I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Skillnaden mellan Techno och Trance?

Övrig musik - Elektroniskt

2004-07-11 01:51

Jag har länge undrat om det finns nån märkbar skillnad, eller är det så att folk gillar att dela in musiken lite random? Och om nån kan förklara skillnaden mellan Hard Trance, goa, psyTrance och allt vad det heter skulle jag bli jätteglad.

"Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both." – Benjamin Franklin

2004-07-11 15:08
Ok. Jag har hört ett par människor säga att i Techno är det alltid en bastrumma som går i samma takt genom hela låten i bakgrunden. Men vad är då "kännetecknet" för Trance?

aja, tack så mycket ni som svarat.
"Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both." – Benjamin Franklin

2004-07-11 19:29
Antingen vill du inte förstå, eller så är du rejält jävla pantad i huvudet. Jag är dock ingen som sagt det här.

Men jag, fattar vad de menar och jämför inte powermetal med techno. 19 år?

2004-07-12 13:11
Du måste ju förstå att han inte menade att Techno inte är den enda musiken med Bastrumma i bakgrunden, han menade om man ska jämföra Techno och Trance, så ska man kolla på det.

Nu säger inte jag att jag tycker det stämmer, för det gör jag inte. Men det var en dum jämförelse du skrev där.

2004-07-13 23:12
Okej, jag tycker att det är en självklarhet med att olika stilar av musik ska gå under olika namn.
Vad är skillnaden rent musikalisk mellan vitmaktmusik och punkrock?

Sen att det finns milioner sidogenres till Trance, house och techno osv är nog mest för att underlätta allting för "kännaren"
Men den ända som kan bestämma hundraprocentigt om en låt är tex Goa eller Psy osv är ju producenten själv.

Aja, jag antar att du inte fick svar på frågan, men skillnaden mellan Techno och Trance är enligt mig väldigt stor.
Techno är oftast mindre avancerat därför att det är vanligt med sång på, tex den nya liraren Gunther.
Trance är avancerade ljudslingor som tanken är att dom ska få dig till ett trance tillstånd.

Mormor lyssnar på Techno, jag lyssnar på Trance, typ.
Homothugs <br>

2004-07-14 11:41
Vizious F18 Det var som du ser om du läser ett skämtsamt exempel.
Homothugs <br>

2004-07-14 11:46
Vizious F18 Cool!
Jag drog slutsatsen att killen som frågade inte var så insatt i techno, därför gav jag gunther som ett exempel. Man tager vad man haver, eller vad är det man säger?
Homothugs <br>

2004-07-14 12:14
dreampod: Jag antar att du kan mer än jag, så du har nog rätt :)

Nja, om gunther är Techno vettefan :D

aja. tack för hjälpen iaf!

2004-07-14 20:16
Gunther e mer Dance/Disco
<¤¤()¤¤>

2004-07-14 23:03
"Techno är för mig både en enskild musikstil och ett samlingsnamn för elektronisk dansmusik och den elektroniska dansmusikskulturen.."

Så är det för mig också.

2004-07-17 12:43
dreampod P19

Här kommer världens onödigaste inlägg :)

Du saknar ett "n" i din signatur. hehe
http://www.myspace.com/maurus1 <--- Ett gäng beats, hata eller älska!

2004-07-17 16:56
dreampod P19
Må så vara att han är smart och tjänar pengar, trots att hans musik är helt keff, men det är fortfarande techno om du frågar mig. Men sedan har vi det här med olika folks olika uppfattning om saker och ting, det kan vi aldrig ändra, så varför diskutera.
Du har lika mycket rätt som jag har och vise versa.
Homothugs <br>

2004-07-18 17:43
Men jag säger fortfarande inte att all dansmusik är techno, baah!
Homothugs <br>

2004-07-18 21:19
technon är mer melodibaserad och sötsliskig,

ju mer udda å skitigt det blir med bara skumma ljud i alla dess former ju närmre landar du goa..

rätt lätt att se på det.. technon är melodiös medans trance är.. trans?.. korta intensiva loopar..
mama said knock you out

2004-07-20 19:47
DETTA ÄR SKIT, gillar man den stilen så ska man lyssna på HARDSTYLE
"Vet du hur man ser att det är en sverigedemokrat som skapat tråden?
* Särskrivningar och allmänt illa vårdat skriftspråk.
* Ovidkommande babbel om pöbel, svartingar, negrer, hasch, och kommunister."

2004-07-25 20:10

Jag jag brukar säga at så här ta en Techno .. Ta 10 kilo ost och smeta in den i Techno.. och du har en Trancelåt..

haha jag vet inte hur folk är insatta ost utrycket.. men man kan säga att det är Osten som är Känslan..

Hej
™™™™™

2004-07-27 18:31
techno är bra, trance suger.. där har du skillnaden ;)
live fast die young - stay beautiful

2004-07-28 01:31
Jag skulle ge den här förklaringen:
Alla de nämnda stilarna baseras på 4/4-beat, alltså en taktfast bastrumma i botten.

Techno är baserat på rytmer, melodier har mindre plats om ens befintliga.
Trance, goa och psytrance är (var) baserat på melodier, ofta hypnotiska/trance-aktiga.
Goa baseras till stor del på melodier som följer orientaliska skalor. Ofta är låtarna fylliga, det är många lager av ljud.
Psytrance har utvecklas vidare från goa och följer inte samma mönster, här ryms allt mellan progressiv trance a la Son kite till skruvat skogspsy a la Kluster.
Den största skillnaden mellan trance och psytrance/goa är skalorna som melodierna följer. Trance är oftast poppigare och "gladare" medan psytrance/goa gärna är mörkare.

Det här är min tolkning, det är svårt att dela upp musiken, du hittar alltid artister som ligger någonstans i mitten. Dessutom kan varje stil delas upp ytterligare; psytrance delas upp i progressiv psytrance, techtrance, örebro-psytrance och säkert en massa andra stilar.

Du kan kolla på ishkur's guide to electronic music för rätt bra beskrivningar på alla relaterade stilar.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.