I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vad är stretching

Hobby & Fritid - Sport & Idrott

   
Producent

2011-11-02 01:51

Vad är stretching

Kan någon förklara vad stretching är med länk som källa, jag har kommit till den gränsen att jag faktiskt inte vet vad detta är längre.
Sökt har jag gjort, men alla säger olika.

Här finns en länk
http://www.hejalinkoping.nu/klart/artikel_stretching-nya_ron.htm
Där står det "I en studie med 16 försökspersoner som fick i uppgift att stretcha 30 minuter per dag, 5 dagar i veckan under 4 veckor kunde ingen förändring av längden på muskulatur och senor konstateras"

Här finns en till länk
http://www.linabjorkskog.com/traning/stretcha-eller-inte
Stretching förlänger en muskel och kan förbättra smidigheten, förhindra skador samt lindra smärta.

Jag blir förvirrad av allt som skrivs om stretching.
Jag har även läst på andra sidor att träningsvärk är inget man kan lindra genom stretching då träningsvärk har med att muskeln växer.

Jag behöver hjälp, jag vill att någon hjälper mig få fram exakt vad stretching är.
Orkar inte längre med myt och lögner. Jag vill ha rätt fakta.

Vad är stretching? Varför är det bra? Vad gör stretching för nytta? Varför behöver man stretcha? När ska man stretcha? Varför stretchar man? Varför är stretcha dålig?

(Inlägget ändrat av Oracle 2011-11-03 00:03:34)

http://soundcloud.com/orlandog
https://www.facebook.com/OrlandogPsy
https://www.youtube.com/user/OrlandogPsy

2011-11-02 03:58
Har inga källor, men att stretching ska motverka träningsvärk är skitsnack.
AIK
ARSENAL
"Det finns elitserie i innebandy alltså? Där ser man, undra om kurragömma har en elitserie också... "

2011-11-02 10:22
från din första länk

Stretching har i första hand använts som ett medel för att kunna återskapa muskelns naturliga rörelseomfång efter genomfört träningspass då muskulaturen förkortats. Stretchingen skall på så vis säkerställa att vi bibehåller rörligheten i lederna och att vi minskar risken för skador. Forskarna tvekar dock om stretchingens effekter på rörligheten.


Det förklarar väl lika bra som något vad stretching är? Du får nog vara tydligare med vad du undrar över?

Gällande dina frågor och att du vill ha fakta, så blir det nog svårt, då det finns otillräcklig forskning i ämnet, vilket sista meningen i citatet ovan antyder.

Personligen stretchar jag, och upplever att det ger effekt på både rörlighet och funktionen på min muskulatur. det är det enda jag bryr mig om. när det kommer till din kropp är det oftast så att om det känns bra, så är det förmodligen bra (med vissa undantag förstås).

Gällande träningsvärk så finns det ingen entydig forskning på huruvida stretching är bra, dåligt, eller effektlöst. testa dig fram. (är dock rätt säker på att det inte är dåligt).
Man vet inte exakt varför man får träningsvärk. visst, muskeln "växer", men vad det innebär på cellnivå har man ännu inte lyckats kartlägga.

Varför vill du veta? är det för din egen träningsskull, ren nyfikenhet, eller något annat?
 I try to stay uplifted so that bullshit can pass me
Poet

2011-11-02 10:34
Stretcha är bra, that's all you need to know. Och kom ihåg att aldrig stretcha utan att värma upp först, lätt hänt att man sträcker en muskel om man är kall.
At the gates of Eternity...

2011-11-02 17:39
Jag upplever att det hjälper om jag stretchar om jag vill undvika en tvärjobbig träningsvärk dagen efter. Fast då tänker jag förebyggande, har jag väl fått träningsvärk så är det ju fett jobbigt att stretcha. Kan vara inbillning men behöver ju ändå stretcha så gör mig inget om det bara är en myt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-11-02 20:39
Jag stretchade mig till spagat och split, så att man blir rörligare stämmer ju. Stretchade även när jag tränade wushu på att sätta pannan mot foten med rakt ben, kom aldrig fram helt men det var nära. :P
Sen finns det olika sorters stretching, statisk aktiv, statisk passiv, dynamisk, isometrisk osv. som ger olika resultat.

