I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

"Industriell", stålverk etc.

Övrig musik - Elektroniskt

2004-09-14 19:53

"Industriell", stålverk etc.

Tjo
Vet inte vad man skulle kalla genren för, men industriell låter mest passande. Musik med klockor som klämtar, stålverk, hammarslag o.s.v. Rätt dyster musik. Går att hitta rätt mycket sån om man lyssnar på soundtracks till spel, typ Silent Hill, Doom 3 o.s.v.
Sån vill jag ha tips på!
Tack på förhand
(kanske inte räknas som elektronisk?)

2004-09-14 19:54
(Ett rätt bra exempel är Silen Hill 2 - Betrayal)

2004-09-14 19:55
Mjo, men det är för poppigt. Mer musik som låter som om det är inspelat i fabriker, "smutsig musik". Tack ändå!

2004-09-14 19:55
...mer åt det ambienta hållet, bakgrundsmusik utan sång.

(ursäkta för mina dubbelposter)

2004-09-16 12:18
einsturzende neubaten
skinny puppy
frontline assembly
die fabrikk
vissa skivor på svenska bolaget cold meat indusrty

förekommer sång på vissa dock, men det kan väll knappast spela någon roll
SKYSCRAPER - MILLION VIBES
http://www.myspace.com/martinnordbeck
http://www.myspace.com/millionvibessound

2004-09-16 21:36
Frontline Assembly var för mycket techno och Skinny Puppy för snabbt. Hittade inget med dom andra två.

Men Fukk god let's create var bra, det är sån musik jag menade!
Tack, tar gärna emot fler tips

2004-09-26 22:00
Einstürzende Neubauten skulle väl gå an.

2004-09-26 22:01
och Tom Waits, iofs är dtemed sång, och utan hitech elektronik.

2004-09-26 22:37
Psychic TV kanske skulel gå också, och mögligen Brian Eno.
fast han är nog inte så mycke industri

2004-09-27 00:26
Finns en grej du kan kolla upp som e kul.

demogruppen Rage släppte ett demo på The Gathering 97 som hette Robotnik. Soundtracket till det demot är jävligt jävligt bra.
En kille som hette Fajser som gjorde det.
<_Monk_> oh man, you have some rigid, distorted, stubborn and obsolete opinions and attitudes

2004-09-27 00:46
<_Monk_> oh man, you have some rigid, distorted, stubborn and obsolete opinions and attitudes

2004-09-28 19:24
Einstürzende Neubauten var för mycket skrammelljud, Tom Waits är ju något helt annat, fick inte igång Rage-grejen, Funker Vogt var typ techno-aktigt och Brian Eno var som sagt inte så mycket industri (men ändå schyst musik). Psychic TV - Terminus var jävligt bra, men det är ändå inte riktigt sånt stuk jag söker. Lyssna på Fukk God Let's Create eller Silent Hill 2 - Betrayal så får ni höra vad det är jag menar.

Men tack för alla tips!

2004-10-01 23:01
För mycket skrammel. Vad förväntade du dig när du lyssnar på ett band som kallas Nerrasande nybyggen ;)

I'm back!

2004-10-12 12:47
Det är väl som Retorisk säger främstde första två einstürzendeplattorna som är de främst fabrikiga, sedan blir deten annan ljudbild.

Min Media Player vill inte spela oggfiler längre. Så det blev ingen Niellerade Fallibilisthorstars för mig :(
I'm back!

2004-10-13 16:50
En annan som jag kommer att tänka på är Thåström/Hell -Singoalla. Det är musiken från en teaterpjäs skapad av Vår käre rockstjärna och hans PLP-partner.

Mycket av skivan är väl kanske mer mörk och gothisk än mörk och industri. Men det finns en del skumma ljudexperiment, klockspel och skrik.

Du kan ju kolla upp det i alla fall, man kan ju alltid provlyssna innan man köper...:)

finns i nytryck så den borde gå att få tag på.
I'm back!

2004-10-17 17:28
survival unit helt grymt

www.somnambulantcorpse.com

schnaaps too

2004-10-18 20:51
Hocico. Mexikanskt industri band...
kyliegoesdisco är dålig på allt typ!<br> <br> http://aegd.qtax.se/??aegcrew

2004-11-16 08:48
Cevin Key är gud av industri, men bäst när han är mer funky än Skinny Puppy-grejerna.

2004-11-25 18:31
Tack allihopa som har svarat, har kollat upp det mesta. Men bara för att förtydliga, det är inte nån musik med pumpande bas i bakgrunden jag söker, och inte heller där dom sjunger, utan mer ambient musik. Fukk God Let's Create är precis sån musik jag menade, och jag sökte musik i liknande stil.