SIDar? Nån mer som lyssnar på sånna?
Hej, någon mer som lyssnar på musik i formatet SID, (sound interface device)? I sånna fall kan ni ju skriva ner några favoriter... De bästa jag har är väl typ: Dream_World_part_1 1000_weisse_lilien Ladislav comic_bakery, såklart!
Hiphaaaap.
Några av mina favoriter.. R-Type Giana Sisters Commando Annars, det mesta med Rob Hubbard, Chris Huelsbeck, osv osv
programmerad musik, användes förr till gammla datorer commodore 64 o.s.v.
Hiphaaaap.
äääh ni lyssnar på SID men räknar inte upp den största klassikern av dem alla Last Ninja 3... Fixa, Lyssna och njut.. Reyn Ouwehand överhuvudtaget har gjort mycket grym musik överhuvudtaget. det finns sidor där man kan ladda ner massor med sid (dem tar ju inte så mycket) jag har ungefär 25 000 låtar. skriv privat så kan jag skicka.
hon hatar mig bara för jag e thug och typ aldrig e där
Lånade en Sidstation av en polare för ett tag sen. Den var ganska kul att latja med, men tyvärr fick jag aldrig låna manualen, så någon djupare utväckling av själva ljuden blev det aldrig. Som tur är har jag 2st Commodore 64 ståendes i bokhyllan. behöver bara skaffa nätagregat :)
dreampod P19 Ja.. det krävs väl en del tålamod för att lära sig antar jag. Minns en gång när jag var mindre då brorsan satt en hel dag och programmerade på C64'an. Till slut var han klar och allt som hände var att en liten luftballong åkte från ena hörnet till det andra :)
En Sidstation är nog ganska mycket enklare att använda än en riktig Commodore..
Jo, det är sant... skrev mest "nog" för att jag aldrig riktigt har provat att göra musik på en C64 ;)
Jag skulle vilja veta varför de inte kan tillverka nya SID-chip...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Varför tillverka nya? Det finns ju massor av sid-chip i gamla C64or.. inte speciellt svårt att få tag på dom. Kostar inte särskilt mycket heller.
caligula: Inte alla vill plocka sönder ett c64.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Jag hade några megabyte med sånna förut, och att ha några megabyte med sånna är ju inte så lite som ni kanske förstår, men allting försvann pga hårddiskcrash
"Du är en död sill"
Fleppo2 P17 Jag menade inte att man ska plocka sönder dom.. snarare tvärt om.
maktone.tk
dreampod: Jag vet att det inte finns hur många som helst. Det var ju därför jag undrade varför man inte kan tillverka nya SID-chip. Men finns det en syntmodul med ljudchippet ur NES? Det skulle vara intressant.
man borde kunna fixa egna chip som man skickar in till electron. så bygger dom en sid åt en. ska nog framföra min superidé till dom!
ska nog spela in nåt litet nu hiiii
hur gör man så att man kan lyssna på låtarna då?behöver man instalera nått specielt?
epleT Man behöver en plug till winamp tror jag. Allt står på sidan jag länkade innan (HVSC) Angående att producera nya SID-chip, så tycker jag att man ska låta bli. Så vitt jag vet så är det inte någon större brist på dem än (det sitter ett i varje C64). Och trots att det är lite enklare att göra sidmusik med en nyproducerad Sidstation (som kostar 5000:-) så är det inte helt omöjligt att göra det på en C64. Om ni inte förstår hur man gör över huvud taget, så kanske det inte riktigt är eran grejj att göra sidmusik. Sen finns det andra alternativ, som Hardsid t.ex. Om alla ni som sitter här och klagar verkligen hade velat producera sidmusik hade det inte varit särskillt svårt, med eller utan Sidstation. För det andra så tror jag inte många av er hade hört skillnad på ett SIDchip och en emulering gjord med en vanlig PC. Skillnaden är inte så fruktansvärt stor, så jag förstår inte riktigt varför det måste vara EXAKT om ni inte är riktigt inbitna entusiaster som har spelat C64 från dag ett. Tänk på att ljuden i dom SID-filer ni laddar ner från nätet är gjorda med en PC. Låter det verkligen så illa att ni måste lägga ut 5000:- för att det ska låta äkta?
dreampod P19 OK, har inte riktigt koll på vad dom kostar. 9000:- är ju löjligt. Äe, klagar o klagar. Det kanske inte är klagomål, men jag upplevde oroligheter kring det faktum att elektron inte producerar sidstation längre. Och visst kan det spela roll om man har originalchip eller inte. Jag är själv ganska facistisk vad det gäller sånt. Men eftersom det verkar som om dom flästa i denna tråden inte spelar/spelade C64, utan mest lyssnar på sidfiler på sin PC/Mac, tycker jag det är lite överdrivet. C=
mos-chipen är tydligen svåra att få tag på. elektron har plockat alla dom hittat. sen om folk här o var har en commodore i garderoben så spelar inte det nån roll.
philipe Nu får du förklara, vad är ett "mos-chip"?` En viss modell av sid-chip förmodar jag...? Jag tänker då behålla min C64 i garderoben, där ingen kommer åt den och hänsynslöst sliter upp buken på den, transplaterar hjärtat till en metallbox och säljer den dyrt ;)
hehe, du kan nog vara lugn herr caligula... commodorechipen heter mos 6581.
philipe Lugn kommer jag aldrig att bli.. jag har nog sett dom anställda på Elektron springa runt efter midnatt med maskering, randiga tröjor och gubbhatt, ständigt på jakt efter gömda C64'or ;)
dom är rätt harmlösa faktiskt. menmen, man kan aldrig veta...
jag vet.. jag driver bara :/
Är det nån som vet hur man ändrar om för att kunna bränna ner .mod på skiva? Har för mig att man måste vara lite fixi trixi. Eller?
öhm.
josefiin F17 Jag antar att man måste konvertera dom till .wav eller mp3. Vet inte om det finns nåt speciellt program som gör just detta eller om du blir tvungen att spela in dom.
Jo, jag vet att det finns program. Men jag har inget namn eller nåt sånt.
öhm.
japp, det är .mod Vad är skillnaden mellan .mod och .sid?
öhm.
.sid är ett speciellt format för musik som (från början) är gjord med en Commodore 64 (gammal dator). Ljudchippet i en Commodore 64 heter SID, därav filnamnet. .mod är (om jag har förstått det rätt, är inte så insatt) ett filformat för musik som är gjord med ett tracker-program, typ Fasttracker. Men prova det programmet jag länkade till här åvanför, det borde funka.