När man ber folk att "stretcha" så är det lite för vagt för att kunna göra en undersökning av det enligt mig. De flesta kan inte stretcha, de bara sitter där och tycker det gör ont och tror att de ska få nåt resultat.

Andra undersökningar har visat att det är dåligt att stretcha före fysik aktivitet för att det ökar skaderisken och försvagar musklerna. Men de säger aldrig vad för stretching det handlar om. Statisk stretching före man tränar är inte bra, men dynamisk öppnande stretching som i princip alla sysslar med utan att tänka på det när de värmer upp är bra.
 
Poet

2011-11-02 20:41
Apa: Vill du kanske förklara skillnaderna i de olika stretchningarna du nyss nämnde? Lät intressant :)
At the gates of Eternity...

2011-11-02 20:54
Jag skulle tycka det var lite jobbigt haha. Men en jävligt bra stretchingguide är den som finns på trickstutorials. Lärde mig att stretcha genom den och där står också allt jag nämnde:

Där står det om olika sorters vighet:
http://www.trickstutorials.com/content/flx2

Och där om hur man uppnår dem:
http://www.trickstutorials.com/content/flx3http://
 
Groupie

2011-11-02 21:30
Du känner ju när du tränar att musklerna dras ihop lite/krymper, känns det som iaf. När du stretchar går musklerna tillbaka till det läget dom var innan träningen.
Jag upplever dessutom krampkänningar av vissa övningar som försvinner efter lite utsträcking.
Men som sagt:
men vad det innebär på cellnivå har man ännu inte lyckats kartlägga.
. Om det är det du är ute efter.

Redaktionschef

2011-11-03 00:38
Bra länk: http://www.styrkeprogrammet.se/traningsguide/23

Här finns en länk
http://www.hejalinkoping.nu/klart/artikel_stretching-nya_ron.htm
Där står det "I en studie med 16 försökspersoner som fick i uppgift att stretcha 30 minuter per dag, 5 dagar i veckan under 4 veckor kunde ingen förändring av längden på muskulatur och senor konstateras"

Nu pallar jag inte gå in och läsa där, men många vet inte hur man ska stretcha så var de inte instruerade ordentligt är det där ingen konstighet. Känns inte tillförlitligt.

Här finns en till länk
http://www.linabjorkskog.com/traning/stretcha-eller-inte
Stretching förlänger en muskel och kan förbättra smidigheten, förhindra skador samt lindra smärta.

Ja, det där stämmer.

Jag har även läst på andra sidor att träningsvärk är inget man kan lindra genom stretching då träningsvärk har med att muskeln växer.

Stämmer. Det fanns forskning för många år sedan som hävdade att det kunde motverka träningsvärk men idag är forskarna eniga om att det inte stämmer. Faktum är att du kan få träningsvärk om du stretchar för hårt. I och med att värken beror på mikrobristningar i muskelcellerna (och strukturella förändringar i muskelcellernas fibriller, man har alltså koll på cellnivå...) som uppstått efter träning så går det inte att påverka i efterhand genom att sträcka ut muskeln. Bristningarna är ju redan gjorda, så att säga. Och ja, bristningarna ska ske ... det är så våra kroppar fungerar.

Vad är stretching? Varför är det bra? Vad gör stretching för nytta? Varför behöver man stretcha? När ska man stretcha? Varför stretchar man? Varför är stretcha dålig?

Finns en bok som heter "stora stretchboken" som du kan köpa. Den är det senaste på marknaden. http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9173630136

Men för att svara på frågan så är är den stretching du frågar om och som folk snackar om i regel alltid passiv statisk stretching. Det innebär att du töjer muskeln i dess ytterläge och stannar i det läget (viktigt att du gör i minst 20 sekunder, annars får du inte det resultat du vill ha). De här andra begreppen som nämndes tidigare, statisk aktiv, dynamisk, isometrisk osv syftar på annan rörelseträning och inget du behöver fundera på. Men vill du kan du läsa om det på länken jag postade högst upp.

