I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Kampsport/självförsvar för barn

Hobby & Fritid - Sport & Idrott

2011-09-17 11:06

Kampsport/självförsvar för barn

Hej
Jag har en dotter på ett år och känner redan oro inför hur hennes liv ska bli. Jag själv är en soffpotatis så jag kan inte lära henne något bra men jag vill att hon så tidigt som möjligt ska börja träna självförsvar, gärna från typ 3-4-års ålder. Jag kommer ju inte tvinga henne till det men jag tror att hon kommer tycka det är kul speciellt om man börjar tidigt så hon också förhoppningsvis blir mer disciplinerad än jag.

Jag är inte så intresserad av typ judo utan hellre boxning, kickboxning, krav maga etc. Någonting som kommer lära henne dels att skydda sig men även hur man oskadliggör någon.

Håller på och googlar och kollar runt men det är alltid kul med lite mänsklig feed-back.

Det här är ingen moralisk tråd om våld, barnuppfostran etc. så håll den diskussionen någon annanstans.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Manager

2011-09-17 11:17
Börja med brottning så balansen och känslan för tyngdpunkten sätter sig i ryggraden.
Efter det så är det väl bara att välja boxning, muay thai, kickboxning, krav maga, tae kwon do eller nåt annat. De flesta kampsporter lär dig att skydda sig och oskadliggöra motståndare.

Jag personligen skulle nog föredra att mitt barn (som jag aldrig kommer få) kan typ aikido eller judo framför boxning. Om barnet slår skiten ur förövaren så riskerar ju barnet straff från mamma staten.
Redline!

2011-09-17 12:16
Haha, ett bra tag kvar va? Ingen idé att oroa sig ännu.
Hjälp henne bygga upp självförsvaret under tiden. Självförsvar behöver hon inte kunna föränn hon får vara ute själv och hänga runt..
Men kampsport hjälper ju till att bygga upp självförtroende så det är ingen dålig idé.

Och kul ska det ju vara, min sjuåring har just börjat på tae kwon do, han tycker det är kul men läraren är hyffsat "sträng" och det är mycket diciplin. Är man för liten upplevs det nog inte så skoj. För en 3-4åring ska träningen nog mer vara en lek?!

2011-09-17 14:36
men du funken, du e 26, inte direkt för sent att ändra på sig eller? det bästa en förälder kan göra är väl att föregå med gott exempel. vad e det man säger, barn gör inte vad man säger utan vad man gör.

2011-09-17 21:54
Självklart ska det va kul och efter lite googlande så verkar det ju va ganska lekbaserat i dom yngsta åldrarna, tänkte mest att om hon vänjer sig vid lite mer organiserade saker kanske hon kommer ha lättare för det när hon blir större än vad jag hade och fortfarande har.

Philip P26
Tack för omtanken! Jag hade gymkort förra året, gick 2 gånger och simmade har jag för mig. Någon gång kommer jag ta tag i det, den här tråden skapade jag mest av nyfikenhet, det är ju några år kvar innan hon kan börja i alla fall. Vem vet, jag kanske tar någon kurs samtidigt som hon gör det när det beger sig.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-09-18 01:55
Jag skulle föreslå Judo men du har ju redan ratat det så jag vet inte haha
En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker

2011-09-18 08:40
Men lär man sig något nyttigt i judo? Det är väl bara typ kast som bara funkar om motståndaren står i en viss position?
Poet

2011-09-18 15:22
Judo, brottning och BJJ har hon större nytta av än striking sporter som boxning, kickboxning osv. Ett barn har inte en chans i världen att boxa/sparka sig loss mot en vuxen som man ser i kung-fu filmer. Men trott eller ej, så kan ett barn/tonåring strypa ut en vuxen med rätt träning och garanterat slingra sig loss från en tyngre person som ligger ovanpå en. Det är inte fören man blir ca 14-15 år och har rejäl knock-out power i sina boxar och sparkar som man har en chans att använda det i rent självförsvar.

Och judo funkar på så sätt att du använder din motståndares vikt emot han/henne. Mest troligt är ju ett en gärningsman kommer gå/springa mot en. Då har man redan halva inne, det enda man behöver göra är att greppa och sen fälla/kasta. Minimal energi, maximal skada. Jag har sett folk på träningarna som har blivit både chockade i 4-5 sekunder av ett kast och folk som till och med har blivit utknockade. Och vi snackar om 5 centimeters mattor vi tränar på. Jag vill inte ens tänka tanken på vilken skada sådana kast kommer ha på asfalt/golv. Förutom kast och superbt balanssinne så lär man sig också strypningar och lås i judo. Så underskatta inte "pyjamssporter". Jag vet att det inte ser så glamoröst ut att ligga på mattor och rulla omkring ijämfört med snurrsparkar och Neo The Matrix boxar, men det är otroligt effektivt. Så låt henne börja med judo (barnjudo är väldigt pedagogiskt och lekfullt) sen om hon fortfarande tycker om kampsport vid 14-15, så kan hon börja med muay thai/kickboxning.

