ingen genväg till det perfekta ljudet<br>The Power Of Christ Compells You!!<br>http://www.myspace.com/miomusik

2005-08-21 15:20
Kan ju anses som överkurs men jag är övertygad om att det är mer inspirerande och leder till mer kreativitet och är roligare att latja runt med. Förstår inte varför det skulle vara tråkigt med "bara" 6 röster. Är det inte lite överkurs med mer än 6 röster? :)
Kan hända att dom är lite för dyra och svåra att hitta. Det var bara ett tips.
Tror att det är större chans att man fortsätter och inte tröttnar om man köper en analogsynth i början.
Men som sagt, bara ett tips.