I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2004-06-05 17:38

múm

dessa underbara islänningar är väl iof sig nästan mer organiska än elektroniska nuförtiden, men deras musik är fortfarande baserad runt electroniska rytmer och strukturer...

någon mer som gillar?
kanske rent av någon mer här som såg dem live på Kägelbanan i tisdags?

2004-06-05 18:12
Jag har tänkt att ta ner nån skiva av dem länge men det har inte blivit av, får göra det nån gång fan!
anledningen till att jag inte tror på någon slags "gud" eller liknande är att jag har kollat väldigt mycket på discovery science . / mösse

2004-06-05 20:40
Jag gillar dem! De gör råskön musik! hur var konserten?

Jag har skivan "Finally we are no one". Ders nyare skiva, är den bra? Summer nånting heter den väl?

Graffare

2004-06-05 22:40
haha,nu tar dem bort eran tråd:D:D:D
"Är det inte märkligt att vi lever i en värld där det är helt ok att visa bilder på vapen som dödar liv, men förbjudet att visa en bild på en penis som skapar liv?"

2004-06-06 02:58
Varför?
anledningen till att jag inte tror på någon slags "gud" eller liknande är att jag har kollat väldigt mycket på discovery science . / mösse

2004-06-06 03:05
mmm múm är lovely. gillar du dem - lyssna på sigur rós, också isländska. :)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-06-06 11:58
Island kan! =)

både Múm och Sigur Rós gör ljuvlig musik!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-06-06 12:12
Mum var en positiv överraskning.
Apropå isländskt elektroniskt så kan jag rekommendera Gus Gus - de är riktigt heta de också.

2004-06-06 14:52
"summer make good" är väldigt fin, ja. nästan bättre än föregångare. det märks dock att de för varje skiva driver allt längre ifrån deras klipp & klistra-electronica-rötter vilket jag tycker är på både gott och ont...

cyborg
jo tack, det behöver du inte informera mig om. de är underbara, fast agaetis byrjun var sååå mycket bättre än ( ). det sägs att det nya albumet ska gå tillbaks lite åt det hållet, fast de nya låtarna jag hört stämmer inte riktigt överens med de ryktena så...jaja, den som lever får se antar jag.

andra bra islänningar är apparat organ quartet och mugison. särskilt mugison borde falla flertalet múm-fans i smaken.

2004-06-06 14:58
melia
spelningen var hemskt fin. de bytte intrument hela tiden och uppsättningen innehöll trumpet, fioler, dragspel, melodikor, såg(!), banjo, gitarr, bas, analogsynth, klockspel två laptops, midikeyboards, ett trumset och något orgel liknande(harpischord?)..stämningsfullt och fint med både nya låtar och några från "finally we are no one". en magisk spelning, i ordets rätta benämning.

2004-06-06 16:25
De var grymma på Pustervik i Göteborg i tisdags... Jävligt varmt dock...
Fan vilket kablage dom reser runt med! Typ som ett nedmonterat flygplan på scen...

Önskar man hade pengar så man kunde köpa nya skivan...

2004-06-06 21:34
ojoj, så mycket snack och attityd om andra människors pretantioner i musik-kretsar nuförtiden att man blir helt matt på det hela...
motivera gärna vad som är så pretantiöst med sigur rós musik till skillnad från t.ex komadose. den ena sidan försöker göra det smutsigaste, "otympligaste" och den andra det mest harmoniska, renaste. båda lyckas i det närmaste oklanderligt i sina åtaganden men de ena är pretantiöst skräp?
eller vad är det som gör att du inte anser att "folk som el-p, company flow, aesop rock, cannibal ox och andra likartade artister" som väljer att förmedla känslor med mer "abstrakta" och svårtolkade texter inte är hemskt pretentiösa, men att t.ex sångaren i sigur rós som använder tonhöjden i sin röst eller några sparsmakade gitarrackord i samma syfte är det?

pretantiöst tycker jag något är när det blir uppenbart att någon tagit sig vatten över huvudet och gör anspråk på att vara något de inte kan leva upp till. när något liksom bara känns ytligt och betydelselöst.

"pretantion", ett svårdefinerat ord som alla tycks försöka spotta ut när de egentligen borde svälja.

2004-06-06 21:38
oj, pretention heter det. jag skrev fel.

2004-06-06 22:18
kååbran.. du missade múm i malmö förra helgen,... fasst det gjorde ju jag också... FFAANN!!
shackup!

2004-06-08 22:48
iques
om vi nu ska vara sådana så skulle jag nästan vilja påstå att pretention handlar om fakta, inte åsikt.
du får såklart tycka att musiken är dålig, men när du talar om någons musik som pretentiös så ifrågasätter du ju artisten bakom musiken och dennes ärlighet, inte själva musiken i sig. och såvida du inte känner artisten i fråga har du egentligen ingen rätt att ta dig friheten att döma ut någons verk som pretantiöst.
nåja, blabla...vi lägger ner det här nu.
jag försöker inte få dig att ändra åsikt, bara tankesätt.

zelsone
jag gillar det inte. med undantag för en låt eller två..
känns för löst och ambient. hela albumet låter nästan som interludes till låtarna på ageatis byrjun blandat med 80tals ambiens a la cocteau twins...nej, jämfört med de två efterföljarna är det verkligen inget att hänga i granen.
dock bör det tilläggas att jag endast laddat ner detta album är därför kanske egentligen aldrig riktigt gett det en ärlig chans.

caligulah
"hahaha"

nöjd?

2004-06-13 13:29
robban

"pretantiöst tycker jag något är när det blir uppenbart att någon tagit sig vatten över huvudet och gör anspråk på att vara något de inte kan leva upp till. när något liksom bara känns ytligt och betydelselöst."

med andra ord; du och jag talar om olika saker.

2007-02-22 05:20
Green grass of tunnel... Helt klart klockren..
Jävligt smart att sätta in bokstaven 'S' i ordet Läspa?