Reggaefestival 2,3 juli
Reggaefest på Trädgår'n 3 juli Saxat från gp.se Reggaefest på Trädgår'n Det har pratats, viskats och hållits tummar - men den här sommaren blir det av. Den 3 juli blir det en reggaefest av sällan skådad slag på Trädgår'n. Dags för Göteborgs reggaefestival. Det är lika bra att börja med att nämna namn, namn som man knappast trodde att man skulle få nämna i ett lokalt sammanhang, legendariska, guldkantade namn som man aldrig trodde att man skulle få se samtidigt i samma mening. Men här har vi dem: Gregory Isaacs. U-Roy. John Holt. Johnny Clarke . Och här har vi platsen: Trädgår'n, Göteborg. - Vi har ju försökt få till en bra reggaefestival i Göteborg ganska länge nu, säger Per "PK" Carlsson som tillsammans med reggaeklubben Get up står för det lokala arrangemanget. Det har pratats och pratats och just därför känns det otroligt roligt att det äntligen blev av. Ursprunget till det hela är Skånes reggaefestival som hålls dagen före i Malmö . Via kontinuerliga kontakter med Kulturbolaget i Malmö lyckade PK och Get up få hela paketet att ta sig norrut. Och resultatet blir Göteborgs reggaefestival - en helkväll med tjugotalet artister på tre scener. - Upplägget kommer att bli lite som Acceleratorfestivalen, säger PK. Tre scener, massor av artister - hela kvällen. Förutom de nämnda storheterna kommer även Fred Locks, Ronnie Davis & The Itals, Michael Prophet, Buru Banton, I'ngel Chanta & Roots Disciples samt Lloyd Parks and We the People band. De svenska representanterna är för tillfället Latin Kings, Peps Persson, Zoro & Rotbandet och Kung Kodum. Från Göteborg medverkar Kultiration, Dubadown och Kapten Röd. Ytterligare namn kan komma att läggas till. - En helt otrolig samling bra artister allt som allt, säger PK. En helkväll i reggaens och baktaktens tecken. Det här kan bli hur bra som helst. Vad ser du själv mest fram emot? - Gregory Isaacs har jag definitivt aldrig sett. Jag har en massa gamla vinyler med honom så det ska bli oerhört kul att se. Den 3 juli är det alltså dags. Biljetterna till Göteborgs reggaefestival släpps redan i morgon, fredag.
I malmö är det KB, reggaewarriors och Maestro som gör det. Fet Respect till dom!
I Malmö: utomhus? sounds? Ibrahim: lycka till med allt! Ses där ;-)
I-Ration Records & Events // www.i-ration.se
bara dom inte fastnar i amsterdam eller nåt o ställer in!
BURRO THE ORIGINAL BANTON!!!!???? Jag åker ner direkt!
www.combatsound.com Barhäng med Combat Sound på Pleasant varje månad!
Let us be more possitive than negative akosone, We have more explosive artists to be announced in few weeks time.
www.reggaewarriors.com
Reggaefestival anordnas i Malmö Av Alexander Agrell 28 april 2005 Sydsvenskan Malmö folkets park blir reggaearena. Den 2 juli arrangeras en reggaefestival med hiphop-touch i Malmö. I Folkets park ska en rad jamaicanska artister, bland andra Gregory Isaacs, U-Roy, John Holt och Johnny Clark, uppträda, sida vid sida med Peps Persson, Latin Kings . - Allt sker utomhus, på Folkets parks stora scen och två andra scener som vi ska bygga, förklarar Ibrahim Drammeh från klubben Reggae Warriors som arrangerar det hela ihop med bland andra KB. - Det här blir en tvådagarsfestival, vi samarbetar med Trädgår'n i Göteborg och artisterna spelar där den 3 juli. På artistlistan finns, förutom de ovannämnda, jamaicanerna Fred Locks, Ronnie Davies & The Itals, Michael Prophet, Burro Banton (kallad "The original Banton") och Lloyd Parks & We The People Band. Dessutom spelar Roots Alliance, I´ngel Chanta & Roots Disciples, Zoro & Root Band, Kultiration och Kung Kodum. Fler artister tillkommer.
Skivsamlare
2005-05-04 12:06
Härligt att det blir fler reggaefestivaler i Sverige förutom i Uppsala, BIG UP!
