I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

4/7 - Jah Cure & Beres Hammond @ Moriskan, Malmö

Klubb & Konserter - Skåne

2008-05-15 07:56

4/7 - Jah Cure & Beres Hammond @ Moriskan, Malmö

Jah Cure och Beres Hammond till Malmö, 4/7 på Moriskan, Folkets Park.

Två av de mest eftertraktade jamaicanska artisterna just nu besöker Malmö för första gången för en oförglömlig konsert som redan nu i reggaekretsar omnämns som den enskilt tyngsta konsertbokningen den här sommaren.

Beres Hammond är en levande legend som med sin souliga loversrock har levererat hits sedan 70-talet i en stadig ström fram till dagsläget. Som en av de största sångarna/låtskrivarna i Jamaica genom tiderna, han har flest listettor av alla jamaicanska sångare någonsin, så tillhör han den exklusiva skaran artister där storheter som Toots, Gregory, Dennis och Bob ingår. Beres Hammond väljer dock inte att vila på gamla meriter utan levererar konstant nya hits, år ut och år in. Beres själfyllda röst smeker varsamt de sötaste rytmerna medhårs och för att ge en fingervisning om hans storhet kan man välja att citera ingen mindre än Wyclef Jean som uttryckte det bäst när han sa; "All you fake singers, bow down to the Legend!" Utöver att sjunga driver Beres Hammond dessutom sin egen label Harmony House som släppt många av de största låtarna och albumen genom tiderna. Beres Hammond är också Jah Cure´s gamla mentor, har producerat Jah Cure´s andra album "Ghetto Life" samt var den som tog med Jah Cure på turné i Europa för första gången under 1990-talet. Man kan med andra ord säga att denna kväll knyter vi verkligen ihop kappsäcken när de äntrar samma scen tillsammans.

Jah Cure är rootsreggaeartisten som slog igenom för de stora massorna med hits som "Longing for" och "Reflection" som beskriver hans längtan efter frihet då han spenderat stor del av sin musikaliska karriär i fängelse. Nu är han fri och turnerar världen över för utsålda hus då han utan tvekan är den mest eftersökta reggaeartisten i världen just nu. Jah Cure´s plågsamt vackra och innerliga röst har vunnit publikens hjärta världen över och hans texter är allmänt erkända som bland de mest komplexa och levande av alla artisters just nu. En sann poet och en stor sångare. Jah Cure´s nya album är planerat att släppas världen över den 1 juli, bara tre dagar innan konserten i Malmö, och på skivan har han bjudit in gäster som Sean Paul, Busta Rhymes, Stack$, Enrique Iglesias, Lil Wayne mfl. En redan strålande karriär ser ut att bli ännu mer lysande för Jah Cure med det nya albumet.

Biljetterna finns nu ute på Kulturcentralen.

Boss Sounds - Reggae Scorcher.

2008-05-15 12:33
Big up! Och 2 juli är de i Oslo för alla oss i exil.
Why the fuck can't emcees emcee no more?

2008-05-15 18:07
yes!
SKYSCRAPER - MILLION VIBES
http://www.myspace.com/martinnordbeck
http://www.myspace.com/millionvibessound

2008-05-22 08:19
Fett fett fett!

O vem spisar vinylen?

;-)
I-Ration Records & Events // www.i-ration.se

2008-05-26 13:28
På vinylen hittar man dj:s från Million Vibes och Rough Lynx samt Dj Laminator. Top-a-top selections hela kvällen att vänta med andra ord med några av Sveriges bästa selecters i huset.

2008-05-27 15:08
Var ligger Moriskan i Malmö?

2008-05-27 15:20
Mitt i Folkets Park ligger det. Det är det stora huset med tinningar och torn som har en stor bakgård med ett plank runt. Vi jobbar på att göra jävligt coola grejer på bakgården med en bar etc. och på så sätt göra den till ett gött hängområde så det blir verkligen en helafton av detta.

2008-06-05 08:54
Eftersom båda två är så stora artister kände vi oss manade att hedra dem med varsin affisch.

2008-06-05 14:13
Jag brukar inte gnälla över dyra biljettpriser men 475 SEK är fan för mycket, åtminstone om man som jag endast är intresserad av en av artisterna. Det är det som är nackdelen med att göra combospelningar med två stora atister för det är ganska sällan man tycker att båda namnen är lika bra.