Och du är verkligen inte för gammal att börja själv med kampsport. Har flera på mitt MMA gym som är 40+ som aldrig utövat kampsport sen tidigare och började i den åldern också. If there's a will, there's a way.

Förresten, aikido är BS och ineffektivt till en grad som inte ens är kul. Aikido har man inte någon större nytta av, tro inte på Steven Segal :P Har du frågor, ställ de gärna. Jag har utövat samtliga kampsport du nämnt i tråden.

Love!
At the gates of Eternity...

2011-09-18 17:34
BC99 P28
Där ser man. Ska ha det i åtanke. Jag har inte ens tänkt tanken att hon ska försvara sig mot vuxna människor, det är inte direkt något man vill tänka på men det är ju egentligen den största faran. Hur gamla måste dom va för att börja med judo då?
Poet

2011-09-18 19:17
Alltså, jag hoppas du förstår att en 3-4 åring inte har en så stor chans mot en vuxen hehe. När jag menade barn, så syftade jag mer på 9-10 år. Förhoppningsvis så kommer hon aldrig behöva använda kampsporten annat än i tävlingssammanhang :)

Så här ser det ut på min klubb.

4-5 år

6-7 år

7-12

12-15

15 + vuxengruppen.

Så hon kan med andra ord börja när hon är 4 år om hon vill.

2011-09-18 21:16
BC99 P28
Ja, det förstår jag. Men jag vill ändå börja så tidigt som möjligt.
Poet

2011-09-18 21:23
Inget fel med det :) Önskar jag hade börjat tidigare också.

2011-09-18 23:07
Jag önskar jag gjorde allt när jag var liten. Då hade jag kunnat allt idag. Hade varit coolt.
Don't!

2011-09-18 23:57
Och priset för dagens mest meningslösa kommentar går till...
Mitchy!!!!

2011-09-19 23:55
kör på bjj fan, då kan hon t o m bryta armen på eller strypa ut våldtäktsmän/mobbare från ryggen.. väldigt leksam sport dessutom.
AIK
ARSENAL
"Det finns elitserie i innebandy alltså? Där ser man, undra om kurragömma har en elitserie också... "

2011-09-20 09:01
Funkenteller
"Jag vill tacka mina barn, mina fruar..."
Don't!

2011-09-20 10:10
Lollarn
Vad är bjj?
Poet

2011-09-20 10:46
Funken: Det är det jag går på primärt, judo tar jag vid sidan av för att komplettera mitt BJJ game i tävlingssyfte.

Kortfattat....

BJJ står för Brasiliansk ju-jutsu. Trots att det har ju-jutsu i namnet, så har det inte mycket med ju-jutsu att göra, utan BJJ utvecklades direkt ur judo. Där judo fokuserar mer på kast och fällningar så fokuserar BJJ mer på markspelet, vilket innebär strypningar och lås. Så det är typ brottning med gi (pyjamas) :P

Då BJJ är lite dyrare och mer populärt än judo så finns det oftast inte barngrupper. Plus en BJJ gi kostar mer än en judo gi, och med tanke på att ditt barn kommer växa så kommer du behöva byta gi ofta. Därför rekommenderar jag judo till en början, sen om hon vill köra BJJ i framtiden, så är övergången från judo till BJJ (eller tvärtom för den delen) inte svår alls. Sen är saken den att det markspel man lär sig i judo är nästintill identiskt det man lär sig i BJJ, bara att reglerna är utformade annorlunda.

Poet

2011-09-20 10:47
Klassiska programmet Rallarsving förklarar det på sitt roliga sätt hehe.

2011-09-20 23:04
Ok, tack! haha, rallarsving, det var ett roligt program, gillade när dom provade sporter dom inte kunde och åkte på stryk.
Poet

2011-09-21 10:21
Inget att tacka för :) Yeah det var ett riktigt kvalitetsprogram!
Admin

2011-09-23 10:56
Jag tror 3-4 år nästan är lite för tidigt. Skulle säga att 7-8 är bättre ålder. Men sak samma.

Tänk på att hon i den åldern skiter fullständigt i allt vad självförsvar heter. Ska hon träna så vill hon ha kul. Leka, rulla runt och lära sig känna sin kropp. Så judo eller brottning lär vara sjukt kul i den åldern.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2011-10-28 17:06
nexus fightercenter i stockholm har barnträningar för 4-7 åringar, dom har även ungdomsgrupper.

http://www.nexusfightcenter.se/index.php/barntraening
-=Lek med livet så leker livet=-