I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

1/7 och framåt - Musik på gatan i GBG i sommar

Klubb & Konserter - Göteborg

2009-06-29 14:12

1/7 och framåt - Musik på gatan i GBG i sommar

Från onsdag den 1 juli ska gatumusik förbjudas i Göteborg. Förbudet gäller alla former av gatumusik i Göteborgs centrala delar mellan 11-15. Detta är innanför vallgraven, i nordstan samt på avenyn med tvärgator. Musik som kräver förstärkare eller högtalare kommer vara helt förbjuden, dygnet runt i hela stan.

Ingen gatumusik i centrum om politikerna får bestämma alltså. Och absolut inte med högtalare, nånstans i stan.

Det har startats ett upprop mot detta. Som bl.a. gett en debattartikel i GP idag. Många goa Göteborgare har skrivit under, och fler lär det bli.

På onsdag den 1 juli ska folk bege sig ut på gatorna och spela i de "förbjudna zonerna" för att protestera mot detta. Och sen fortsätta med jämna mellanrum hela sommaren.

Jag tänkte att man i denna tråd kan skriva om man vet att man själv, eller någon annan, tänker köra på gatan, gärna när och var.

Vore grymt med lite session ute på gatan, inte så svårt att fixa. Hiphop är ju gatukultur och gatumusik om något. Är man intresserad av detta, skriv i tråden, så kan vi styra upp en dag som passar alla och fixa fram den utrustning som behövs.

Lite länkar:

bloggen med uppropet: gatumusik-bloggen

namninsamling mot förbudet

debattartikel i GP idag

politiker om beslutet i SR 18 april

Underlaget till beslutet hos Göteborgs stada

2009-06-29 14:13
bra tanke !
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-06-30 11:12
Får man inte gå med blastern på axeln längre då heller? De har ju förklarat krig mot oss. Det här ger mig fiender på riktigt.

2009-06-30 21:55
BRRAP BRRAP!
-GRK fi life-

2009-06-30 23:16
så här står det i de nya reglerna:

"Ljudförstärkare och högtalare får inte användas under någon tid på dygnet utan särskilt tillstånd från polismyndigheten.
Polismyndigheten bör vara restriktiv med tillståndsgivning för musik med ljudförstärkare och högtalare."

no blaster for you!

Admin

2009-07-01 10:50
Det är helt sjukt! Synd att jag jobbar idag. Ta över fuckin stan! Jag kommer lätt vara med om det ges fler tillfällen.

Några saker som borde förbjudas:

1. Politiska partier som talar i offentliga rum med högtalare eller ljudsystem.
2. Offentlig affischering av politisk propaganda på olagliga platser.

Eller just det. De är ju en del av stadsmakten. Då gäller inga lagar. Politikerna kommer gräva sina egna gravar.

2009-07-02 13:06
Räknas högtalaren på mobiltelefoner som "ljudförstärkare och högtalare"?

*se saker från den ljusa sidan*
Din forumsignatur är rätt irriterande när man läser i trådarna du skriver i. Ändra till vanliga textrader är du snäll.

2009-07-02 15:29
Räknas högtalaren på mobiltelefoner som "ljudförstärkare och högtalare"?

Det är ju nästan som man hoppas att de gör det. Hellre en riktigt fet boomblaster, spelar ingen roll vilken musik det e . Sen så funderar jag på om låt säga en man med väldigt stark röst går runt å sjunger utan mic och högtalare...kan han åka dit då? ;)
2048 || Militia Sound Crew

2009-07-02 16:40
>>Jazzpher
Får mig att tänka på den klassiska operasjungande killen som alltid leder sin cykel på götets gator i hög hastighet. Han syns oftast på dessa platser; Nordstan, Avenyn, Linnégatan, Andralånggatan och på Göteborgsvägen. Han sjunger ju i falsett utan mic eller andra förstärkningar, men får ofta gratisresa till psyk på Mölndalssjukhus av de blåa.

2009-07-02 19:55
haha, ah jag e inte tillräckligt gammal i GBG-gemet gör att ha sett han, men då finns det en iaf :)
2048 || Militia Sound Crew

2009-07-05 11:04
de ska dock bli jävligt gött o slippa alla idioter som sitter o blåser en o samma ton på en trasig flöjt eller spelar på en gitarr med 2 strängar 24/7
www.myspace.com/spydaprod
largemoney ent.

2009-07-05 11:17
Spyder, jo... Det gäller att sparka så mycket man kan på folk som ligger.

2009-07-06 02:05
Ja fyfan. Gör det värre för dom som redan har det svårt! Hellre nån som "spelar" för lite pengar är folk som bara tigger... Även om det är tråkigt att båda skall behöva finnas...

Däremot hade det varit jävligt gött att slippa alla dessa hiphop-producenter på myspace som lägger upp en massa trökiga beats, typ spyder...
Let the hungry be fed, naked clothed, infant cried for, the sick nourished and aged be protected. Jah Glory.

2009-07-06 08:36
Sverige asså..Herregud.

2009-07-06 13:08
hur blir det med utomhusfester ?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-07-11 03:16
Jag hade fett gärna kört!!
TREETOP- mer än en livsstil !!