Stretching är bra för att det ger ökad rörlighet (i leder och muskler), kan öka prestationsförmågan (upp till 20 procent) och minskar skaderisken. Det innebär alltså på samma sätt att otillräckligt rörlighet kan resultera i försämrad prestation och ökad risk för skador. Stretching har även en psykologisk effekt (lugnande sådan) som inte bör underskattas. Du har lättare att tillgodogöra dig träningen om du varvar ned ordentligt efteråt och där kan ju stretchingen bli ett naturligt inslag.

I vissa idrotter är det viktigare att stretcha än andra. I exempelvis gymnastik behöver utövarna verkligen stretcha/töja för att inte skada sig under träning. I löpning är det dock inte alltid nödvändigt att stretcha. Kan även vara direkt farligt för vissa individer. Exempelvis om du har en simmare med överrörlighet i axelleden. Om han/hon inte kan kompensera detta med styrka ökar i stället risken att drabbas av en skada.

Stretching ska utföras efter (eventuellt under) ett träningspass. Innan behövs i regel inte i och med att uppvärmningen i sig (som du alltid ska utföra) redan ökar kroppens rörlighet. Men som sagt. Utövar du en idrott där du behöver en hög rörlighet direkt kan man stretcha innan. Dock viktigt att du är uppvärmd som sagt.
Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013|
I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!
Admin

2011-11-03 17:29
Man kan ju stretcha olika beroende på om det är innan, under eller efter passet. Nåt man kan se t ex fotbollsspelare och kamsportare (i större grad) är ju att svänga benen fram och tillbaka, upp och ner. När just fotbollsspelare gör det ser det lätt lite lojt ut men det är en form av dynamisk stretching.

Och självklart blir man rörligare av att stretcha. Bara man gör det tillräckligt ofta och rätt. För ofta så kan kroppen rent av "protestera" och man blir stel istället (har hänt mig). Man ska helst se till att röra sig lite, skaka ut lite blod i kroppen så att säga för att få igång flödet igen. Speciellt om man stretchat hårt under ett pass (den som tror att stretching är avslappning har inte stretchat ordentligt ;)).
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2011-11-03 19:26
Är ganska dålig på att stretcha själv och det är egentligen bara två muskler jag alltid stretchar och det är vadmusklerna då jag annars kan få kramp i dem framåt kvällen. Så må så vara att man oftast inte kan motverka träningsvärk med stretching men mot kramp brukar det funka iaf ;)
 
Producent

2011-11-03 23:26
Hittade det här http://scoobysworkshop.com/stretching/
"Common wisdom” is that you must stretch before working out with weights, I disagree with this. From what I have seen, the danger of injury from pre-workout stretching is much greater than the lifting weights itself. In my opinion, the best way to keep from getting injured while lifting weights is to do warm up sets at 30%, 40%, 50% and 60% of their usual weights before getting started. I would normally do this 5min warm up before my first exercise for each muscle."
jag ska nog gå efter scoobys råd, samt köpa "stora stretchboken"
Känns som om stretching är något man aldrig slutar lära sig om.
Jag springer och styrketränar och för nån dag sen prata jag med en kompis om vad stretching egentligen är, det är därför jag undrar om stretching.
http://soundcloud.com/orlandog
https://www.facebook.com/OrlandogPsy
https://www.youtube.com/user/OrlandogPsy
Graffare

2011-11-11 23:38
Vad är stretching?

Varför är det bra?

Vad gör stretching för nytta?- Om du vill bli vig t ex så är det bra att stretcha sen så förhindrar du muskelskador.

Varför behöver man stretcha?- för att inte få muskel skador.

När ska man stretcha?- lite lätt innan träningen för att mjuka upp.. lite hårdare efter för då är man varm i kroppen. Man ska inte stretcha hårt när man är kall i kroppen för då kan man skada sig.

Varför stretchar man?- man gör det efter träningen för att inte få träningsvärk och undvika skador.

Varför är stretcha dålig?- finns väll inget dåligt med de?
S K B . Graff it dont stop it!!

http://oktaykungblackbook.tumblr.com/

2011-11-18 17:45
Vad är stretching?


Något extremt tråkigt som man blev tvingad att utföra efter träningar när man var yngre.