Jag är exempelvis grymt sugen på att se Jah Cure men Beres Hammond är jag måttligt intresserad av då jag tycker han är långtråkig så att det står härliga till. Att då pynta 475 SEK bara för Jah Cure är för mycket. Någon annan tycker säkert tvärt om och skiter i Jah Cure men tycker att Beres Hammond är killen hela dagen.

Jag skulle lätt betala halva biljettpriset för enbart Jah Cure och skulle säkert även kunna plusa på med ytterliggare en hundralapp. Men att sedan pynta ytterliggare en hundring för någon man egentligen inte vill se känns inte roligt.

Skulle man vara aningen konspiratorisk skulle man kunna tänka sig att den höga prisbilden för reggaespelningar kanske inte har att göra med höga gager utan med att priselasticiteten hos the reggae massive i Sverige är ovanligt hög. Det vill säga om man överhuvudtaget vet vilka Jah Cure och Beres Hammond är så är man beredd att betala vad det krävs för att få se dem. Jag tror inte att publiktillströmningen skulle påverkas nämnvärt om biljetterna så kostnade 50 SEK. Samma folk skulle nog ändå komma och oerhört få skulle spontangå bara för att det är billigt. Den enda reggaeartisteran med spontanbesökare i Sverige är de som heter Marley i efternamn.

Vänder man på det resonemanget kan man säga att arrangörerna måste ha så höga biljettpriser eftersom the reggae massive i Sverige är såpass litet att det inte går runt annars.

Nåväl, nu var det färdiggnällt från min sida och jag kommer förmodligen bita i det sura äpplet och betala vad det kostar och sedan ha en jävligt rolig kväll och förhoppningsvis kanske ändra uppfattning om Beres Hammond.

Så big upp till arrangörerna! Jag menar inget illa!
Riddim Radio - Göteborgs Reggaestation
Varje söndag 22:00 - 00:00
100.2 MHz

2008-06-05 14:45
Jag personligen hade önskat att din konspirationsteori stämde, att vi skulle ta hutlöst betalt för att folk var beredda på att betala, och tjäna grova pengar på denna konsert. Tyvärr är det inte så. Det är två oerhört populära artister, som dessutom reser med varsitt backingband och sällskap, och det är sålunda väldigt dyrt att boka dem, även var för sig. Produktionen i sig är dessutom väldigt påkostad då vi alltid gör feta arrangemang. Vi ställer inte artister på ett dåligt PA med fyra PAR-kannor som belysning direkt. Vad break-even är på denna konsert ska man ju aldrig gå ut med offentligt, men vi behöver nära nog fylla stället för att överhuvudtaget gå runt. Detta är nog så nära ett ideellt arrangemang man kan komma vad gäller denna nivå på artisterna. Vi gör detta för att dessa två artister ligger på vår Topp 5 lista över artister vi gillar och ett sådant erbjudande kan man inte tacka nej till, trots att man bara kan skratta när man sitter och räknar på budgeten och skaka på huvudet.

I vilket fall så kommer det bli en sjukt bra kväll! Öppet från 19:00-03:00 innebär både häng i sommarkvällssolen i utebaren, konserter i skymmningen och svettig bashment på nattklubb efteråt, så man får ju verkligen tidsvaluta för pengarna, utöver förstklassig underhållning.

Big Up, och det ska bli kul att höra din åsikt om Beres efter konserten. Jag vågar nästan satsa pengar på att du kommer vara lika hänförd som alla andra. Den mannen har fan fler hits än någon annan och allsången lär bli på Skansen-nivå.

2008-06-09 08:04
Sent igårkväll fick vi officiellt det tråkiga beskedet att Beres Hammond ställer in sin Europaturné. Vi har inte fått några direkta förklaringar, men vi hoppas att allt är ok med Beres och hans familj.

Vi jobbar just nu på att hitta en ersättare och hoppas kunna presentera den inom ett par dagar.

2008-06-10 14:11
buhu...

Fan vad tråkigt...

2008-06-12 13:11
Vi har nu lyckats fixa fetaste ersättarna; The Queen of Reggae; Marcia Griffiths! samt Ras Shiloh. Mer info i den nya tråden!