Yes! In Concert — For the love of music
Capleton eller Sizzla? Är det någon som vet om Sizzla eller Capleton kommer till skåne reggae festival? jag skulle bli riktigt glad om Sizzla kom. han producerar ju grymt mycke skivor (dessutom är dom bra) så man borde ju få se honom på SRF!
per676 tror inte man hadde annonserat om att han skulle komma om han nu gör det! du vet väll hur det har gått innan när det har varit stora atrister från JA som skulle hit och dom har haft någon antihomo låt? gay föreningarna har gaddat ihopa sig o stoppat det osv osv Så hadde jag arrangerat det så skulle jag inte gått ut me det offentligt förrän dagen innan,dom e ändå så pass stora att dom hadde fyllt huset ändå ;)
jag e så RAK att du blir SNE!
Det skulle va fett... om Sizzla kunde komma till festivalen Nice.. att det blir reggaefestival i Malmö.
per676 sizzla producerar ingenting han e en artist som släpper många skivor både sizzla och capelton har varit i malmö och spelat på kb synd du missade dom
guess what daddys bringing home 4 dinner nigga nuts n guts n slabs of humen meat mutherfucker.know eat
kingsClub P21 När var Capleton på KB? Jag såg Sizzla 2003, är det enda gången han varit i Sverige?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Capleton på KB var 13/5 -2003. Jag har recenserat giget på Skawars, leta i arkivet.
Boss Sounds - Reggae Scorcher.
Är det 18 års gräns i malmö eller är det bara det i GBG?
South CentraL Cartel
????
South CentraL Cartel
Wooow vilken line-up!!
SIZZLA, FRANKIE PAUL och SVENSKA AKADEMIN till skåne reggaefestival!!!!!!!! Explosive!
www.skanereggaefestival.se
,Jävligt fett! Spelar alla artister båda dagarna? Eller är det uppdelat på något sätt?
Fred-F: Alla artister spelar på en dag. Alltså en dag i malmö, en dag i gbg. Blir ett hetsigt spelschema..
California, knows how to party!
Alltså puss på er alla, Sizzla kommer! :) Detta är den bästa line-up jag nånsin sett nånstans!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Varför inte? Han har ju varit här tidigare, och jag har aldrig hört nåt om att han skulle vara dålig på att komma när det gäller internationella spelningar, snarare tvärt om.
sizzla var i malmö häromåret. sådär konsert. dessutom ligger trädgår'n och göteborg inte i skåne.
We call them winerbrods.
Skunkafield: sådär konsert? Ojojoj, så olika man kan tycka. Jag klassar det definitivt som en av de bättre spelningarna jag har sett. Men fan vad mäktigt alltså! Helt galet.
ja detta e verkligen lockande :D jhehehe
-ROBiSH (the schematic gemini)..... http://www.soundclick.com/robish cerebellum.of.christ.entertainment
hehehehe.... jag visste det!! fan va grymt fett att sizzla kommer
jag e så RAK att du blir SNE!
Tycker också det var hur bra som helst på KB, men tyvärr är det för mkt roots när han kör internationellt... kolla in Dancehall Spectrum 2001 däremot, fan vad röj.
KORREKTUR : SIZZLA är INTE inställd Till alla missmodiga och tvivlare:
För att en gång för alla klara ut det här med Sizzla på Skåne/Göteborgs Reggaefestival;
SIZZLA är på inga sätt avbokad utan fortfarande i allra högsta grad en av artisterna som kommer göra festivalen till en av de mest explosiva den här sommaren! Anledningen till att vi valt att ta bort SIZZLA bl.a från sidan har andra orsaker. Nästa vecka kommer olika media gå ut med detta som en nyhet och de ville därför vara
först med detta. Så ingen anledning till spekulationer, vi arrangörer kommer att under nästa vecka dessutom släppa
ÄNNU en explosiv artist tillsammans med Sizzla. Så håll i er och håll ut till nästa vecka, more fire!
ONE LOVE www.skanereggaefestival.se
www.reggaewarriors.com
Det här tjafset gör ju inte att man får fötroende för arrangörena av denna nya festival. John Holt kommenteras inte, han var väl oxå utannonserad som "KLAR" Och hur skall dessa medier kunna vara först med nåt som ni själva satt ut på en hemsida ??? Förvånande att KB ger sig in i sånt här oseriöst, dom har ju varit med länge Nej, det får bli Uppsala för dom har visat trovärdighet genom åren
det stod att sizzla skulle komma på deras hemsida.. nu kan jag inte hitta det... vad har hänt? ska han komma eller inte?
-ROBiSH (the schematic gemini)..... http://www.soundclick.com/robish cerebellum.of.christ.entertainment
Urrycane F28 Ja men skit i det då om det inte passar, och gå miste om alla feta artister.